יועצו של נשיא אוקראינה ולדימיר זלינסקי, ולדיסלב רויטברג, שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על ההתפתחויות האחרונות במלחמה עם רוסיה. "אני נמצא בקייב, לא יכול לומר את המיקום המדויק", אמר בראשית דבריו, "אנחנו נמצאים בשטח 24/7, וגם בדיונים ובחדרי מצב, עם דקות ספורות של שינה מדי יום".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

"אנחנו נעמוד בזה", אמר ב-103FM,  "נעמוד בכל תרחיש ובכל מטרה בשביל להגן על עצמנו. אנחנו יודעים למה אנחנו עושים את זה, וצריכים להסביר גם לכם ולכל העולם שזה השטח שלנו, שזו המדינה שלנו ואנחנו לא צריכים עזרה ממדינה שתגיד לנו מה אנחנו צריכים לעשות כאן. אנחנו רואים את כל הפרת הקווים האדומים ואנחנו גם רואים שזה הכול מתקרב לתיק בהאג". הוא הוסיף כי "אתמול היה יום קשה לעם היהודי, שמעתי לראשונה את אחד הרבנים במדינה בוכה". 

הוא התייחס לפגיעה באנדרטה לזכר קורבנות הטבח בבאבי יאר, שנפגעה במהלך התקפה רוסית, ואמר כי אינו יודע אם מדובר באירוע סמלי. "יודע שזה לא אמור היה להיות, ושמדובר ביום כואב לכל העם היהודי", הדגיש והעריך מדוע הצבא הרוסי לא הציג תוצאות משמעותיות עד כה: "הם פועלים ללא רוח לחימה. אני לא יודע מהי רמת המיומנות שלהם, אבל יודע שהצבא שלנו חזק ומהווה חומה לכל אירופה. בזכותנו, אירופה ממשיכה לישון בשקט".

נזק נגרם לאתר ההנצחה בבאבי יאר שבאוקראינה, בעקבות הפצצות הכוחות הרוסים (צילום: שגרירות אוקראינה)

"המטרה שלנו היא להיות ריבוניים, והמטרה הזו שווה את הכל", אמר ולדיסלב, "אנחנו לא מתכוונים לתת מילימטר מאדמתינו וצריכים לעמוד על כך הכי חזק שיש. רוח הלחימה שלנו מהווה מקור השראה לכולם - גברים ונשים עם נשקים ובקבוקי מולוטוב מחזקים אחד את השנייה וממתינים לרוסים. הם יודעים שכניסה לפה כוללת השלכות קשות מאוד".

הוא המשיך ותקף את רוסיה: "הם ממשיכם לפגוע בפנימיות של ילדים יתומים, ויש גם ילדים שנהרגו ונפצעו. אזרחים רבים נהרגו ונפצעו באירועים, אבל כולנו יודעים שזהו המחיר של הריבונות באוקראינה". 

הפגיעה הרוסית במגדל הטלוויזיה בקייב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Carlos Barria)
הפגיעה הרוסית במגדל הטלוויזיה בקייב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Carlos Barria)

בהמשך הראיון, היועץ הבכיר התייחס לביקורת שהשמיע השגריר האוקראיני בישראל, ואמר: "ברמה האישית, אני חושב שישראל צריכה להיזכר בכל התקופות בעולם שהיו עם העם היהודי, בתוך העובדה הזאת נטמנת גם התשובה". הוא הוסיף כי "הנשיא זלנסקי מראה לכל העולם איך מתפקידם ופועלים, התוצאות כמובן מדברות בעד עצמן. כל השליטים לא האמינו שנשרוד - ולא רק שאנחנו עושים את זה, אנחנו גם נותנים לרוסיה מכה קשה".

מצב רוח כעוס של פוטין שעלול להביא לפקודות קיצוניות שלו?
"אנחנו לא יכולים לתרגם את פוטין לפי מצב רוחו ולראות מה בדיוק מחכה לנו ומה הוא הולך לעשות. יש לנו בשלב הזה רק השערות אבל אני לא חושב שאחרי כל האירועים שקרו לצבא שלו פה יהיה לו מצב רוח כזה טוב"

"המסר היחידי שקרה היום והוא המסר החשוב ביותר, הפגיעה באנדרטת השואה היתה צריכה להראות משהו", סיכם, "יש בזה מסר חשוב לכלל העולם וגם לישראלים חשוב לדעת. אתם נמצאים בגבולות בהם מעורב הצבא הרוסי ומי יודע מה התנאי הבא שייתנו לישראל בנושא הזה".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm