המתיחות בין רוסיה לאוקראינה: רשת CNN דיווחה הערב (חמישי) כי ארה"ב טוענת שרוסיה מתכננת "מבצע שווא" נגד אוקראינה באמצעות סרט גרפי חדש. על פי הטענה, רוסיה התווכנה ליצור "עילה לפלישה" לאוקראינה, באמצעות סרטון שתיאר מתקפה מזויפת עליה.

גורם בכיר בממשל האמריקאי מסר היום כי לארה"ב יש מידע מודיעיני המצביע על כך שממשלת רוסיה, בסיוע של שירות הביון, תכננה להפיק סרט תעמולה המתאר סצנות של "פיצוצי שווא עם גופות, שחקנים המתארים את אבלם ותמונות של ציוד צבאי רוסי". האמריקאים מאמינים שרוסיה כבר גייסה שחקנים לתפקידים השונים.

עוד טוענים האמריקאים כי הסרט יכלול מתקפת מל"טים מסוג "Bayraktar", שמדינות בנאט"ו סיפקו לאוקראינה, "כאמצעי לערב את נאט"ו במתקפה". בנוסף, הסרט יציג מתקפה נגד השטח הריבוני של רוסיה ואזרחיה, ו"יופץ על מנת להדגיש את האיום על ביטחונה של רוסיה, וכדי לתמוך בפעולה צבאית", לדברי האמריקאים. בכיר בממשל הוסיף כי "אם הסרט ישוחרר, הוא יספק לפוטין את הניצוץ שהוא צריך כיד ליזום ולהצדיק פעולה צבאית נגד אוקראינה".

חייל אוקראיני בגבול עם רוסיה (צילום: רויטרס)
חייל אוקראיני בגבול עם רוסיה (צילום: רויטרס)

בתוך כך, הוושינגטון פוסט דיווח כי סגן היועץ לביטחון לאומי, ג'ון פיינר, התראיין לרשת MSNBC ואמר: "הסרט מראה על רמת הציניות בצד השני של הסכסוך. אנחנו לא אומרים באופן סופי שזה מה שרוסיה הולכת לעשות, אך זו אופציה בבחינה שהם השתמשו בה כדי להצדיק פעולה צבאית".

גורם בממשל האמריקאי הזהיר ביום חמישי כי רוסיה יכולה להחליט לשנות את האופן שבו היא רואה את השטחים הבדלניים במזרח אוקראינה, ואמר: "כדי לבנות את התביעה לעצמאות השטחים, פוליטיקאים רוסים מקדמים חקיקה על בסיס שקרי. בהתאם לפעולות קודמות, רוסיה תציג את פעולותיה כהגנה על הרוסים האתניים באזור ומניעת סיוע ממשלה ריבונית", לדבריו.

כזכור, דובר הפנטגון ג'ון קירבי הודיע על שיגור של 2,000 חיילים אמריקאים לגרמניה ולפולין. 1,000 חיילים נוספים יועברו מגרמניה לרומניה. הוא הדגיש כי מדובר בשיפור הפריסה, וכי בכל מקרה הכוחות לא יילחמו באוקראינה. ארה"ב גם פרסמה תמונות לוויין של ריכוזי הכוחות הרוסיים בקרבת גבול אוקראינה. מזכ"ל נאט"ו בירך על ההחלטה לשלוח כוחות נוספים לגרמניה, פולין ורומניה, וציין כי הצעד האמריקאי הוא עדות לתרומות נוספות של ארה"ב לביטחון המשותף של חברות נאט"ו. מטוסי חיל האוויר הבריטי יירטו וליוו אתמול ארבעה מטוסים רוסיים אל מחוץ למרחב האווירי של בריטניה.