נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קיים הלילה (בין שלישי לרביעי), בפעם הראשונה, את נאום "מצב האומה" בפני שני בתי הפרלמנט האמריקאי. בנאומו, ביידן הקדיש חלק ניכר למלחמה בין רוסיה לאוקראינה וטען כי "נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ניסה לערער את היסודות של העולם החופשי, אך הוא שגה באופן חמור".

ביידן המשיך ואמר: "פוטין חשב שיוכל להיכנס לתוך אוקראינה ושהעולם יתעלם ממעשיו, במקום זה הוא זכה בתגובה להתנגדות עוצמתית, ברמה שהוא מעולם לא חשב שיקבל. הוא פגש את העם האוקראיני, את האומץ וחוסר הפחד שלהם שהוא השראה עבור כל העולם כולו. באוקראינה, אזרחים חוסמים בגופם טנקים. מילדים ועד גמלאים, כולם הפכו לחיילים כדי להגן על המולדת שלהם".

נשיא ארה"ב אף התייחס לקרב אותו הוא כינה 'הקרב בין הדמוקרטיה לאוטוקרטיה' וציין כי "הדמוקרטיה תמיד תתעלה והעולם בוחר, באופן ברור, בצד השלום והביטחון. פוטין אולי ירוויח בשדה הקרב, אבל הוא ישלם מחיר גבוה ומתמשך בטווח הארוך. אין לו מושג מה מגיע אליו".

ביידן המשיך להחמיא לאוקראינה ואף ביקש מהקהל לעמוד לאות כבוד עבור אוקראינה: "בואו כולנו נשלח את המסר לאוקראינה ולעולם, כולנו עומדים יחד עבורם. למדנו לאורכה של ההיסטוריה שכאשר דיקטטורים לא משלמים מחיר, הם רק יגרמו ליותר כאוס וימשיכו לנוע. פוטין יצא למלחמה באוקראינה בצורה מתוכננת וללא התגרות מצידו, הוא דחה את כל המאמצים לדיפלומטיה, הוא חשב שהמערב לא יגיב לו והוא חשב שהוא יוכל להפריד בינינו לבין בעלות בריתנו. הוא טעה, באנו מוכנים".

ביידן בנאום מצב האומה  (צילום: רויטרס)
ביידן בנאום מצב האומה (צילום: רויטרס)

הוא אף חשף את הצעדים החדשים שארה"ב נוקטת נגד הרוסים, ביניהם איסור על טיסות רוסיות להשתמש במרחב האווירי האמריקאי וכן המאמץ המשפטי של מחלקת המשפט האמריקאי להחרים את כספיהם ונכסיהם של מקורבים לפוטין. הוא גם סיפר כיצד ארה"ב מנסה להצר את צעדיהם של הרוסים: "חונקים את הגישה שלה לטכנולוגיה. נפגע בכוחה הכלכלי ונחליש את צבאה לשנים הקרובות".

הנשיא האמריקאי, אשר נשא את נאום 'מצב האומה' בפעם הראשונה מאז נכנס לתפקידו ב-20 בינואר 2021, התייחס גם לאיומים על מדינתו: "מספר האיומים על אמריקה והעולם החופשי ממשיך לעלות. זו גם הסיבה שהקמנו בעבר את ברית ההגנה נאט"ו. עשינו זאת על מנת להבטיח את השלום, את היציבות של אירופה".

"כשההיסטוריה תיכתב, מלחמתו של פוטין באוקראינה תהיה הסימן לרגע שבו רוסיה הפכה לחלשה יותר והעולם הפך לחזק יותר. אנחנו נהיה מאוחדים מאי פעם. זה אולי יקח זמן, אבל בואו נקבל השראה מהרצון הבלתי מתפשר של העם באוקראינה", סיכם ביידן את החלק בנאום שדיבר על אוקראינה.

בנוסף, הוא התייחס גם לעניינים הפנימיים של ארצות הברית, וביניהם גם המצב הכלכלי: "יש כל מיני דרכים להילחם באינפלציה שמשתוללת. יש מי שמייעץ להוריד את השכר, הדרך שלי שונה. אנחנו נוריד את העלויות ולא נהפוך את העם האמריקאי לעני יותר. נייצר יותר באמריקה, נקים עוד משרות שמאפשרות להתפרנס בכבוד ובמקום להסתמך על תוצר זר, נעשה את הכל באמריקה. אני קורא לזה ' לבנות אמריקה טובה יותר'".