הקרמלין הודיע ​​היום (שלישי) על נכונותו לפרוס נשק גרעיני בשטחה של בלארוס. לדברי הדובר של הקרמלין, דמיטרי פסקוב, רוסיה תמשיך לפעול כך אם בנאט"ו יסרבו לספק לה ערבויות ביטחוניות כלשהן.

"זה לא סוד שפריסת נשק מסוגים שונים של נאט"ו בסמוך לגבולותינו, שעלולים להוות איום עלינו, תדרוש צעדים מתאימים על מנת לאזן את המצב", אמר פסקוב.

בתוך כך אמר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי "המערב אשם במתיחות העולמית", והוסיף כי "חשוב להמשיך ולפתח את הצבא הרוסי".

מומחים מציינים כי פריסת נשק גרעיני בשטחה של בלארוס עשויה לצמצם את הזמן לתקיפה גרעינית על נאט"ו במספר דקות. ככל הנראה מדובר בטילים לטווח בינוני וקצר, בעלי יעילות גבוהה בפגיעה במטרות.

מוקדם יותר אמר נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, כי הוא מוכן לתת לרוסיה את הזכות לפרוס נשק גרעיני בשטחה של בלארוס. יחד עם זאת, התברר שכל המתקנים הגרעיניים הקיימים בעבר ששימשו את ברית המועצות אינם שמישים, ובניית מתקנים חדשים, כולל התשתית עבורם, עשויה לעלות מאות מיליארדי רובלים.

מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג אמר כי אם גרמניה תסרב לרסן את שטחה לפריסת אמצעי לחימה מסוג זה, הם עלולים להיפרס בסופו של דבר במדינות אחרות באירופה, כולל ממזרח לגבולות גרמניה.

לאחר קריסת ברית המועצות, היו עשרות ראשי נפץ של טילים בין יבשתיים אסטרטגיים ויותר מאלף ראשי נפץ גרעיניים טקטיים בבלארוס. מינסק הסכימה לנסיגת נשק לאחר חתימת האמנה לאי הפצת נשק גרעיני.