נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחחו הלילה (בין חמישי לשישי) במשך כ-50 דקות על המתיחות בין רוסיה ואוקראינה. במהלך השיחה החליפו השניים אזהרות הדדיות מפני התערבות במשבר עם אוקראינה, אך שידרו אופטימיות מסוימת כי השיחות הדיפלומטיות בחודש הבא עשויות לסייע בהקלת המתיחות.

פוטין הוא שיזם את שיחת הטלפון בת 50 הדקות, השיחה השנייה שהשניים קיימו בתוך חודש. למרות האופטימיות באשר להצלחת המאמצים הדיפלומטים, הטון בשיחת הטלפון תואר בידי גורמים משני הצדדים כ"רציני". במהלך השיחה ביידן אמר כי הוא מעוניין לראות את רוסיה מצמצמת את הכנותיה הצבאיות בגבול האוקראיני וחזר על איום בסנקציות חסרות תקדים אם רוסיה תפלוש לאוקראינה, בעוד פוטין איים בניתוק הקשר עם וושינגטון במידה ותמשיך לאיים על מוסקבה בסנקציות.

"הנשיא ביידן חזר והדגיש כי התקדמות מהותית בדיאלוגים הללו יכולה להתרחש רק בסביבה של רגיעה ולא הסלמה", אמרה דוברת הבית הלבן, ג'ן פסקי. היא הוסיפה בתום השיחה כי ביידן דחק ברוסיה להפחית את המתיחות עם אוקראינה, כן הבהיר כי "ארה"ב ובעלות בריתה יגיבו בנחישות אם רוסיה תרחיב את פלישתה לאוקראינה".

בצד השני, בכיר הקרמלין יורי אושקוב אמר כי השיחה יצרה "בסיס טוב" לשיחות עתידיות, אך ציין כי פוטין "השיב מיד" כי כל סנקציות, בשלב זה או מאוחר יותר, "עלולות להוביל להתמוטטות מוחלטת של הקשרים בין המדינות". לדבריו, "הנשיא ציין כי זו תהיה שגיאה שצאצאינו יראו כטעות ענקית".

ביידן בשיחה עם פוטין (צילום: רויטרס)
ביידן בשיחה עם פוטין (צילום: רויטרס)

הרקע לשיחה ולמתיחות בין המדינות היא הערכת המודיעין בארה"ב לפיה רוסיה מתכננת מתקפה נרחבת נגד אוקראינה בתחילת 2022. לפי ההערכות, המתבססות על תמונות לוויין מהאזור, המתקפה תכלול עשרות אלפי חיילים שרוסיה ריכזה בגבולות אוקראינה בשבועות האחרונים. עם זאת, רוסיה מכחישה שהיא מתכננת לתקוף את אוקראינה ואומרת שיש לה את הזכות להזיז את חייליה על אדמתה כרצונה.

"ביידן פתח שני נתיבי פעולה", אמר בכיר בממשל האמריקאי. "אחד מהם הוא דיפלומטי והשני מתמקד יותר בהרתעה, וכולל מחירים והשלכות חמורות במידה ורוסיה תבחר להמשיך בפלישה לאוקראינה", הוסיף הבכיר. בין האפשרויות שנשקלות בסית הלבן נכללים צעדים שינתקו למעשה את רוסיה מהמערכת הכלכלית והפיננסית העולמית, תוך חימוש נוסף של נאט"ו.

מוסקבה, שמודאגת לדבריה מההתחמשות המחודשת של אוקראינה בידי המערב, אמרה בעבר שהיא מעוניינת בערבויות משפטית מחייבות לפיהן נאט"ו לא תתרחב עוד מזרחה, ושנשק התקפי מסוים לא יופקד בידי אוקראינה או מדינות שכנות אחרות. הקרמלין אמר כי נראה כי ביידן מסכים עם טענתו של פוטין כי מוסקבה זקוקה לכמה ערבויות ביטחוניות מהמערב וכן כי לדבריו, ארצות הברית לא מתכוונת לפרוס נשק התקפי באוקראינה.

פוטין השווה את המתיחות הנוכחית למשבר הטילים בקובה בתקופת המלחמה הקרה בשנת 1962. ארה"ב מתייחסת לרבות מדרישותיו, כולל הגבלות על התרחבות נאט"ו, כדרישות שאינן מהוות אפילו בסיס התחלתי למשא ומתן.