נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, הודיע היום (שבת) כי הוא הורה למשרד החוץ לגרש את השגרירים של עשר מדינות, ובהן ארה"ב וצרפת, אחרי שהדיפלומטים קראו לשחרורו של עות'מאן קבאלה, איש עסקים ופעיל אזרחי שמוחזק במעצר ללא משפט כבר ארבע שנים.

קבאלה, אחד הפילנתרופים המוכרים בטורקיה שגם מפעיל ארגון ללא כוונת רווח שמסייע לפרויקטים בתחומי החברה והתרבות, נעצר לפני ארבע שנים בחשד למימון ההפגנות נגד המשטר בפארק גזי בשנת 2013. הוא הואשם בניסיון "להפיל את הסדר החברתי" ו"ניסיון להפיל את הממשלה" ולאחר מכן גם במעורבות בניסיון ההפיכה של יולי 2016. על אף שזוכה, הוא עדיין מוחזק במעצר על "ריגול פוליטי או צבאי".

ביום שני האחרון, בדיוק ארבע שנים אחרי המעצר, פרסמו השגרירים של עשר מדינות - ארה"ב, גרמניה, קנדה, דנמרק, פינלנד, צרפת, הולנד, ניו זילנד, נורבגיה ושבדיה - הודעה משותפת שבה קראו לטורקיה לשחרר את קבאלה בהתאם לפסיקה של בית הדין האירופי לזכויות אדם. "העיכובים המתמשכים במשפטו מטילים צל על הכבוד לדמוקרטיה, שלטון החוק והשקיפות במערכת המשפט הטורקית", כתבו.

היום, הודיע ארדואן כי הוא הורה למשרד החוץ להכריז על עשרת השגרירים "אישיות בלתי רצויה" ולגרש אותם מהמדינה והאשים שוב כי קבאלה פועל בשירותו של איל ההון ההונגרי-אמריקאי-יהודי, ג'ורג' סורוס. "איזו חוצפה", אמר בנאום בעיר אסקיהיר. "זו טורקיה המפוארת. אף אחד לא יכול לתת לנו הערות. הם צריכים לדעת ולהכיר את טורקיה. ביום שבו הם לא יכירו או יבינו את טורקיה, הם יעזבו את המקום הזה".

הוראתו של ארדואן מגיעה שבוע לפני שהוא אמור לפגוש חלק ממנהיגי המדינות - בהם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, נשיא צרפת עמנואל מקרון וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל - במפגש מנהיגי מדינות ה-G20 ברומא. הצעד צפוי להגביר את המתיחות המתמשכת בין טורקיה לבין ארה"ב, וזאת אחרי שהשבוע אישרה ועדת החוץ של הסנאט את מינויו של הסנאטור הרפובליקני לשעבר, ג'ף פלייק, לשגריר החדש באנקרה.