סוף עידן מרקל: כחודשיים לאחר שניצח בבחירות, ראש המפלגת הסוציאל-דמוקרטים אולף שולץ חתם היום (רביעי) על ההסכם הקואליציוני להקמת "קואליציית הרמזור" עם מפלגת הירוקים והליברלים. הסכם יובא לאישור חברי המפלגות החברות, ואם לא יהיו הפתעות, שולץ יושבע לקנצלר החדש בשבוע השני של דצמבר, עוד לפני חג המולד, ויחליף את אנגלה מרקל שכיהנה בתפקיד 16 שנה.

"הרמזור דולק", הכריז שולץ במסיבת העיתונאים שבה הוצג ההסכם והבטיח כי הקואליציה החדשה תהיה פורצת דרך. "מה שמאחד אותנו זו האמונה בהתקדמות והעובדה שפוליטיקה יכולה להיות דבר טוב. אנחנו רוצים להעז לרשום עוד התקדמות".

"יש לנו פרויקטים שאפתניים באופן יוצא מן הכלל. וזו הסיבה שאנחנו חשים ענווה לנוכח מה שאנחנו מתכננים לעשות", אמר מנהיג הליברלים לינדר והוסיף כי הוא מאמין ששולץ "יהיה קנצלר חזק" מאחר שיש לו ערכים שמייצגים יותר מאשר רק את מצביעי המפלגה שלו. מנהיג הירוקים האבק הודה כי המשא ומתן לא היה פשוט. "הוא היה מתיש מאד לעתים קרובות", אמר. "שאלנו את עצמנו המון שאלות".

על פי חלוקת התיקים, הסוציאל-דמוקרטים קיבלו את תיקי ההגנה, הפנים, הבריאות, העבודה והפיתוח. הליברלים קיבלו את תיק האוצר, אותו צפוי למלא מנהיג המפלגה כריסטיאן לינדר, וגם את תיקי המשפטים, התחבורה והחינוך. הירוקים קיבלו את תפקיד סגן הקנצלר לרוברט האבק, אחד משני מנהיגי המפלגה, בעוד שעמיתתו, אנאלה בארבוק תהיה האישה הראשונה במשרד החוץ. הירוקים קיבלו גם את תיק הכלכלה, האקלים והאנרגיה, ואת משרדי המשפחה, הסביבה והחקלאות.

הסעיפים הבולטים בהסכם הקואליציוני הם קידום הלגליזציה של מכירת קנאביס, שאיפה לסיים את השימוש בפחם עד סוף העשור הנוכחי, יעד של לפחות 15 מיליון כלי רכב חשמליים על הכבישים עד שנת 2030 ויצירת 80 אחוז מתפוקת החשמל באמצעות מקורות אנרגיה מתחדשים.

הקואליציה החדשה אף תאפשר למהגרים לבקש אזרחות אחרי חמש שנים של שהות בגרמניה ותתיר אזרחות כפולה, צעד שיהפוך אלפי טורקים שמתגוררים בגרמניה לאזרחים. כמו כן, יוענקו קצבאות ילדים על מנת לסייע במאבק בעוני. בנוסף, יבוטל האיסור על תרומת דם מהומוסקסואלים או טרנסג'נדרים ורופאים יוכלו להדריך על הפלות ללא חשש מתביעות. בתחום היחסים המורכבים מול רוסיה, ההסכם קורא לסיום מיידי לניסיונות לערער את אוקראינה ולסיום הסיפוח של חצי האי קרים, אולם אין התייחסות לסוגיה של צינור הגז "נורדסטרים 2" שנמצא במחלוקת עם ארה"ב. 

הקואליציה מוקמת כאשר גרמניה מתמודדת עם גל התחלואה הקשה ביותר מאז פרוץ מגפת הקורונה. בהתייחסו למשבר, הודיע שולץ כי הוקם צוות משברים בדרג הפדרלי והמדינתי וכי קבוצת מומחים במשרד הקנצלר תבצע הערכות מצב יומיות. הוא הדגיש כי המטרה היא לחזק את קמפיין החיסונים, כולל אפשרות של חובת חיסונים כללית.  

הקואליציה החדשה בגרמניה (צילום: REUTERS/Fabrizio Bensch)
הקואליציה החדשה בגרמניה (צילום: REUTERS/Fabrizio Bensch)

כזכור, הבחירות הכלליות שנערכו בגרמניה בסוף חודש ספטמבר הסתיימו ללא הכרעה ברורה בין המפלגה הסוציאל-דמוקרטית לבין המפלגה הנוצרית-דמוקרטית. מפלגת הסוציאל דמוקרטים, שבראשה עומד אולף שולץ, זכתה ל-25.9% מקולות המצביעים בבחירות בגרמניה, כאשר מעט אחריה מפלגת השמרנים, בראשות ארמין לאשט עם 24.1% מהקולות, ומפלגת הירוקים שזכתה ל-14.6% מהקולות.

אולף שולץ, מנהיג הסוציאל-דמוקרטים בגרמניה, אמר אחר פרסום התוצאות כי יש לו מנדט להנהיג את הממשלה הבאה לאחר הניצחון בבחירות, והוסיף כי יבקש להקים קואליציה עם הירוקים והדמוקרטים החופשיים.

שולץ שיבח את מטה מפלגתו בברלין והציג זר פרחים אדומים ולבנים, ואמר כי הציבור הראה למפלגה של הקנצלרית הפורשת אנגלה מרקל שהגיע הזמן להיכנס לאופוזיציה אחרי 16 שנים בשלטון. "הבוחרים דיברו בצורה מאוד ברורה. הם אמרו מי צריך להרכיב את הממשלה הבאה", אמר.

"הם חיזקו שלוש מפלגות: הסוציאל-דמוקרטים, הירוקים וה-FDP, ולכן זה המנדט הברור שאזרחי המדינה נתנו. שלושת אלה צריכים להקים את הממשלה הבאה", הוסיף שולץ.