ראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית מוחמד אסלאמי אמר היום (שבת) לסוכנות הידיעות הרוסית ספוטניק כי "איראן יכולה לייצר דלק גרעיני בכוחות עצמה ובקרוב תתחיל להשתמש בו בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר". זאת, בצל חידוש שיחות הגרעין בווינה ביום שני הקרוב והתרגיל הצבאי שערכה איראן יחד עם משמרות המהפכה במהלך השבוע החולף במטרה לשלוח מסר מאיים לישראל.

עם זאת, אסלאמי הוסיף מסר מרגיע וטען כי גם במקרה שבו השיחות בווינה ייכשלו והסנקציות האמריקאיות לא יוסרו, איראן לא מתכוונת לחרוג מרמת העשרת האורניום ל-60%. 

"איראן כבר יכולה לייצר דלק גרעיני מבית, בכוחות עצמה. ניהלנו שיחות עם רוסתום, תאגיד הגרעין הרוסי, ואנו מקווים שכחלק משיתוף הפעולה שלנו, על סמך התוכניות והחוזים שנחתום איתם, נוכל לעשות זאת ולהתחיל להשתמש בדלק האיראני בכור הגרעיני בבושהר", אמר אסלמי.

איראן מצפה מחברת הגרעין הרוסית להאיץ את בניית יחידת הכוח השנייה והשלישית בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר, שנמצאת בפיגור של כמעט שנתיים בלוח הזמנים, הוסיף מוחמד אסלמי. בנוסף, מוסקבה מספקת לטהרן את הדלק הגרעיני הדרוש להפעלת הכור הגרעיני של היחידה הראשונה. לפי הדיווח, הפעם האחרונה בה רוסיה סיפקה דלק גרעיני לאיראן הייתה באפריל 2020.

טהראן שילמה לרוסיה במלואה עבור בניית היחידה הראשונה של תחנת הכוח הגרעינית בבושהר ואין לה חובות מיותרים למוסקבה, אמר מוחמד אסלמי. איראן שילמה את כל חובותיה לפדרציה הרוסית", טען.

בניית יחידות כוח בתחנת הכוח הגרעינית בבושהר היא הפרויקט המשותף הרוסי-איראני הגדול ביותר. היחידה הראשונה של תחנת הכוח הגרעינית, שהושלם בשיתוף פעולה עם רוסיה, חובר לרשת החשמל הלאומית של איראן בספטמבר 2011. בניית היחידה השנייה בעיצומה, תוך שנחתם חוזה להקמת יחידת כוח שלישית.

אסלאמי הוסיף וטען כי התשתית הקריטית של מתקני הגרעין של איראן מאובטחת, וכי בדיקות לגילוי חולשות במערכת נערכות כל הזמן לצורך גילוי ומניעת התקפות סייבר פוטנציאליות. 

"כל מדינה מקדישה תשומת לב רבה להבטחת בטיחות תחנות הכוח הגרעיניות שלה... כל המערכות שלנו מאובטחות, כל החולשות שלהן תחת שליטה הודות לאמצעים שנקטנו. אנו מקווים שאמצעי אבטחה מוגברים אלו שמגנים על התשתית הגרעינית שלנו יאכזבו את מי שמנסים לפגוע בה", אמר אסלמי.

עם זאת, אסלאמי מסר גם מסר מרגיע: לאחר שנשאל אם איראן תחרוג מרמת העשרת האורניום של 60% במקרה בו שיחות הגרעין בווינה לא יובילו להחזרת הסכם הגרעין והסנקציות האמריקאיות נגד איראן לא יוסרו, הוא השיב: "לא", וטען: "כל המטרות שלנו במונחים של העשרת אורניום הן לענות על הצרכים התעשייתיים והיצרניים שלנו, כמו גם את הצרכים של הצרכנים שלנו עבור אותם סחורות שהמדינה שלנו והאוכלוסיה שלנו זקוקות להן כיום. כל הפעילויות האטומיות שלנו מתבצעות במסגרת הסכמים, חוקים ותקנות של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א)".