משרד המשפטים האמריקאי הודיע היום (שבת) על הגשת כתב אישום נגד אזרח קנדי, שנטען כי היה אחד הדוברים הבולטים של דאעש בשפה האנגלית, ועמד מאחורי חלק מסרטוני התעמולה הקשים והמפורסמים ביותר של ארגון הטרור.

מוחמד חליפה, בן 38, אזרח קנדי יליד סעודיה, נעצר בתחילת 2019 על ידי המיליציה הכורדית-ערבית בצפון סוריה והיום נמסר כי הוא הוסגר לארה"ב. כתב האישום נגדו כולל עבירה של קשירת קשר למתן סיוע חומרי לארגון טרור זר מוכרז שגרם למוות, וזאת "מתוך ידיעה שהארגון מעורב בפעילות טרור".

על פי התביעה, חליפה, שזכה לכינוי אבו רדוואן אל-קנאדי, טס לסוריה בקיץ 2013 כדי להצטרף לדאע"ש. תחילה הוא השתתף בלחימה נגד כוחות משטר אסד, אולם לאחר מכן השתלב במערך התקשורת של ארגון הטרור בשפה האנגלית ולפי הודאתו בחקירה הוא קריין או סייע בתרגום של כ-15 סרטונים שהופקו על ידי אל-חיאת, זרוע המדיה של דאע"ש. החוקרים קבעו כי פעילותו במסגרת דאע"ש נמשכה עד מעצרו בינואר 2019. 

אחד הסרטים המפורסמים היה "להבות המלחמה: הלחימה רק החלה" שהופץ בספטמבר 2014, וחליפה הודה כי הוא היה הקריין המסתורי. הסרטון, שנמשך 55:13 דקות, הילל את ארגון הטרור וכלל איומים ישירים נגד ארה"ב בשל הצהרתו של הנשיא אובמה על מאבק בדאע"ש ואף הופיעו בו קטעים קשים של הוצאות להורג.

בריאיונות שהעניק חליפה לאחר מעצרו בסוריה, הוא טען כי התפקיד שלו היה זוטר, אולם כתב התביעה ציין כי "סוכני ה-FBI קבעו שחליפה מילא תפקיד חשוב בהפקה של התעמולה של דאע"ש ובהפצתה במדיומים שונים שנועדו לקהלים מערביים".

"כאחד מהדמויות המובילות של מערך התקשורת של דאע"ש באנגלית, מוחמד חליפה תרם להקצנה של בודדים באמצעות קריינות באנגלית של תעמולת הגיוס של דאע"ש", אמר סטיבן ד'אנטונו ממשרד הבולשת הפדרלית בוושינגטון. "חליפה קידם את ארגון הטרור, האריך את מאמצי הגיוס שלו בעולם והרחיב את המרחק שאליו הגיעו הסרטונים שהאדירו את מעשי הרצח המחרידים ואת האכזריות חסרת האבחנה של דאע"ש", הוסיף התובע המחוזי בפועל במחוז המזרחי של וירג'יניה, ראג' פארח.