הפלישה הרוסית לאוקראינה - היום השביעי: הסנקציות נגד רוסיה נמשכות, כאשר חברות ענק מצטרפות גם הן לחרם הכלכלי ובארצות הברית שוקלים הטלת סנקציות נגד אוליגרכים. על אף הטענות לחוסר היענות מצד הצדדים, סבב משא ומתן נוסף צפוי להתקיים היום (רביעי) בבלארוס ובאוקראינה מדווחים על יותר מ-2,000 אזרחים הרוגים מאז תחילת הלחימה.

נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, אמר הלילה בריאיון לרשת CNN כי "אוקראינה תתנגד ותלחם חזק יותר מכל אחד אחר, אבל לא נסתדר לבד מול רוסיה". הוא הוסיף כי "זו הסיבה שאם מישהו רוצה לעזור לנו, הוא צריך לפעול במהירות". על השיחות עם רוסיה הבהיר: "חשוב להפסיק להפציץ אנשים ואז נוכל להמשיך הלאה ולשבת ליד שולחן המשא ומתן".

המלחמה בין רוסיה לאוקראינה | לחצו כאן לכל העדכונים

נזק נגרם לאתר ההנצחה בבאבי יאר שבאוקראינה, בעקבות הפצצות הכוחות הרוסים (צילום: שגרירות אוקראינה)

עדכונים שוטפים: 

14:40: אוקראינה: מעל ל-2,000 אזרחים נהרגו מתחילת הפלישה הרוסית.

14:08: על פי דיווח בוושינגטון פוסט, ארצות הברית מתכננת להטיל סנקציות לא רק נגד אישים, אלא נגד החברות שבבעלותם ובני משפחותיהם. כמו כן, נשקלות סנקציות ממוקדות נגד אוליגרכים מוכרים.

13:46: מתקפת טילים פגעה בבנייני מועצת העיר בחארקיב, כל על פי סגן המושל.

13:29: חיל האוויר האוקראיני: במהלך קרבות אוויריים בין מטוסים רוסים לאוקראינים מעל לשמי קייב, שני מטוסים רוסיים הופלו, גם אוקראינה איבדה מטוס קרב אחד. 

13:22: הסיבוב השני של שיחות רוסיה-אוקראינה יתקיים ערב, כך הודיע אלכסי ארסטוביץ', יועצו של נשיא אוקראינה. בניגוד לעמדת הרוסים, טען היועץ כי הלחימה בחרסון נמשכת, והוסיף כי יתכן והיא עדיין לא נכבשה. באשר לפעילותם של חיילים בלארוסיים בשטח אוקראינה, השיב: "אין מידע על כך שהם מסייעים במתקפות".

13:11: בכיר בבלארוס אמר לסוכנות הידיעות RT: "קשה לחזות מתי יחל סבב השיחות השני בין רוסיה לאוקראינה". לדבריו, ביממה האחרונה לא נוצר קשר עם המשלחת האוקראינית. "או שהם בבונקר, או שהם מנתקים בכוונה", הוסיף. 

13:00: משרד החוץ האוקראיני התייחס להמשך המשא ומתן מול רוסיה, והודיע: "אנו מוכנים להמשיך בדיונים אך לא נקבל אולטימטומים".

12:39: "מופתע מהסנקציות נגד ספורטאים ועובדי תקשורת רוסים", כך אמר שר החוץ הרוסי לברוב בראיון לערוץ הטלוויזיה אל ג'זירה.

12:32: משרד הפנים בגרמניה הודיע כי 5,300 אוקראינים נרשמו בכניסה למדינה.

12:19: כוחות החירום באוקראינה אישרו כי במהלך התקיפות בחארקיב מהבוקר, נהרגו ארבעה אזרחים. ראש העיר טען כי מהבוקר, העיר הופצצה באמצעות טילים ותקיפות אוויריות בידי הכוחות הרוסים. 

12:17: ממשלת ליטא תערוך הצבעה בעניין הסוגיה האם לאסור עגינת כלי שיט מרוסיה בנמליה, כך על פי סוכנות הידיעות BNS, שציטטה את שר התחבורה המקומי.

11:55: ראש עיריית קייב, ויטאלי קליצ'קו, הזהיר ברשתות החברתיות: "החיילים הרוסים ממשיכים להתקרב לקייב, אנחנו מוכנים לכך, נגן על קייב!".

11:52: שר החוץ הרוסי לברוב: "מלחמת העולם השלישית תהיה גרעינית והרסנית".

11:45: שר החוץ יאיר לפיד הודיע במהלך הערכת מצב כי הוחלט על פתיחת תחנות קבלת פנים לישראלים ויהודים במעברי הגבול, על מנת לתת סיוע ראשוני - החל ממזון ומענה רפואי ועד סיוע קונסולרי, בשיתוף הסוכנות וארגון נתי״ב.

"אנחנו פועלים בכל התחומים, החל מהמדיני ודרך סיוע הומניטרי מול מדינות המעטפת ובמרכז - המשימה של סיוע וחילוץ אלפי ישראלים מאוקראינה", הוסיף. 

לפיד בהערכת המצב (צילום: יוגב כהן, משרד החוץ)
לפיד בהערכת המצב (צילום: יוגב כהן, משרד החוץ)

11:44: "לא נאפשר לאוקראינה להחזיק בנשק גרעיני", כך הצהיר שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב. 

11:37: סגן שר ההגנה האוקראיני: "נבדק מידע על הפצצת נמל התעופה באודסה".

11:31: דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, התייחס בתדרוך להמשך השיחות מול אוקראינה, ואמר: "יש מידע סותר באשר להמשך השיחות מול אוקראינה". הוא טען כי לא ידוע אם המשלחת האוקראינית אכן תגיע לשיחות והאשים את הצד האוקראיני ש"משחק לפי הוראות ארה"ב".

"מקווים שה'היסטריה' תוחלף בהגיון, אנשינו מוכנים למו"מ". כמו כן, בקרמלין גינו את התוקפנות האוקראינית: "מישהו צריך להעניש אותם בגין פשעיהם", הוסיף פסקוב. באשר לפגיעה בכלכלתה של רוסיה, הודו בקרמלין: "כמובן שחווינו מכה רצינית, אך אנחנו יציבים. יש לנו פוטנציאל ותוכניות".


השיחות בין רוסיה לאוקראינה בבלארוס (צילום: BelTA/Handout via REUTERS)
השיחות בין רוסיה לאוקראינה בבלארוס (צילום: BelTA/Handout via REUTERS)

כשנשאלו האם פרויקט נורד סטרים 2 "מת", השיבו: "התוכנית הכלכלית קיימת, ההגיון אומר שהפרויקט צריך להימשך". 

11:30: האיחוד האירופי הודיע על הטלת סנקציות נוספות נגד בלארוס, בגין תמיכתה בפלישה הרוסית לאוקראינה, כך על פי גורם בכיר המעורה בפרטים. על פי אותו מקור, הסנקציות יכללו הפסקת ייבוא סחורות ממינסק הבירה, יכוונו נגד אוליגרכים ועד להסרת בנקים מקומיים ממערכת סוויפט.

11:17: מנהיג האופוזיציה הרוסי, אלכסיי נבלני, המרצה עונש מאסר, קורא להפנות נגד המלחמה. 

11:07: סגן ראש ממשלת רוסיה, יורי בוריסוב, טען: "קשה לצפות מראש את היקף והשפעת הסנקציות מצד המערב".

10:40: המטה הכללי של הכוחות המזוינים של אוקראינה הודיע ​​על סגירת הספנות באזור הצפון-מערבי של הים השחור, כך דווח בערוץ הממלכתי של רוסיה, RT. 

10:35: הנציג הרשמי של משרד החוץ הבלארוסי, אנטולי גלז, דיבר על קיום משא ומתן רוסי-אוקראיני: "הצהרנו שוב ושוב שאנו מוכנים לעשות כל שניתן ולארגן פגישה בכל עת. נכון לעכשיו, ההכנות האחרונות כבר הושלמו. הצד הבלארוסי ערוך לכל ההתפתחויות, העיקר הוא שהמשלחות יסכימו", כך צוטט בספוטניק בלארוס.

10:23: לקראת מו"מ נוסף בין רוסיה לאוקראינה, סוכנות הידיעות ספוטניק בבלארוס דיווחה כי המשלחת האוקראינית טרם הגיעה למקום השיחות ודווח כי לא נקבעה שעה מדויקת.

10:20: שר ההגנה הבריטי, בן וואלאס, הזהיר כי הפלישה הרוסית לאוקראינה תהפוך אלימה יותר. "כל מי שחושב בהגיון לא יעשה את מה שפוטין עושה. התוקפנות מצדו תמשך, הוא לא יתן לדבר לעמוד בדרכו – הוא כובש ערים, תוקף ללא רחמים וינסה לשבור אותם", כך הוסיף.

10:14: הנציבות האירופית הציעה הגנה ארעית לאזרחים אוקראינים הנמלטים מהמדינה. 

10:01: בנק משרק (Mashreq) האמירתי הודיע על הפסקת ההלוואות למוסדות פיננסיים רוסיים.

10:00: משרד החוץ הישראלי הודיע על איסוף ישראלים ובני משפחותיהם מלבוב לגבול פולין.

09:49: בלארוס עיבתה כוחותיה סמוך לגבול הדרומי עם אוקראינה, כך דיווחה סוכנות הידיעות RIA.

09:34: מושל חרסון הודיע רשמית: הכוחות הרוסים השיגו שליטה מלאה.

תושבי מליטופול שבאוקראינה חוסמים בגופם את השיירה הרוסית (צילום: רשתות חברתיות)

09:29: ראש עיריית מריאופול טוען: "ההפצצות נמשכות ללא הפסקה, בלתי אפשרי לפנות פצועים".

09:23: זלנסקי טען כי מתחילת הפלישה הרוסית למדינתו, נהרגו כ-6,000 רוסים. בנוסף, שב וקרא לתמיכה באוקראינה: "אין זמן לשבת מהצד", אך הדגיש: "רוסיה לא תנצח אותנו עם פצצות, רקטות ותקיפות".

09:20: זלנסקי לאחר התקיפה בבאבי יאר: "רוסיה מנסה למחוק את ההיסטוריה שלנו"

09:10: על פי דיווח בסוכנות הידיעות RIA, משרד ההגנה הרוסי הודיע על השתלטות מלאה על העיר חרסון.

08:52: סוכנות הידיעות TASS דיווחה כי  150 טיסות בוטלו בשדות התעופה במוסקבה.

08:48: שר הכלכלה הגרמני רוברט האבק אמר בראיון כי גרמניה ערוכה לתרחיש בו רוסיה תפסיק לייצא גז למדינה. "נוקטים באמצעי זהירות כדי להתכונן למקרה הגרוע ביותר, שעדיין לא קרה כי הרוסים ממשיכים לספק גז", הדגיש.

08:26: מושל העיר חרקוב עידכן כי לפחות 21 בני אדם נהרגו, ו-112 נפצעו בתקיפות הרוסיות שהתרחשו בשעות האחרונות.

07:49: גוגל חסמה את האפליקציות של RT וספוטניק מחנות האפליקציות של מכשירי האנדרואיד ברחבי האירופה, כך נמסר מהחברה.

נזקי ההפצצות שביצעה רוסיה בזיטומיר שבאוקראינה (צילום: State Emergency Service of Ukraine/via Reuters )
נזקי ההפצצות שביצעה רוסיה בזיטומיר שבאוקראינה (צילום: State Emergency Service of Ukraine/via Reuters )

07:13: הבנק המרכזי ברוסיה הודיע כי המסחר בבורסה במדינה לא יתחדש גם היום. עם זאת, בבנק הודיעו כי יאפשרו, לראשונה השבוע, טווח פעילות מוגבל למדי.

07:10: ראש עיריית חרסון אמר בראיון לתחנת הרדיו המקומית כי "הכיבוש של העיר ע"י הרוסים נמצא בעיצומו, הלחימה נמשכת". הוא ציין עוד כי "רוסיה כבשה את תחנת הרכבת והנמל בעיר. עם זאת, יש מי שטוענים כי העיר עדיין לא נכבשה ע"י רוסיה.

תקיפה רוסית באוקראינה (צילום: State Emergency Service of Ukraine/via Reuters TV/Handout via REUTERS )
תקיפה רוסית באוקראינה (צילום: State Emergency Service of Ukraine/via Reuters TV/Handout via REUTERS )

07:06: טוויטר הודיעה כי תשתף פעולה עם הסנקציות שהטיל האיחוד האירופי על כלי התקשורת הרוסים ספוטניק ו-RT, כאשר הצו ייכנס לתקוף, כך נמסר מהרשת. החברתית. "סביר להניח שהסנקציות של האיחוד האירופי יחייבו אותנו, באופן חוקי, למנוע תוכן מסוים במדינות האיחוד האירופי", נכתב בהודעת טוויטר, "נציית לצו כאשר הוא ייכנס לתוקף". מחוץ לשטחי האיחוד האירופי, בטוויטר צפויים להתמקד בהורדת התפוצה של התכנים המדוברים, ותיוג שלו.

06:09: משרד הביטחון האוקראיני דיווח כי כוחות רוסיים צנחו בחרקוב. "החל קרב בין הפולשים למגינים האוקראינים", נמסר.

06:00: שגרירות אוקראינה בארה"ב דיווחה כי לפחות שני בני אדם נהרגו בהפצצות שביצעה רוסיה בזיטומיר, עיר במרחק כ-160 ק"מ מקייב. על פי הדיווח, עשרה בתים ובית חולים נוסף נפגעו.

01:30: ארבעה בני אדם נהרגו מפגיעת טיל על בתים בעיר ז'יטומיר, כך כתב אנטון גרשצ'נקו, יועצו של שר הפנים האוקראיני.

00:30: ביידן על פוטין: "דיקטטורים שאינם משלמים מחיר על התוקפנות שלהם, גורמים ליותר כאוס". נשיא ארה"ב הוא הוסיף כי "המלחמה הייתה מתוכננת מראש, פוטין חשב שלא נגיב" (לכתבה המלאה)

00:00: נשיא אוקראינה זלנסקי אמר בריאיון לרשת CNN כי "אוקראינה תתנגד ותלחם חזק יותר מכל אחד אחר, אבל לא נסתדר לבד מול רוסיה". הוא הוסיף כי "זו הסיבה שאם מישהו רוצה לעזור לנו, הוא צריך לפעול במהירות". על השיחות עם רוסיה הבהיר: "חשוב להפסיק להפציץ אנשים ואז נוכל להמשיך הלאה ולשבת ליד שולחן המשא ומתן".

23:25: זלנסקי בנאום העלאת המורל לאומה: "אנו נלחמים על זכויותינו, על חירותנו ועל חיינו, אבל עכשיו, נלחם על הישרדותנו, זוהי המוטיבציה המשמעותית ביותר". בנאומו התייחס גם לבקשתו להצטרף לאיחוד האירופי, וציין: "אנחנו נלחמים גם עבור חברותנו השוויונית באיחוד האירופי. האיחוד האירופי יתחזק עמנו, זה בטוח", כך צוטט ברשת NBC.

ולדימיר זלנסקי (צילום: Handout via REUTERS)
ולדימיר זלנסקי (צילום: Handout via REUTERS)

הפגיעה הרוסית במגדל הטלוויזיה בקייב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Carlos Barria)
הפגיעה הרוסית במגדל הטלוויזיה בקייב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Carlos Barria)

הרס בניין הממשל שנפגע מטיל רוסי בחרקוב, אוקראינה (צילום: רויטרס)
הרס בניין הממשל שנפגע מטיל רוסי בחרקוב, אוקראינה (צילום: רויטרס)