ועידת האקלים ה־26 של האו"ם שנפתחה אמש בגלזגו ציינה היום (שני) את יומה השני, בו נערך טקס הפתיחה הרשמי, ונשאו דברים מנהיגי המדינות המובילות בעולם. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון נאם בטקס הפתיחה כמנהיג המדינה המארחת, ואמר כי "הדורות הבאים לא יסלחו לנו אם הוועידה הזו תיכשל".

בהמשך, נשא דברים נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שהדגיש: "אנחנו נמצאים בעשור המכריע, עיני ההיסטוריה מופנות אלינו בשאלה - האם נפעל? זה העשור שיקבע את התשובה. המדע ברור, יש לנו זמן קצר בלבד לעמוד ביעדים, ואפשר להשיג את היעד של צמצום ההתחממות הגלובלית ל-1.5 מעלות אם נפעל ביחד. זה מה שעומד בבסיס הוועידה הזו".

"אנחנו יודעים שלא נוכל להצליח להימלט מזה - הגרוע ביותר עוד לפנינו אם לא נצליח לנצל את הרגע הזה, רגע לפני קטסטרופה, יש לנו הזדמנות. יש לנו יכולת להשקיע בעצמנו. אוויר נקי יותר לילדנו, מערכות טובות יותר לנו, אנחנו יכולים ליצור סביבה עם סטנדרט גבוה לעולם".

"ארצות הברית בתוכנית שאפתנית לקצץ ב-50% את פליטת הפחמן עד 2030. יש לנו מחויבות אמיתית, לא רק מילים. נוביל טכנולוגיות כדי להביא ל-0 פליטה. בימים הקרובים ארה"ב תציע פתרונות חדשניים לבעיות. לטווח הקצר עד 2030, נכנס למרתון עד לקו הסיום של קו חדשני ואקולוגי של עולם עם 0 פליטות עד 2050". 

"נבצע מעשים נועזים בעשור הזה. אנחנו צריכים לעשות יותר כדי לסייע גם למדינות המתפתחות, כולנו צריכים לחלוק אוויר נקי יותר. המחויבות הזו היא אפשרית כחלק ממטרותינו. ביידן סיכם: "חבריי, כדי שנוכל להגיע לעתיד טוב יותר, צריכות לצאת מכאן תוכניות מדויקות, גם עבור המדינות המתפתחות. אין לנו זמן להישען לאחור ולעמוד על הגדר. האיום כבר כאן, כל יום של אי פעולה גובה מחיר משמעותי שהולך ועולה. תהפכו את גלזגו למקום בו נתחיל לעבוד". 

ביידן וג'ונסון בוועידת האקלים (צילום: רויטרס)
ביידן וג'ונסון בוועידת האקלים (צילום: רויטרס)

ג'ונסון, מודי וגוטרש בוועידת האקלים (צילום: רויטרס)
ג'ונסון, מודי וגוטרש בוועידת האקלים (צילום: רויטרס)

מקרון, ג'ונסון וגוטרש בוועידת האקלים (צילום: רויטרס)
מקרון, ג'ונסון וגוטרש בוועידת האקלים (צילום: רויטרס)

במהלך הוועידה נציגים מכ־200 מדינות, ובהם כ־170 ראשי מדינות וכן ראש הממשלה נפתלי בנט, ינסו למצוא דרכים כדי להיאבק במשבר האקלים, לנסות ליישם את החלטות ועידת פריז, שלא מולאו ברובן, ולהציל את כדור הארץ מהתחממות פטאלית.

נאומו של בנט נקבע להיום בצהריים. הוא נפגש בשולי הוועידה עם ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון, נשיא צרפת עמנואל מקרון, ראש ממשלת איטליה מריו דראגי ונשיא הונדורס חואן אורלנדו הרננדס.

"להסתכל קדימה": בנט ומקרון סיכמו להשאיר מאחוריהם את פרשת NSO

באירועי הפתיחה אתמול השתתפו רק ראשי הוועידה עצמה, כשצ'ילה העבירה את הלפיד לבריטניה ולאיטליה. הציר אלק שארמה הבריטי נבחר רשמית לנשיא הוועידה. גם הפעילה השוודית הצעירה גרטה טונברי הגיעה לגלזגו ברכבת והספיקה לעמוד בראש שתי הפגנות, אבל אמרה שלא ברור אם תישא דברים בוועידה עצמה.

במהלך הוועידה, נפגש בנט עם ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, והשניים דנו באיום האיראני. הראשון ביקש מראש ממשלת אוסטרליה לפעול לגינוי נחרץ של איראן במסגרת מפגש מועצת הנגידים (BOG) הקרוב של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שצפויה להתקיים בהמשך החודש.

עוד ביקש ראש הממשלה כי אוסטרליה תגדיר את חיזבאללה, על כל אגפיו, כארגון טרור באופן רשמי, נושא שעומד על הפרק כעת באוסטרליה. בסיום הפגישה, הזמין בנט את מוריסון ואת רעייתו לביקור רשמי בישראל.

תורים ארוכים של משתתפים, 30 אלף בסך הכל, משתרכים בדוכני קבלת התגים, כשעל כל משתתף להציג תעודת בדיקה עצמית של קורונה מדי יום. הסקוטים נראים ונשמעים מרוצים מהעמדתם במרכז העניין העולמי. באדינבורו הסמוכה שבה ישהה ראש הממשלה בנט, הפגינו פעילים למען עצמאות סקוטלנד.

עמנואל מקרון, נפתלי בנט (צילום: חיים צח, לע''מ)
עמנואל מקרון, נפתלי בנט (צילום: חיים צח, לע''מ)

היום ומחר ישאו את נאומיהם מנהיגי מדינות שיגיעו לוועידה, כשיבלטו גם אלה שלא יגיעו, כמו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא סין שי ג'ינפינג – המזהם המרכזי של כדור הארץ. גם האפיפיור פרנציסקוס, שלא יבוא, קרא למנהיגים שישתתפו בוועידת שינוי האקלים של האו"ם לשמוע את בכיו של כדור הארץ ואת בכיים של העניים.

מנהיגי קבוצת 20 המדינות המתועשות, האחראיות ל־80% מהזיהום בעולם, שהתכנסו בסוף השבוע ברומא, קיבלו החלטות בנושא המאבק במשבר האקלים. הללו התחייבו למאבק משמעותי ויעיל כדי לא לחרוג מהתחממות של יותר מ־1.5 מעלות צלזיוס והבטיחו מעשים עוד השנה. המנהיגים קראו לעדכן ולקדם כבר בעשור הנוכחי את היעדים להפחתת פליטות גזי חממה וכן לסייע למדינות מתפתחות מבחינה טכנולוגית, כך שיפסיקו בהקדם להשתמש בהפקת אנרגיה מפחם.

המנהיגים גם קיבלו החלטה היסטורית - להפסיק עוד השנה מימון ציבורי של תחנות כוח המופעלות בפחם במדינות בכל רחבי העולם. עם זאת, לא הוצג שום תאריך יעד להפסקת שימוש מקומי של אותן מדינות באנרגיית פחם. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הדגיש כי מדינות רבות לא עמדו בהתחייבויותיהן הכספיות למדינות העניות והזהיר: "אסור שגלזגו תיכשל. עלינו ליישם את הבטחותינו".

נוסף על כך, התחייבו משתתפי הוועידה ברומא להזרים 100 מיליארד דולר ל"מימון אקלימי" בשנה. נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי הוועידה קידמה את אחידות הדעים לקראת גלזגו וכי המצב כיום טוב משהיה לפני ארבע שנים, כשארה"ב פרשה מהסכם האקלים.

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן דיבר על נבצרות סין מפסגת האקלים. "זה הרגע של סין, ככוח משמעותי, להחליט אם היא פועלת למען אזרחיה ולמען העולם. בייג'ינג תצטרך להחליט אם היא לוקחת אחריות ומראה מנהיגות".