היחידה לפיקוח על נכסים זרים במשרד האוצר האמריקאי הטילה הערב (שישי) סנקציות נגד מספר חברות ואישים שעסקו וסיפקו סיוע בפיתוח תוכניות כלי הטיס הבלתי מאוישים של משמרות המהפכה באיראן וכוח קודס, כך נמסר מדוברות משרד האוצר. 

"התפשטות המל"טים של איראן ברחבי האזור מאיימת על השלום ומערערת את היציבות הבינלאומית. איראן ושלוחותיה השתמשו בכלי הטיס הבלתי מאוישים על מנת לתקוף את ארה"ב ובנות בירתה", אמר סגן שר האוצר, וולי אדיימו, והוסיף כי "משרד האוצר ימשיך להטיל אחריות על איראן על מעשיה הבלתי אחראיים והאלימים".

בתגובה, דובר משרד החוץ האיראני גינה את ההחלטה ואמר כי "ממשלה שמדברת על חזרה להסכם הגרעין אך הוכלת בדרכו של הנשיא טראמפ, מעבירה את המסר שהיא לא אמינה". 

מבין האישים עליהם הוטלו הסנקציות, בריגדיר גנרל סעיד אגאג'אני, ראש מערך כלי הטיס הבלתי מאוישים באיראן. על פי משרד האוצר, אגאג'אני עמד מאחורי תקיפת הספינה בבעלות ישראלית במפרץ עומאן שהביאה למותם של שני אנשי צוות והמתקפה על בתי הזיקוק הסעודים ב-2019. עוד נמסר כי הכוחות האיראנים עומדים מאחורי מספר תקיפות נגד ספינות בינלאומית בשנים האחרונות. 

כזכור, בחודש אוגוסט האחרון חשפו שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד במהלך  תדרוך מדיני-בטחוני לשגרירים של מדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם את זהותו של אגאג'אני.

גנץ ולפיד (צילום: דוברות משרד החוץ)
גנץ ולפיד (צילום: דוברות משרד החוץ)

כמו כן, גם כנגד ראש ארגון המחקר של משמרות המהפכה האסלאמית, עבדאללה מח'רבי, הוטלו סנקציות. מח'רבי הואשם שרכש מנועים של כלי הטיס עבור חיל הים של משמרות המהפכה ועבור גופים נוספים הפועלים בפיתוח נשק עבור הצבא האיראני, כדוגמת התעשייה האווירית האיראנית שסיפקה מל"טים למשמרות המהפכה. 

בנוסף לכך, הוטלו סנקציות על חברה איראנית שעבדה עם כוח קודס. מנימוקי משרד האוצר עולה כי עובדי החברה ערכו בדיקות טיסה למל"טים, העניקו סיוע טכני ורכשו רכיבים יקרי ערך עבור משמרות המהפכה. 

הטלת הסנקציות על ידי משרד האוצר האמריקאי אוסר למעשה על האזרחים האמריקאים לסחור ואו לשתף פעולה עסקי עם אותם גופים ואישים. המשרד הזהיר כי מוסדות פיננסים זרים שיאפשרו ביודעין לבצע עסקאות שכאלה יסתכנו בסנקציות שעלולות לנתק את גישתם למערכת הפיננסית בארה"ב ולחסום את רכושם. 

שר הביטחון גנץ טען לפני כשבועיים במהלך הוועידה העשירית של ג'רוזלם פוסט כי "פיתחנו כלים טכנולוגיים ותפעוליים שיבטיחו את ביטחוננו נגד איראן גרעינית".

שר הביטחון בני גנץ בכנס ג'רוזלם פוסט. צילום: ג'רוזלם פוסט

"התחלנו לפתח יכולות לייזר כמו גם לוחמה אלקטרונית. אנו מתחדשים גם בתחום הסייבר. אנו מפסיקים כל הזמן את הניסיונות לפגוע באזרחי ישראל. עלינו תמיד להישאר שני צעדים קדימה, לשלב יכולות אזרחיות וצבאיות ולעצור טרור. . זה חיוני לביטחון ישראל ואינטרס משותף עם השותפים הקרובים ביותר שלנו, ולכן אנו עוסקים כל הזמן בלמידה. דוגמה נוספת לחדשנות בצבא היא השימוש שלנו בבינה מלאכותית", הוסיף.