נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הצהיר היום (חמישי) כי "הכדור נמצא במגרש של המערב" וכי הוא מצפה שארה"ב ונאט"ו ימלאו אחרי הדרישות של ארצו לערבויות ביטחוניות שלא להתפשט עוד מזרחה ולא להציב מערכות נשק מתקדמות באוקראינה. את הדברים אמר במהלך מסיבת העיתונאים המסורתית שלו לסיכום השנה האזרחית.

במשך קרוב לארבע שעות, ענה נשיא רוסיה על שאלות של עשרות עיתונאים לגבי המתיחות הגוברת מול המערב, לצד סוגיות פנים. בשל מגבלות הקורונה, צומצם מספר העיתונאים שהשתתפו במפגש לעומת שנים קודמות.

אחרי שאיים השבוע כי רוסיה תגיב על "צעדים בלתי ידידותיים" מצד המערב, המשיך פוטין את הקו התוקפני והאשים כי ארה"ב ונאט"ו שיקרו במשך שנים מאחר שהבטיחו שלא להתפשט לכיוון גבולותיה של רוסיה אחרי קריסתה של ברה"מ וכי "הרושם הוא שהן חושבות שרוסיה גדולה מדי". 

"הן אמרו לנו בשנות התשעים שלא יתקרבו אף אינץ' למזרח. אז מה? הן רימו", הוסיף. "הן פשוט הטעו באופן בוטה - חמישה גלים של התפשטות נאט"ו. כעת, ברומניה ובפולין, מופיעות מערכות נשק מקבילות", התריס פוטין, ותהה איך האמריקאים היו מגיבים אם הוא היה מציב מערכות נשק בגבולות שלהם עם קנדה או עם מקסיקו. "הם באו אלינו. ועכשיו הם אומרים: 'לא, אוקראינה תהיה בנאט"ו, אולי יהיו מערכות גם שם", ציין. 

פוטין הדגיש כי רוסיה היא לא הצד שצריך להציג ערבויות לשמירת השלום באזור והביע תקווה כי השיחות יחלו בראשית ינואר. "אתם חייבים לתת לנו ערבויות, אתם חייבים לתת לנו כעת ולא לדבר על זה לאורך שנים", אמר בכעס. "אנחנו חייבים להבין איך הביטחון שלנו יובטח. על כן, בלי שום טריקים, פשוט הצגנו את הסוגיה שאסור שתהיה עוד התפשטות של נאט"ו מזרחה. הכדור בצד שלהם, הם חייבים לתת לנו תשובה".

הנשיא הרוסי גם הפנה את זעמו לעבר אוקראינה וטען כי לא הייתה לרוסיה ברירה אלא לתפוס את חצי האי קרים אחרי "ההפיכה הצבאית העקובה מדם" של 2014. "האם היינו צריכים לעצום עיניים מול מה שמתרחש בדרום מזרח אוקראינה, בדונבאס?", תהה.

"אנחנו רוצים לבנות יחסי שכנות טובים עם אוקראינה", הצהיר. "אבל איך אנחנו יכולים לבנות יחסים עם המנהיגות הנוכחית, בהתחשב במה שהם עושים? זה פשוט בלתי אפשרי". הוא האשים כי הנשיא וולודימיר זלנסקי "נפל, כמו קודמיו, תחת ההשפעה של גורמים קיצוניים", והוסיף כי "יש מי שקיבלו את הרושם שמכינים מבצע צבאי שלי ושקיבלנו אזהרה שלא להתערב ולא להגן על תושבי דונבאס, ושאם אנחנו נתערב ונגן עליהם, יהיו סנקציות חדשות".

בנושא אחר, פוטין טען כי הכל נעשה כדי לפתור את מעשי הרצח של העיתונאית אנה פוליטקובסקיה ושל מנהיג האופוזיציה לשעבר בוריס נמצוב, שניהם היו ממבקריו החריפים. "עשיתי הכל כדי לפתור את הפשעים האלה", טען. "ניתנו הוראות לכל סוכנויות אכיפת החוק והכוחות המיוחדים. הם עשו הכל כדי לחשוף את המבצעים של הפשעים האלה וחלק מהם מתו בזמן המעצר", הוסיף. 

כמו כן, פוטין שב על טענתו כי המערב לא סיפק לרוסיה הוכחות שיראו כי מנהיג האופוזיציה, אלכסיי נבלני, אכן הורעל. "שלחנו בקשות רבות ממשרד התובע: תנו לנו לפחות חלק מהחומרים שמוכיחים הרעלה", אמר. "לא היה כלום, אפילו לא פרט אחד לגבי הנוביצ'וק או מה שזה לא יהיה", ציין. 

הנשיא הרוסי גם הצהיר כי רוסיה "מוגנת מבחינה מוסרית מהבערות המגדרית של המערב". "אני מציית לגישה המסורתית שאישה היא אישה וגבר הוא גבר", הכריז. "אמא היא אמא ואבא הוא אבא. ואני מקווה שלחברה שלנו יש הגנה מוסרית פנימית שנובעת מווידויים מסורתיים של הפדרציה הרוסית", סיכם.