בדרך להסכם גרעין חדש: סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה הערב (חמישי) כי התגבשה טיוטת הסכם בין איראן למעצמות אשר מחייה מחדש את העקרונות משנת 2015. כחלק מההסכם המתגבש, יופשרו נכסים איראניים בשווי של שבעה מיליארד דולר מבנקים בדרום קוריאה, וכן ישוחררו אסירים מערביים אשר כלואים באיראן. כמו כן, רמת העשרת האורניום לא תעלה על 5%. רק לאחר שפעולות אלו יצאו לפועל, יחל שלב הסרת הסנקציות. 

דיפלומטים מערביים מסרו כי המטרה העיקרית של ההסכם היא לחזור לעסקה המקורית של הסרת הסנקציות מעל איראן, לרבות כאלו שפגעו בסקטור הנפט במדינה, וזאת בתמורה להגבלות על פעילותה הגרעינית. כזכור, איראן הפרה פעמים רבות את המגבלות הללו בתגובה לפרישה של ארה"ב מהסכם הגרעין ב-2018, והטלה מחודשת של הסנקציות תחת נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ. בעוד שהעסקה משנת 2015 הגדירה את העשרת האורניום ל-3.67%, איראן מעשירה כעת עד לרמה של 60%.

טיוטת ההסכם, שאורכה כ-20 עמודים, קובעת את רצף הצעדים שיבוצעו לאחר אישורה על ידי הצדדים, החל מהשלב הכולל את הגבלת העשרת האורניום על ידי איראן לרמה של 5% בלבד. ההסכם מרמז גם על צעדים אחרים שלטענת דיפלומטים מערביים כוללים ביטול הקפאת הכספים האיראניים בסכום של כ-7 מיליארד דולר אשר מוחזקים בבנקים בדרום קוריאה תחת סנקציות אמריקאיות, וכן שחרור של אסירים מערביים המוחזקים באיראן. כמו כן, גורמים המעורים בפרטים מסרו כי תחת ההסכם החדש, איראן תחזור למגבלות העשרה לרמה של 3.67%.

הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)
הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)

סוכנות הידיעות האיראנית "ISNA" דיווחה כי דובר משרד החוץ של איראן, סעיד חטיבזאדה, הגיב לדיווח כי התגבשה טיוטת הסכם גרעין ואמר "איראן מכחישה את מאפייניו וסעיפיו". כמו כן, חטיבזאדה הדגיש כי "מסוכן לפרסם מידע שגוי. ההסכם הסופי המחזיר את ארה"ב להסכם הגרעין יהיה שונה מאוד מהדיווח המעוות והבלתי מבוסס שהופץ".

בתוך כך, סוכנות הידיעות האיראנית "Mehr" ציטטה אתמול את היועץ של המשלחת האיראנית לשיחות הגרעין בווינה, מוחמד מרנדי, בעודו אומר כי נשארו מספר נושאים אחרונים שצריך לפתור, וכי המשלחת האיראנית מקווה להגיע להסכם בקרוב. לדבריו, "ניתן לפתור את הבעיות הנותרות מהר מאוד, במידה ארה"ב והאירופים יפגינו גמישות ורציונליות".

יחד עם זאת, בראיון שערך לערוץ "אל-מיאדין" הלבנוני, טען מרנדי כי ההגעה להסכם לא תתאפשר, אם האירופאים והאמריקאים לא יקבלו את הדרישות של איראן ויעמדו בהסכם הגרעין. בתוך כך, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמח'אני ציין כי ארה"ב ואירופה לא בחנו עד כה את יישום ההתחייבויות שלהן כלפי הסכם הגרעין, והכריז על סירובו לנהל איתן משא ומתן מחוץ לתחום ההסכם.

סגן שר החוץ האיראני, עלי בגרי, צייץ הערב בטוויטר כי "אחרי שבועות של שיחות אינטנסיביות אנו קרובים מתמיד להסכם. אבל שום דבר לא סגור עד שהכל מוסכם. שותפי המשא ומתן צריכים להיות מציאותיים, להימנע מחוסר מרות ולהקשיב ללקחים של השנים האחרונות. הגיע הזמן להחלטות רציניות".

בנוסף, עלי שמח'אני ציין כי ביטולן של הסנקציות פירשן שאיראן תהנה מהטבות כלכליות ואמינות, והצביע כל כך שהפרת ההבטחות של ארה"ב היא הגורם שמאיים על כל ההסכם. שר החוץ האיראני אמיר עבדולחיאן, אמר כי ההגעה להסכם במשא המתן בווינה תלויה "בהתנהגות האחראית של מדינות המערב". עבדולחיאן ציין כי ניהל שיחת טלפון עם נציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, ז'זופ בורל, במהלכן דנו בהתפתחויות האחרונות במשא ומתן והדגיש כי "ההקפדה על הקווים האדומים של איראן חשובים מאוד".