במערב גוברת הפסימיות לגבי חידושן בטווח הנראה לעין של שיחות הגרעין עם איראן בווינה בירת אוסטריה, שנפסקו בחודש יוני השנה. מטרת השיחות הייתה להביא לחידושו של ההסכם שנחתם ב־2015, שאותו החלה איראן להפר בעקבות פרישת ארה"ב ממנו. כעת, שני הצדדים מאשימים זה את זה באחריות למבוי הסתום שנוצר.

נשיא איראן אבראהים ראיסי אמר אתמול שהמערב לא היה מסוגל לקבל החלטה בנוגע לחידוש שיחות הגרעין בין טהראן לבין המעצמות. לדבריו, ארצו נשארה מחויבת להסכם, אולם אמריקה והאירופים נשארו תקועים כיוון שלא הצליחו לקבל החלטה. בפריז התקיימו בסוף השבוע שיחות בין השליח האמריקאי לנושא איראן רוברט מאלי לבין נציגי צרפת, גרמניה ובריטניה לגבי הסיכוי לחדש את המשא ומתן על חזרת איראן וארה"ב להסכם הגרעין והערכת המצב שנוצר.

המשתתפים התרשמו כי מדובר באסטרטגיה חדשה של איראן בנושא, מאז חילופי הממשל שם. דוברת משרד החוץ הצרפתי אף הגדירה את המצב כ"רגע קריטי". לטענת הדוברת, ארצה, שותפותיה האירופיות וארה"ב מוכנות לחזור ללא דיחוי למו"מ בווינה ולחדש אותו במקום שבו הופסק. עם זאת, היא הדגישה כי "דחוף וחיוני שאיראן תפסיק את הפרותיה בעלות חומרה ללא תקדים של ההסכם ותחדש את שיתוף הפעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית".

רוברט מאלי (צילום: Brendan Smialowski, Afp via Getty Images  Attachments area)
רוברט מאלי (צילום: Brendan Smialowski, Afp via Getty Images Attachments area)

מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית רפאל גרוסי אמור לצאת בקרוב שוב לאיראן כדי למנוע את הפסקת הפיקוח והקשרים בין הסוכנות לבין האחראים לתוכנית הגרעין האיראנית. לדבריו, שר החוץ החדש של איראן אמיר עבדאללהיאן מתחמק מלשוחח איתו בטלפון על הנושא. גרוסי הוסיף כי פקחיו באיראן אינם יכולים לבצע את מלאכתם כנדרש, בין היתר משום שאיראן מסרבת לחדש את הצבת מצלמות הפיקוח באתר קאראג' לאחר שהן נפגעו, לטענתה, בחבלה ישראלית.

בראיון לעיתון "לה מונד" הודה גרוסי כי "העניינים יגעים" מאז ביקורו האחרון בטהרן בחודש שעבר, והוסיף: "אם יוכרז על מותו של ההסכם, צריך לדעת אם יזכה ללוויה שלווה או לא, ואם המדינות הנוגעות בדבר יסכימו על המשך העבודה כדי להגיע להסכם מסוג אחר".

בתוך כך איים אתמול מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן עלי שמחאני כי ישראל תצטרך "להפריש עשרות מיליארדי דולרים בצד" לצורך תיקון הנזקים שייגרמו לה כתוצאה מהתגובה ההרסנית של ארצו לכל תקיפת צבאית ישראלית נגד תוכנית הגרעין שלה.