שיחות הגרעין בווינה, שהתחדשו שלשום, מתנהלות לשביעות רצונה המלאה של איראן, לפחות לפי הצהרותיה, והיא גם קובעת כנראה את לוח הזמנים. אמצעי התקשורת האיראניים היו הראשונים לדווח שהשיחות יימשכו עד יום חמישי, אחר כך תהיה הפסקה בשל חגיגות השנה החדשה, והן תימשכנה ביום שני הבא.

לפי האיראנים, גם סדר היום של השיחות מתאים להם והוא בנוי סביב מסמך חדש, שלדברי דובר משרד החוץ סעיד חטיבזאדה מקובל על כולם ומורכב משני טקסטים בנושא הגרעין והסרת הסנקציות, על בסיס המסמכים שהגישה איראן במהלך דצמבר, ולא המסמך שהיה על השולחן כשהשיחות הופסקו ביוני. 

איראן מעוניינת כמובן בראש ובראשונה בהסרת הסנקציות ומצפה שהצד השני יגלה "רצינות" בנדון. ראש המשלחת האיראנית עלי באגרי קאני הצהיר שהוא "אופטימי" ואלמלא כך, לא היה בא לווינה. 

שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדוללהיאן אמר ששיחות הגרעין יכולות להצליח בעזרת "אמון ורצינות", ושאפשר להציל את ההסכם מ־2015. לדבריו, השיחות מתקדמות ב"כיוון טוב": "אנו מאמינים שאם הצדדים האחרים ימשיכו בסבוב השיחות, שהתחיל עם אמון בין הצדדים, יהיה אפשר להגיע להסכם שיהיה טוב לכולם".

יו"ר השיחות, נציג האיחוד האירופי אנריקה מורה, אישר שעל השולחן מונח טקסט שעוסק אך ורק בהסרת הסנקציות מצד ארה"ב וחזרה למחויבות הגרעינית מצד איראן. אבל לדבריו הזמן דוחק, ולא מדובר בחודשים אלא בשבועות שנותרו עד סיכום השיחות. נציג רוסיה מיכאל אוליאנוב הביע תקווה שניתן יהיה לחתום על הסכם לכל המאוחר בתחילת פברואר.

ובלי איומי נגד מול ההצהרות מירושלים אי אפשר. "ההצהרות מהמשטר הכובש באל־קודס לא משפיעות על קבלת ההחלטות אצלנו. הצהרות אלה מיועדות לקבלת יותר משאבים מאירופה ומאמריקה", אמר חטיבזאדה.

ראש המשלחת האמריקאית לשיחות וינה רוברט מאלי אמר ל"ניו יורקר": "איראן עושה חישוב לא נכון ומשחקת באש". והוסיף שחידוש ההסכם משנת 2015 רחוק מאוד מחתימה. "אנו רואים שהתוכנית האיראנית מתרחבת, הם הופכים לוחמניים יותר ותוקפנים יותר בפעילותם באזור".

שר החוץ יאיר לפיד מתח ביקורת בראיון לעיתון "לה מונד" על אופן עזיבת הסכם הגרעין עם איראן על ידי הנשיא טראמפ ב־2018. לדבריו, על ארה"ב ועל ישראל היה לחכות ולעשות זאת בצורה מתואמת עם אירופה. 

היום, הוא אומר, "כל אחד מבין שאם איראן תגיע להעשרת אורניום ל־90%, מדובר בקו אדום. ישראל תעשה מה שעליה לעשות כדי למנוע מאיראן להגיע להתקדמות מסוכנת ביכולותיה הגרעיניות ואיננו מורידים כל תגובה מהשולחן, אבל חשוב יותר לדון עם שותפותינו ארה"ב וקבוצת המדינות המשתתפת במשא ומתן, במיוחד צרפת, בריטניה וגרמניה. מדובר בכך שאסור למדינה טרוריסטית להצטייד בנשק שיאיים על ישראל והעולם".