בנדנדה של התחזיות לעתיד הסכסוך באוקראינה נשבה רוח של אופטימיות שהחליפה את מצב הרוח המדוכדך וההכנות למלחמה, בעקבות השיחות הטלפוניות שקיים נשיא צרפת עמנואל מקרון, שחזר לתווך בין הנצים, עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי וקרא להם לקיים פסגה בעניין אוקראינה. למרות זאת, הקרמלין הודיע היום (שני) כי בשלב זה אין תוכניות קונקרטיות לקיום הפסגה. 

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר כי למרות זאת יהיה ניתן לקבוע שיחה או פגישה בכל רגע. "המתיחות גברה סביב אוקראינה", אמר והוסיף כי מגעים דיפלומטיים היו פעילים. וכי פוטין יפנה מיד למועצת הביטחון של רוסיה.
 
בתוך כך, הנשיאים פוטין וביידן קיבלו את הצעתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון לקיים פסגה בין השניים. כך מסרה נשיאות צרפת לאחר שמקרון נועד שוב עם פוטין וקודם עם ביידן. הפסגה תעסוק בביטחון ויציבות אסטרטגית באירופה ותורחב גם לאחר המפגש הדו צדדי למשתתפים האחרים הנוגעים בדבר. עם זאת, הפסגה לא תוכל להתקיים אם רוסיה תפלוש לאוקראינה.

גורם רשמי בממשלתו של מקרון ציין כי ביידן ביקש את תיאום הפגישה עם פוטין. "אנחנו לאט לאט משנים את מהלך הדברים. אנחנו יוצרים פרספקטיבה דיפלומטית שהקרמלין מקבל", אמר היועץ לנשיא צרפת. 

לצד זאת, בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי ממשל ביידן הכין חבילה ראשונית של סנקציות נגד רוסיה במקרה בו תפלוש לאוקראינה. הסנקציות יימנעו מהבנקים בארה"ב לעבד עסקאות עם בנקים רוסים גדולים ותנתק קשרים קיימים. 

מוקדם יותר, לפי נשיאות צרפת, כבר הושגה הסכמה בכמה נקודות. החשובה שבהן – כינוסה עוד היום של "הקבוצה המשולשת" במסגרת הסכמי מינסק־רוסיה, אוקראינה ונציגי הבדלנים, מתוך מטרה להשיג הפסקת אש בקו המגע בין אוקראינה לשטחים שבשליטת הבדלנים תומכי רוסיה. בשטחים אלה נרשמו רק ביומיים האחרונים קרוב ל־3,000 הפרות של שביתת הנשק.

החשש מפלישת רוסיה לאוקראינה בשיאו; ארה"ב מזהירה: "רוסיה מתכוננת להתקפה על אוקראינה בימים הקרובים"(צילום: רויטרס)

הקבוצה המשולשת, על פי הסכמי מינסק, כוללת את רוסיה, אוקראינה והארגון לשלום וביטחון באירופה. עם זאת, ועדות העבודה של הקבוצה כוללת גם את נציגי הבדלנים, שרשמית - אוקראינה לא מדברת איתם. חידוש המשא ומתן אמור להיות "במתכונת נורמנדי" - רוסיה, אוקראינה, צרפת וגרמניה - על בסיס הצעות שהגישה אוקראינה. זו האחרונה מוכנה להביא לאישור הפרלמנט שלה הצעות לשינוי החוקה שיאפשרו מעמד של אוטונומיה לאזורים הבדלניים. במקביל הבטיח הנשיא זלנסקי שלא להגיב בינתיים על פרובוקציות רוסיות.

מקרון שוחח גם עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ועם עמיתיו האירופים אולף שולץ הגרמני ובוריס ג'ונסון הבריטי. מקור בנשיאות צרפת אמר כי פוטין חזר על הבטחתו למקרון שהכוחות הרוסיים ייסוגו מבלארוס אחרי סיום התרגיל המשותף של שני הצבאות. עם זאת, יש לדברי המקור לעקוב אחר יישום ההבטחה של פוטין ואחר קצב היישום.

שרי החוץ של רוסיה וצרפת אמורים להיוועד בימים הקרובים. בשלב הבא, שרי החוץ ויועצי המנהיגים של רוסיה ומעצמות אירופה יפתחו בהכנת הצעות לדיאלוג על הסדר מחודש של השלום והביטחון באירופה. "הסיכון עדיין גבוה, אך יש מרחב לדיפלומטיה. כל יום שעובר בלי מלחמה - הוא רווח נקי לשלום", אמר המקור.

מקרון ופוטין יושבים בריחוק (צילום: רויטרס)
מקרון ופוטין יושבים בריחוק (צילום: רויטרס)


לפי מקורות רוסיים, פוטין הסכים עם מקרון כי "צריך להאיץ את המאמץ הדיפלומטי", והטיל באופן לא מפתיע את האשמה לפרובוקציות והירי בקו ההפרדה על אוקראינה. נשיא אוקראינה זלנסקי הביע גם הוא, לנוכח המשך ההפגזות, תמיכה בחיזוק תהליך השלום ובכינוסה המיידי של הקבוצה המשולשת.

מנגד, המשיכו בצד האמריקאי להשמיע הצהרות פסימיות, תוך השארת דלת פתוחה לדיפלומטיה. "נראה כי הכל מוביל לפלישה של הרוסים", המשיך להזהיר שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן והוסיף: "הנשיא ביידן יהיה מוכן לפגוש את הנשיא פוטין בכל מקום ובכל עת".

לגבי הפגישה המתוכננת ביום חמישי באירופה (בז'נבה או הלסינקי, לפי ההערכות, שעשויות להשתנות) עם מקבילו הרוסי סרגיי לברוב, ביקש בלינקן ממראיינו "להמשיך לעקוב", וציין כי פגישה כזו לא תתקיים אם רוסיה תפלוש לאוקראינה.

באמצעי תקשורת מובילים בארה"ב הופיעו פרטים ממקורות במודיעין האמריקאי, שלפיהם ביידן קבע כי פוטין החליט לתקוף, על סמך הוראה שניתנה על ידי הנשיא הרוסי לכפופים לו להמשיך בהכנת מתקפה בהיקף מלא.

המודיעין האמריקאי השיג את המידע לגבי ההוראה הזאת, ולטענתו הצבא הרוסי ובכירים במשרד ההגנה פועלים כדי ליישם אותה. "המפקדים בשטח שוקדים על תוכניות ספציפיות לניהול תנועת היחידות בגזרה שלהם בזמן פלישה. ומהצד השני, הודלף מידע שלפיו מדינות המערב מנהלות שיחות חשאיות על חימושה של המחתרת האוקראינית אם רוסיה תכבוש את קייב", נמסר.

כוחות צבא אוקראינה בצל המתיחות עם רוסיה (צילום: רויטרס)
כוחות צבא אוקראינה בצל המתיחות עם רוסיה (צילום: רויטרס)


ובשטח, אחרי שדווח על פיצוצים רבים שנשמעו במרכז העיר דונצק, המורדים הפרו־רוסים בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה טענו כי הכוחות האוקראיניים הרגו שני אזרחים והרסו חמישה בתים. זו הפעם הראשונה בסבב הנוכחי שהבדלנים מאשימים את אוקראינה בהרג אזרחים בשטחה. בהצהרה של "הרפובליקה העממית של לוגנסק" נאמר כי שני האזרחים נהרגו בקרבת הגבול הרוסי. זמן קצר אחר כך, הודיעה רוסיה כי היא פותחת בחקירה פלילית בעניין מותם לכאורה של שני האזרחים.

הודעות אלה בצד הרוסי חיזקו, לכאורה, את החששות במערב כי מדובר בבימוי של תקריות ופגיעות שיצדיקו פלישה אפשרית. כך למשל הודיע נשיא "הרפובליקה הבדלנית של דונצק" דניס פושילין על השלמת פינויים של בני משפחות הלוחמים. אך משיחות עם תושבים מקומיים עולה כי רוב המפונים, נשים ובעיקר ילדים, הוכרחו לעלות לאוטובוסים. גם אין אישור למספר של 40 אלף מפונים לאזור העיר רוסטוב, שאותו מסרו השלטונות הרוסיים.

כך או כך, פושילין המשיך להצהיר כי יקרא לעזרת רוסיה אם אוקראינה "תמשיך בתוכניות הפלישה שלה". עם זאת, משקיפים מניחים כי כוחות רוסיים, גם ללא מדים רשמיים, כבר נמצאים בשני המחוזות הבדלניים באוקראינה. החברה הישראלית אמאז'סאט מסרה מצדה על הגדלת ריכוז הכוחות הרוסיים בחצי האי קרים, שהכפילו את נוכחותם מ־60 ל־125 גדודים.