הפלישה הרוסית לאוקראינה - היום השישי: המתקפה הרוסית על אוקראינה נמשכה גם היום (שלישי) כאשר הכוחות הרוסים הפגיזו את מגדל הטלוויזיה בבירה קייב, וכוחות החירום באוקראינה דיווחו על חמישה הרוגים. מוקדם יותר היום מסר האו"ם כי מספר הנפגעים האזרחים האוקראינים מתחילת הלחימה עומד על יותר מ-500. 

במקביל, המודיעין האמריקאי טען כי הכוחות הרוסים נתקלים ב"כשלים לוגיסיטיים" ועל כן אינם מתקדמים מעבר לקו אליו הגיעו. הנשיאים ולדימיר זלנסקי וג'ו ביידן סיכמו על המשך הסיוע לאוקראינה.

המלחמה בין רוסיה לאוקראינה | לחצו כאן לכל העדכונים

מגדל הטלוויזיה בקייב, בירת אוקראינה, הופצץ על ידי כוחות רוסיה (צילום: רשתות חברתיות)

עדכונים שוטפים: 

23:25: זלנסקי בנאום העלאת המורל לאומה: "אנו נלחמים על זכויותינו, על חירותנו ועל חיינו, אבל עכשיו, נלחם על הישרדותנו, זוהי המוטיבציה המשמעותית ביותר". בנאומו התייחס גם לבקשתו להצטרף לאיחוד האירופי, וציין: "אנחנו נלחמים גם עבור חברותנו השוויונית באיחוד האירופי. האיחוד האירופי יתחזק עמנו, זה בטוח", כך צוטט ברשת NBC.

זלנסקי נערך לקרב באוקראינה (צילום: רויטרס)
זלנסקי נערך לקרב באוקראינה (צילום: רויטרס)

23:24: חברת פורד הודיעה כי היא תפסיק את פעילותה ברוסיה עד להודעה חדשה, בדגש על המיזם המשותף Sollers. 

23:00: סדרה של פיצוצים נשמעה בסמוך לגבולות העיר קייב הלילה, כך דיווחה רשת CNN. 

22:50: ארצות הברית העבירה לנשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, טלפון לווייני מאובטח, כך על פי דיווח ברשת CNN. על פי הדיווח, הטלפון הועבר לממשל האוקראיני כבר בחודש שעבר, עוד לפני הפלישה הרוסית, במטרה להצליח לתקשר עם הנשיא. 

22:30: אפל הודיעה כי תפסיק למכור ציוד בחנות המקוונת הרשמית שלה ברוסיה, כך דווח ב-CNN. 

22:20: גוגל הסירה מדיה רוסית מ"גוגל חדשות", האלגוריתם להצגת חדשות של החברה. 

22:02: בריטניה הוסיפה סנקציות חדשות נגד רוסיה, הכוללות איסור על ספינות ואמצעים פיננסיים.

21:55: ברוסיה דיווח כי חברת נייקי הודיעה על הפסקת מכירותיה לאתרים ברוסיה, באפליקציות וברשתות החברתיות. גם חברת אפל הפסיקה מכירת ציוד בחנויות האון ליין ברוסיה.

21:50: פוטין פרסם צו האוסר על יצוא מטבע זר מרוסיה השווה לערך של עשרת אלפים דולרים, החל מה-2 במרץ.

21:00: בריטניה הטילה סנקציות נגד אישים וארגונים מבלארוס לאור הדיווחים על עיבוי הכוחות סמוך לגבול אוקראינה. בין האישים: ארבעה בכירים במערך ההגנה, כולל ראש המטה הכללי וסגנו, ושני תאגידים צבאיים. "המשטר של לוקשנקו מסייע ומעודד באופן פעיל את הפלישה של רוסיה ועל כן יחוש בהשלכות הכלכליות בגין תמיכתו בפוטין", כך אמרה שרת החוץ ליז טראס.

20:18: שר החוץ יאיר לפיד גינה את התקיפה הרוסית בבית הקברות היהודי, סמוך לאתר ההנצחה בבאבי יאר, וכתב: "אנו קוראים לשמור ולכבד את קדושת האתר". בהנחיית השר, עומד השגריר בקייב בקשר עם הנהלת האתר וכשיתאפשר - הנזק יתוקן. "אנו ממשיכים לעקוב אחרי האירועים ומביעים את צערנו על הפגיעה בחיי אדם", כך נמסר מטעמו.

19:13: נשיא אוקראינה שוחח עם נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. השניים דנו בהמשך הסנקציות נגד רוסיה כמו גם בהזרמת הסיוע לאוקראינה. "עלינו לעצור את האגרסיביות הרוסית מהר ככל האפשר", אמר זלנסקי.

19:01: המודיעין האוקראיני מעדכן: כ-300 טנקים בלארוסים נמצאים סמוך לגבול עם אוקראינה.

19:00: הפרלמנט האירופי המליץ ​​להעניק לאוקראינה מעמד של מועמדת לאיחוד האירופי. זאת לאחר שהשבוע, הנשיא זלנסקי הגיש בקשה לצרף את אוקראינה כחברה באיחוד. 

18:58: פסטיבל הסרטים בקאן הודיע על החרמת המשלחת הרוסית מהאירוע לשנת 2022.

18:45: הנשיא זלנסקי הגיב לפגיעה באנדרטת באבי יאר: "כשההפצצה נופלת שם – העולם דומם? ההיסטוריה חוזרת על עצמה".

18:38: כוחות החירום באוקראינה דיווחה על חמישה הרוגים כתוצאה מהפצצת מגדל הטלוויזיה.

18:20: גורם בכיר במערך ההגנה האמריקאי טוען: "הכוחות הרוסים מתעכבים, הם נתקלים בכשלים לוגיסטיים כמו מחסור במזון ובדלק. על פי הערכות, הם בוחנים מחדש את כניסתם לקייב".

18:00: גורמים אמריקאים דיווחו כי הכוחות הרוסים "נכנעו ללא לחימה" מאזור קייב ועל כן לא נרשמה התקדמות.

17:55: נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, קרא פעם נוספת למדינות המערב בבקשה שירחיבו את איסורי הטיסה של רוסיה וקרא לביצוען של פעולות מיידיות נגד רוסיה. הוא הבהיר: "אם אוקראינה תיפול – חיילי רוסיה ישלחו לגבולות נאט"ו". הוא הוסיף על כך: "אם שותפינו לא רוצים שנצטרף לנאט"ו – אנו זקוקים לערבויות שיהיו ניתנות לאכיפה".

17:50: נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שוחח עם ניקולאס מדורו, נשיא ונצואלה. השניים סיכמו על המשך שיתוף הפעולה האסטרטגי בין הצדדים, כך דווח בסוכנות הידיעות TASS.

17:49: ראש הסגל של הנשיא האוקראיני זלנסקי, אישר: נזק נגרם לאתר הזיכרון לקורבנות השואה באבי יאר, כתוצאה מהמתקפה הרוסית.

נזק נגרם לאתר ההנצחה בבאבי יאר שבאוקראינה, בעקבות הפצצות הכוחות הרוסים (צילום: שגרירות אוקראינה)

17:47: יותר מ-400 טילים שוגרו לאוקראינה עד כה, כך טען גורם בכיר אמריקאי. בנוסף, טען כי אין הוכחות לכך שבלארוס שלחה כוחות לאוקראינה.

17:32: משרד הפנים האוקראיני אישר את פגיעה במגדל הטלוויזיה, והודיע: "נפעל להפעלת הערוצים מחדש".

17:21: ‏דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, אמרה: "ארצות הברית בוחנת מקרוב את האפשרות שרוסיה ביצעה פשעי מלחמה במהלך פלישתה לאוקראינה".

17:20: יועץ משרד הפנים האוקראיני הודיע כי רוסיה תקפה את מגדל הטלוויזיה בקייב.

16:30: דיווחים באוקראינה: פיצוצים נשמעו בעיר חארקיב.

16:28: ראש ממשלת צרפת, ז'אן קסטקס, תקף בחריפות את נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין ואמר: "הוא שיקר לנשיא מקרון ולקהילה הבינ"ל". לדבריו, ארצו הציעה לאוקראינה סיוע כלכלי בסך של כ-300 מיליון יורו. 

16:16: נשיא מקסיקו, אנדרס מנואל לופס אוברדור, הודיע כי לא ישתתף בסנקציות נגד רוסיה.

16:00: על פי דיווח, סבב השיחות השני של רוסיה ואוקראינה יערך מחר ואוקראינה תעמוד על דרישתה להפסקת אש ונסיגת הכוחות הרוסיים משטחה. דיווח: אלו התנאים שהציבה רוסיה במו"מ מול אוקראינה

15:42: משרד ההגנה הרוסי הודיע ​​כי יתקוף את בניין מרכז המידע ואת מתקני שירות הביטחון של אוקראינה בקייב. המשרד ביקש מהאזרחים העובדים בבניינים אלו ומאזרחים המתגוררים בקרבת מקום - לעזוב את בתיהם.

15:40: שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קולבה, אמר: "אם אוקראינה תיפול – נאט"ו הבאה בתור".

15:28: הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית פרסמה טיוטה, שעיקריה ממצאיה פורסמו ברויטרס, לפיה רוסיה העלתה בבאופן משמעותי את הסיכון ל"תקרית גרעינית" ונטען כי היא מסכנת את אוכלוסיית אוקראינה ואת הקהילה הבינלאומית כולה.

14:56: שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב טען באו"ם כי המערב הוא האחראי העיקרי למתרחש באוקראינה. "הטרגדיה של אוקראינה היא תוצאה של שיתוף הפטרונים המערביים למשטר הפשע שנוצר שם לאחר הפיכה אנטי-חוקתית עקובה מדם", אמר. "המערב איבד בבירור שליטה על עצמו במאמץ לפרוק את כעסו על רוסיה, והלך על השמדת כל המוסדות והכללים שהוא יצר". 

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב (צילום: רויטרס)
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב (צילום: רויטרס)

עוד אמר: "מדינות האיחוד האירופי, לאחר שבחרו בדרך הסנקציות, מנסות להתרחק מדיאלוג כנה פנים אל פנים, ממגעים ישירים שנועדו לסייע במציאת פתרונות מדיניים לבעיות בינלאומיות חריפות. יתרה מכך, לאחרונה האיחוד האירופי, בטירוף "רוסופובי", החליט לספק נשק קטלני לקייב".

הוא הבהיר כי מוסקבה עדיין מתכננת לבקש מהמערב ערבויות ביטחוניות ארוכות טווח מחייבות מבחינה משפטית: "עבורנו, השגת המטרות הללו היא בעלת חשיבות מהותית". הוא חזר והדגיש כי לא מקובל על מוסקבה שפצצות גרעיניות אמריקאיות מוצבות בחלק ממדינות אירופה: "הגיע הזמן להביא את הנשק הגרעיני האמריקאי הביתה, ולחסל לחלוטין את התשתית הקשורה אליהם באירופה".

14:41: דיווח ברוסיה: משרד ההגנה של רוסיה עדכן כי כוחות הבדלנים הפרו רוסים בדונייצק הגיעו לגבול המחוז והצטרפו לכוחות רוסים, כך דווח בסוכנות הידיעות הרוסית RIA. 

הרס בניין הממשל שנפגע מטיל רוסי בחרקוב, אוקראינה (צילום: רויטרס)
הרס בניין הממשל שנפגע מטיל רוסי בחרקוב, אוקראינה (צילום: רויטרס)

14:31: שר ההגנה האוקראיני הזהיר כי רוסיה מכינה קמפיין דיס-אינפורמציה ענק על כניעת אוקראינה.  

14:05: אזעקה בקייב. 

13:50: נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי נאם בפני פרלמנט האיחוד האירופי ואמר כי "אנחנו נותנים את האנשים הטובים ביותר שלנו כדי שיתייחסו אלינו כמו אל שווים. אנחנו נואשים לכך שאירופה תבחר באוקראינה, רוסיה מכוונת את הצבא לעבר הילדים שלנו, אבל אף אחד לא ישבור אותנו. נילחם להיות שווי ערך באירופה, האיחוד האירופי חייב להוכיח שהוא איתנו".

13:05: יועץ לשר הפנים האוקראיני עדכן כי לפחות 10 נהרגו ו-35 נפצעו בעקבות פגיעת טיל בבניין מגורים במהלך ההפגזות על חרקוב.

פליטים מאוקראינה (צילום: רויטרס)
פליטים מאוקראינה (צילום: רויטרס)

שיירה צבאית של כוחות פרו רוסים בלוגנסק, אוקראינה (צילום: רויטרס)
שיירה צבאית של כוחות פרו רוסים בלוגנסק, אוקראינה (צילום: רויטרס)

הרס בניין הממשל שנפגע מטיל רוסי בחרקוב, אוקראינה (צילום: רויטרס)
הרס בניין הממשל שנפגע מטיל רוסי בחרקוב, אוקראינה (צילום: רויטרס)