שלב אחרי שלב: צילומי הסרט "ראסט" במהלכו התרחשה הטרגדיה הנוראה בה נהרגה הצלמת הלנה האצ'ינס על ידי ירי שוגה של השחקן אלק בולדווין, הפכו למוקד עניין עולמי. מה קרה שם בדיוק - שלב אחרי שלב? אלו המסקנות שעולות מתחקיר CNN שפורסם היום (רביעי) שמרכז תצהירי חקירה ותמלילי שיחות עם שירותי ההצלה. 

ביום חמישי שעבר, הצוות צילם מחוץ לעיר סנטה-פה בניו-מקסיקו. בסרט, שיחק בולדווין את דמותו של עבריין נמלט עם נכדו בן ה-13 בארקנסו של 1880. למרות עיכוב בלו"ז הצילומים, הצוות סיים לצלם את הסצנה ויצא להפסקת צהריים, כך על פי תצהיר שמסר הבמאי ג'ואל סוזה למשטרת סנטה-פה, שם מתנהלת החקירה של מקרה הירי.

לאחר החזרה לסט הצילומים, בולדווין, סוזה והאצ'ינס הצטופפו יחדיו עם עוד כמה עוזרי הפקה בתוך בקתת עץ פשוטה ששימשה אותם לצילומי הסצנה (שמדמה כנסייה עתיקה). הייתה מצלמה אחת בתוך הבקתה, אבל בגלל שזו הייתה חזרה, לא צולם או הוקלט שום דבר ממה שהתרחש בתוך הבקתה.

זוכרים את האצ'ינס לאחר האסון בסט סרטו של אלק בולדווין (צילום: REUTERS/Kevin Mohatt)
זוכרים את האצ'ינס לאחר האסון בסט סרטו של אלק בולדווין (צילום: REUTERS/Kevin Mohatt)

"לפתע נשמעה ירייה"

עוזר הבמאי דייב הולס ניגש להביא אקדח פרופס (אמצעי הנועד להמחשה בלבד, ציוד עזר לסרטים), והכריז כי מדובר ב"אקדח קר", שכן, לא היה טעון. הנוהל מחייב, ככל הנראה, למי שמכניס אקדח לסט להכריז בצעקה שמדובר באקדח שאינו טעון. הולס העניק את האקדח לבולדווין, שישב על ספסל הכנסייה בתוך בקתת העץ. צוות הצילום היה ממש מולו.

בסצנה שביצעו עליה חזרות, בולדווין היה אמור לבצע "שליפה הפוכה" של האקדח מן הנרתיק בצד ההופכי של היד, כלומר מעין שליפה באלכסון, ולאחר מכן לכוון את קנה האקדח אל עבר המצלמה. סוזה, הבמאי, אמר לחוקרי המשטרה שזה היה באזור 13:50, שעה שהוא בחן את הסצנה דרך המוניטור. לפתע הוא שמע קול נפץ.

"זה נשמע כמו צליפת שוט ואז פיצוץ קולני", סיפר לחוקרים בתצהיר שהגיש. הצלמת האצ'ינס מעדה לאחור ונפלה לרצפה, תוך שהיא אוחזת בבטנה וטוענת שהיא לא מרגישה את הרגליים. סוזה, שעמד לידה, הבחין בנתיזי דם על כתפו.

אנשי הצוות החלו להתפזר מזירת האירוע. חובש שהיה על הסט החל לנסות לעצור את הדימום של האצ'ינס, בזמן שאחרים חייגו במהירות לשירותי ההצלה. 

בשיחה למוקד ההצלה, אישה שהציגה את עצמה כאחת מנערות התסריט על הסט, אמרה למוקדן מה בדיוק קרה. "שני אנשים נורו בטעות בסט צילומים על ידי אקדח-דמה, אנחנו צריכים עזרה מיידית", אמרה האישה, "הבמאי והצלמת נורו". אז, על פי תמלילי השיחות שהגיעו לידי CNN, המוקדן שאל אם האקדח היה טעון בכדור אמיתי. "אני לא יודע", ענתה האישה. "יש לנו שני פצועים מהסט, הייתה ירייה... ישבתי, עשינו חזרות וזה קרה, ורצתי החוצה. כולנו רצנו החוצה", סיפרה בחרדה למוקדן.

בשיחה נוספת של אדם אחר מהסט נשמע רעש איום של צעקות מצד כל הנוכחים על הסט. שירותי ההצלה אמרו שהאמבולנס כבר בדרך לשם, וחילקו הנחיות על עצירת הדימום של אלו שנפגעו מהירי. 

אלק בולדווין מחוץ לבית המשפט בניו יורק (צילום: רויטרס)
אלק בולדווין מחוץ לבית המשפט בניו יורק (צילום: רויטרס)

החוקרים לקחו את בגדיו של בולדווין

המשטרה הגיעה זמן קצר אחרי הפינוי. הצלמת, בת 42, פונתה לבית חולים באלבקרקי, מרחק של קרוב ל-100 קילומטרים מזירת האירוע, שם נקבע מותה. הבמאי סוזה, בן 48, ספג ירייה בכתפו וכעת מחלים מהפציעה. 

בולדווין יצא מהתחפושת של הדמות, וחזר לבגדיו הרגילים. הוא נתן את בגדי הדמות, התחפושת שהתמלאה בדם, לשוטרים. הוא גם נתן את אקדח הדמה למומחה נשק, שהעניק אותו לבלשים. החוקרים שהגיעו לזירה מצאו עוד שני אקדחי-דמה ותחמושת. 

עדיין לא ברור מה היה באקדח שבולדווין ירה בו. הבלשים מצאו שאחראית הנשק על הסט, האנה גוטירז, הניחה שלושה אקדחי דמה בארגז שמחוץ לבקתה, לפני שעוזר הבמאי הביא את אחד מהם לבולדווין. הבמאי סוזה אמר בחקירתו כי הוא חשב באותו הרגע שהאקדח פרוק ובטוח לשימוש. 

בתצהיר המשטרתי ביקשו הבלשים והחוקרים לאסוף עוד חפצים שעשויים לשמש כראיות מהזירה, לרבות כל אמצעי הנשק והפירוטכניקה, מצלמות, כרטיסי זיכרון ומחשבים. הבקתה ששימשה לצילומים של סרטים רבים, עומדת כעת ריקה, וצילומי הסרט "ראסט" נעצרו עד לסיום חקירת המשטרה.