המועמד הרפובליקני גלן יאנגקין הכריז היום (חמישי) על ניצחונו במרוץ לתפקיד מושל וירג'יניה, תוצאה שמהווה מכה קשה עבור הנשיא ג'ו ביידן ועבור הדמוקרטים, שנה בלבד לפני בחירות האמצע הקריטיות לקונגרס. יאנגקין, לשעבר מנכ"ל קבוצת קרלייל לניהול הון פרטי, קיבל 50.7 אחוז מהקולות והפך למועמד הרפובליקני הראשון שנבחר למושל המדינה מאז 2009. יריבו הדמוקרטי, טרי מקאליף, שניסה לשוב לתפקיד שאותו מילא בשנים 2014 עד 2019, סיים עם 48.6 אחוזים מהקולות.

הניצחון של יאנגקין היה רק אחד ההישגים בלילה הגדול של הרפובליקנים בווירג'יניה. ווינסום סירס נבחרה לתפקיד סגנית המושל, האישה הראשונה והאישה הלא לבנה הראשונה בתפקיד, בעוד שג'ייסון מיארס צפוי להיבחר לתובע הכללי של וירג'יניה במקום התובע הנוכחי, מרק הרינג. הרפובליקנים גם צפויים להפוך למפלגה הגדולה בבית הנבחרים המדינתי.

התוצאות בווירג'יניה מהוות מכה קשה עבור הדמוקרטים ומספקות רוח גבית משמעותית עבור הרפובליקנים, שנה בלבד לפני בחירות האמצע לקונגרס שבהן הם ינסו שוב לבצע מהפך.

וירג'יניה נחשבה למדינה בטוחה עבור הדמוקרטים, ובשנה שעברה ביידן ניצח בה את דונלד טראמפ בפער של עשרה אחוזים. אולם גם ההתייצבות של ביידן, סגניתו קמלה האריס והנשיא לשעבר ברק אובמה, לצדו של מקאליף לא עזרה להם לשמור על תפקיד המושל. ההפסד גם מצטרף לצניחה בתמיכה הציבורית בביידן ולמאבקים בתוך המפלגה הדמוקרטית בגבעת הקפיטול שמונעים את קידום החקיקה של ביידן בתחומי התשתיות, האקלים והרווחה.

ג'ו ביידן וקמלה האריס, ארכיון (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
ג'ו ביידן וקמלה האריס, ארכיון (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)

מנגד, יאנגקין זכה לתמיכתו של טראמפ ונמנע מלתקוף ישירות את בסיס התומכים שלו. אולם, המועמד הרפובליקני גם הצליח לשמור ריחוק מהנשיא לשעבר על מנת שלא להרתיע את הרפובליקנים המתונים ואת המצביעים המתלבטים. למרות זאת, הדמוקרטים ניסו לקשור בין יאנגקין לבין טראמפ, מסר שלא זכה לתמיכת הבוחרים שהביעו את מחאתם נגד מפלגת השלטון.

טראמפ עצמו מיהר לחגוג את ההישג הרפובליקני. "נראה שהקמפיין של טרי מקאליף נגד אדם מסוים בשם 'טראמפ' סייע מאד לגלן יאנגקין", אמר. "כל מה שמקאליף עשה היה להגיד טראמפ, טראמפ, טראמפ והוא הפסיד! אני מניח שאנשים שמתמודדים לתפקידים בתור דמוקרטים כבר לא יעשו את זה. אפילו לא קיימתי עצרת למען יאנגקין כי מקאליף עשה את זה עבורי".

איתות מדאיג עבור הדמוקרטים מגיע גם מכיוון ניו ג'רזי. ספירת הקולות עדיין לא הסתיימה, כאשר המועמד הרפובליקני, ג'ק סיארטלי, מוביל בפער של פחות מאלפיים קולות על המושל הדמוקרטי המכהן, פיל מרפי. מדובר בתוצאה צמודה מהסקרים שהראו יתרון מובהק למרפי, שאם ייבחר, יהיה הדמוקרט הראשון מזה 40 שנה שזוכה בכהונה שנייה במדינה. 

ג'ק סיאטרלי (צילום: Spencer Platt/Getty Images)
ג'ק סיאטרלי (צילום: Spencer Platt/Getty Images)

בתוך כך, המועמד הדמוקרטי אריק אדמס בן ה-61 ניצח במהלך הלילה בבחירות לראשות עיריית ניו יורק. אדמס, שכיהן כנשיא רובע ברונקס במהלך שבע השנים האחרונות, ניצח את המועמד הרפובליקני קרטיס סליווה, והפך לאדם השחור השני המכהן בתפקיד. במהלך הקמפיין, אדמס הבטיח להגביר את ביטחון הציבור ולהשמיע את קולם של התושבים ממעמד הפועלים, תוך שהוא מסתמך על ניסיונו כשקצין בכיר במשטרה וכמי שחווה אלימות משטרתית בנעוריו.

הוא צפוי להחליף את הדמוקרטי ביל דה בלאזיו, שיסיים בתחילת השנה הבאה תקופת כהונה בת שמונה שנים. אדמס צפוי לעמוד בראש כוח המשימה המפקח על התאוששות העיר הגדולה בארה"ב מנגיף הקורונה. בנוסף צפוי להתמודד עם אי השיוויון הכלכל, לצד מחסור בדיור בר השגה ומצוקת בתי הספר הדמוקרטים.