נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, ערך ביקור פומבי ראשון מאז פרוץ משבר המהגרים בגבול בלארוס-פולין. במהלך הביקור פנה לוקשנקו למהגרים ואמר כי ארצו לא תמנע מהם לנסות לחצות לאירופה או לחזור הביתה.

לאחר סיום דבריו, פנתה אליו נערה ממוצא עיראקי ואמרה כי אינה יכולה לשוב לביתה ומקווה למצוא מקלט באירופה. בתגובה אמר לוקשנקו כי "אנחנו פועלים למימוש החלום שלך. אם את רוצה ללכת מערבה, לא נעצור אותך, נחנוק אותך או נכה אותך. לא נשחק משחק פוליטי עם גורלכם". 

כמו כן, האשים לוקשנקו את האיחוד האירופי במשבר ואמר כי הוא זה "שעורר בכוונה משבר הומניטרי שצריך לפתור". ההאשמות של הנשיא הבלארוסי מגיעות לאחר שהאיחוד ופולין טענו כי המשבר הוא חלק ממסע נקמה של מינסק על הסנקציות שהטיל האיחוד האירופי בתגובה לדיכוי ההפגנות האלים נגד לוקשנקו ונגד בחירתו מחדש לנשיאות השנויה במחלוקת. 

מהגרים בשקי שינה על גבול בלארוס-פולין (צילום: רויטרס)
מהגרים בשקי שינה על גבול בלארוס-פולין (צילום: רויטרס)

כזכור, האיחוד האירופי הסכים להטיל סנקציות חדשות בתגובה למשבר בגבול. כמו כן, ליטא, לטביה ופולין פרסו אלפי חיילים ושוטרים לאורך הגבול על מנת לנסות ולחסום את מעבר המהגרים. אתמול מסרה ליטא כי הוא שוקלת לסגור את מעבר הגבול אם המהגרים ימשיכו לנסות להסתנן למדינה.

מנגד, ההערכות בחוגי האיחוד האירופי בבריסל כי הפולנים מגזימים בכוונה בתיאור העימות עם הפליטים בניסיון לגרור את מדינות המערב לעימות מול רוסיה. גורם באיחוד טען כי "פולין שיגרה 15 אלף חיילים לגבול כדי לסייע לשוטריה, אבל היא מסרבת בתוקף לבקש עזרה מסוכנות שמירת הגבולות האירופית 'פרונטקס', שתפקידה להגן על גבולות האיחוד". 

עוד אמר כי "האיסור על התקשורת ועל ארגונים לא ממשלתיים להתקרב לאזור הגבול מונע הערכת מצב נכונה של האנשים הלכודים בין גדרות התיל הפולניים לכוחות הצבא בבלארוס וזה בעייתי מאוד". בבריסל גורסים כי הניסיון הפולני להציג "כמה אלפי פליטים בתור איום קיומי על ביטחון אירופה והמערב נועד לגרור את נאט"ו לתוך הסכסוך". הפולנים הדגישו אתמול מצדם כי המשבר "עלול להימשך שנים".