שיחות הגרעין בין איראן למעצמות, שנועדו להחזיר את ארה"ב ואת איראן עצמה להסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015, התחדשו היום (שני) בווינה. ממשלת אוסטריה העבירה, כנראה בתור רמז, את השיחות שנפסקו בחודש יוני למלון הפאר ארמון קובורג, שבו נערכו והגיעו לסיומן המוצלח השיחות שהובילו להסכם המקורי.

לקראת חידוש השיחות, דובר משרד החוץ האיראני, סעיד חטיבזאדה, הבהיר כי הנציגים האיראנים לא יקיימו שיחות ישירות מול מקביליהם האמריקאים. בנוסף, עם פתיחת השיחות, הודיעה משרד החוץ האיראני כי לא יהיה מוכן לקבל שינויים מההסכם המקורי שנחתם בשנת 2015.

מנגד, שליח האיחוד האירופי לאיראן אומר שהמשלחת האיראני החדשה מכירה בהשגים שהוגו בששת סביבי השיחות האחרונים ועליהם הם יתבססו. 

המשלחת האיראנית הגדולה, המונה כ־40 איש, בראשותו של סגן שר החוץ עלי באגרי קאני, הגיעה לפני האחרות. נכללים בה גם המשנה לנגיד הבנק של איראן, סגן שר החוץ לענייני כלכלה, סגן שר הכלכלה לעניינים בינלאומיים וסגן שר החוץ לעניינים משפטיים. מיכאיל אוליאנוב, נציג רוסיה בשיחות, צייץ בתגובה להרכב המשלחת האיראנית: "זו הוכחה לרצינות כוונותיהם של האיראנים".

מנגד, ממשיכים האיראנים להזהיר כי הסרת הסנקציות נגדם היא תנאי בל יעבור להצלחת השיחות. דובר משרד החוץ בטהרן, סאייד חטיבזאדה, אף הצהיר כי "יש להסיר את כל הסנקציות בבת אחת, בצורה אפקטיבית וניתנת לאימות עם ערבויות. עמדת הרפובליקה האסלמית היא ברורה, נחושה והגיונית".

רמטכ"ל צבא איראן מוחמד עלי באגרי הזהיר במקביל את "אויביה" של איראן מפני "הרפתקאות וחישוב מוטעה" במפרץ הפרסי או ים עומאן. זאת בעקבות אזהרות ישראל וראש הפיקוד המרכזי של צבא ארה"ב על האפשרות של שימוש בכוח במקרה של כישלון השיחות.

רוברט מאלי, השליח האמריקאי לענייני איראן, שימשיך לשבת בשלב הראשון באולם נפרד ולתקשר עם האיראנים באמצעות המשלחות האחרות, הזהיר כי "ארה"ב ושותפותיה עשויות להפעיל לחץ על איראן אם היא תשתמש בשיחות המתוכננות להתחדש בווינה ביום שני כעילה להאצת תוכנית הגרעין שלה". 

אך בינתיים ממשיכים האמריקאים לנסות לרסן את ישראל. שני בכירים אמריקאים מסרו ל"ניו יורק טיימס" כי ישראל היא שעמדה מאחורי מקפת הסייבר נגד מערך אספקת הדלק באיראן בחודש שעבר, כשכ־4,300 תחנות דלק נפגעו ב־26 באוקטובר ולא תפקדו במשך כשבועיים. המתקפה כללה כתובות המאשימות את המנהיג העליון עלי חמינאי במצבה הקשה של המדינה. ממשרד הנפט האיראני נמסר לעיתון כי התוקפים השתלטו גם על מאגרי הנפט של איראן ויכלו להגיע לנתונים על יצוא הנפט שלה.

ובינתיים יש לאיראן צרות מבפנים. המשטרה הודיעה כי עצרה 67 בני אדם במהלך עימותים שפרצו בעיר איספהאן, השלישית בגודלה ברפובליקה האסלאמית, במהלך מחאה על מחסור באספקת מים אשר פוגע קשות בחקלאים באזור. קצין בכיר במשטרת איראן, חסן כראמי, אמר לסוכנות הידיעות פארס כי העצורים היו "עושי צרות". 

במהלך העימותים אתמול דווח כי כוחות הביטחון האיראניים פיזרו את המפגינים בעזרת גז מדמיע, וחלק מהמפגינים אף נפגעו מקליעים המשמשים לירי בציפורים. בתקשורת האיראנית דווח כי המפגינים השליכו אבנים והציתו אופנוע משטרתי ואמבולנס. עוד דווח כי מספר מפגינים ושוטרים נפצעו. "אנו מודאגים מאוד מהדיכוי האלים של ההפגנות בעיר איספהאן" כתב נד פרייס, דובר משרד החוץ האמריקאי.