מנהיג דאעש, ,אבו איברהים האשימי אל-קוראשי, חוסל בפשיטה של כוחות קומנדו אמריקאיים בצפון מערב סוריה לפנות בוקר - כך אישר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. לפי הדיווחים, לפחות 13 בני אדם נהרגו במבצע, בהם ילדים, והלוחמים האמריקאיים נאלצו גם להשמיד את אחד המסוקים שלהם.

"כוחות ארה"ב הסירו בהצלחה איום על העולם - המנהיג העולמי של דאע"ש" - כך הכריז נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בנאום קצר לאומה בעקבות חיסולו של מנהיג דאע"ש, אבו איברהים האשימי אל-קוריישי, במבצע של לוחמי קומנדו אמריקאיים בסוריה בלילה האחרון. ביידן ציין כי קוריישי מילא תפקיד בולט בדאעש עוד לפני שהתמנה למנהיג הארגון בעקבות חיסולו של אבו בכר אל-בגדדי באוקטובר 2019, וכי הוא היה הכוח המניע מאחורי רצח העם שביצע ארגון הטרור נגד בני המיעוט היזידי בצפון עיראק בשנת 2014.

הנשיא ציין כי הדוח הסופי על אופן ביצוע הפעולה עדיין בשלבי כתיבה סופיים, אולם ברור כי קוריישי הוא שפוצץ את המבנה כדי שלא ליפול לידי הלוחמים. "אנחנו יודעים שבעת שהחיילים שלנו התקרבו כדי ללכוד את הטרוריסט, במעשה אחרון של פחדנות נואשת, ובחוסר כבוד לחיי בני משפחתו, הוא בחר לפוצץ את עצמו, לא רק את חגורת הנפץ, אלא את הקומה השלישית", אמר. "זאת במקום לראות את הצדק על הפשעים שביצע".

ביידן גם הסביר כי הוא הורה על מבצע קרקעי ולא על תקיפה אווירית כדי לצמצם את הפגיעה באזרחים. "ידענו שהטרוריסט הזה בחר להקיף עצמו במשפחות, כולל ילדים, וקיבלנו החלטה לבצע פשיטה של כוחות מיוחדים עם סיכון גבוה יותר לאנשינו מאשר לפגוע בו עם תקיפה אווירית", ציין הנשיא. "תודות לאומץ של כוחותינו, הטרוריסט האיום הזה איננו יותר".

בתוך כך, רשת סי-אן-אן ציטטה גורמי ממשל שסיפרו כי הנשיא נתן את האישור הסופי למבצע ביום שלישי אחרי עדכון ממזכיר ההגנה, לויד אוסטין, ומראש המטות המשולבים, גנרל מארק מיילי. הוא קיבל את המידע על מקום הימצאו של מנהיג דאע"ש בדצמבר האחרון והלוחמים החלו להתאמן, כולל בהפעלת אמצעים להגנה על חפים מפשע.

הלילה, הנשיא צפה במבצע בשידור ישיר מחדר המצב יחד עם סגניתו, קמלה האריס, ובכירי הצוות שלו לביטחון לאומי. לפי הגורמים, היה "מתח עצום" בחדר והנשיא לא הסתיר את המתח שלו כאשר אחד המסוקים סבל מבעיה טכנית על הקרקע. במבצע, הגדול ביותר מאז חיסולו של מייסד דאעש אבו בכר אל-בגדדי באוקטובר 2019, נחתו לוחמי הקומנדו במסוקים ליד מבנה בן שלוש קומות מוקף עצי זית בעיירה אטמה שבמחוז אידליב, בקרבת הגבול עם טורקיה.

ראש הממשלה, נפתלי בנט, התייחס לחיסולו של מנהיג דעאש ומסר: "העולם הוא מקום בטוח יותר עכשיו, כשמנהיג דאעש, אבו איברהים אל-האשימי אל-קוריישי, חוסל. אני רוצה לברך את בת בריתנו, ארצות הברית, ואת החיילים האמריקנים האמיצים על המבצע הנועז. עלינו להמשיך את המלחמה הגלובלית נגד טרור בחוזק ובנחישות".

עדי ראייה סיפרו כי הלוחמים דרשו מהנוכחים בבית לצאת החוצה, אולם במשך כשעתיים לא הייתה כל תגובה לפני שהחלו חילופי אש שכללו ירי ממכונת ירייה מכיוון המבנה וירי טילים לכיוון הבית. גורמים אמריקאיים ועדים מסרו כי גם מסוקי אפאצ'י וכטב"מים השתתפו במבצע.

אל קוריישי שם קץ לחייו

גורמים אמריקאיים מסרו כי אל-קוריישי הפעיל חגורת נפץ וגרם לפיצוץ אדיר שבו הוא נהרג יחד עם בני משפחתו, בהם נשים וילדים. אנשי ההצלה של ארגון "הקסדות הלבנות" עדכנו כי הם הוציאו לפחות 13 גופות מתוך הריסות המבנה, כולל ארבע נשים ושישה ילדים.

אחרי קרוב לשלוש שעות, עזבו הלוחמים את האזור לאחר שגם השיגו דגימות דנ"א שיאפשרו זיהוי ודאי של מנהיג ארגון הטרור. הלוחמים גם נאלצו להרוס את אחד המסוקים שסבל מבעיה טכנית, כפי שהיה גם במבצע החיסול של מנהיג אל-קאעידה, אוסמה בן לאדן, בפקיסטן במאי 2011.

אבו איברהים האשימי אל-קוריישי, ששמו האמיתי הוא אמיר מוחמד סעיד עבד א-רחמן אל-מאוולה, הגיע מעיראק, כמו קודמו בתפקיד, אבו בכר אל-בגדדי. עם זאת, הוא לא נחשב למנהיג כריזמטי כמו מייסד דאע"ש, שהנהיג את הארגון בעת שהיה בשיאו ושלט על שטחים עצומים בסוריה ובעיראק. ארה"ב הציבה פרס של עשרה מיליון דולר על ראשו של אל-קוריישי.

החיסול מגיע על רקע הניסיונות של דאעש להגביר את פעילותו באזור הלבנט מחדש. הוא אחראי למספר פיגועים בעיראק בשבועות האחרונים, כולל הרג של עשרה חיילים לפני שבוע. כמו כן, הארגון ביצע מתקפה גדולה על בית כלא בשליטת הכורדים בעיר חסאקה בסוריה בשבוע שעבר בניסיון לשחרר מאות מחברי דאע"ש. הלחימה נמשכה מספר ימים, כולל בהשתתפות של כוחות אמריקאיים, ונמסר על מאות הרוגים. במקביל, שלוחות נוספות של ארגון הטרור אחראיות להתקפות טרור באפגניסטן ובאזורים שונים באפריקה.