הפלישה הרוסית לאוקראינה עולה מדרגה: כוחות צבא רוסיה נכנסו היום (שישי) לעיר מיקולאייב שבדרום המדינה, ובכך עשו צעד נוסף לעבר הבירה קייב. במקביל, בתום ליל קרבות קשים, הכוחות כבשו את המתקן הגרעיני במחוז זפוריז'יה.

נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו שוחח טלפונית עם מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין, בסיום השיחה אמר לוקשנקו כי "צבא בלארוס לא משתתפים ולא ישתתפו במבצע הצבאי של רוסיה". לצד זאת, קנצלר גרמניה אולף שולץ טען כי "נאט"ו לא יתערבו צבאית בסכסוך באוקראינה", ואילו המזכיר האמריקאי אנתוני בלינקן קרא: "נאט"ו היא ברית הגנה אבל אם יגיע עימות אנחנו מוכנים אליו".

לעדכונים נוספים מיום הלחימה הקודם באוקראינה - לחצו כאן

דיווח: רקטות פגעו במתקן גרעיני באוקראינה (צילום: רשתות חברתיות)

עדכונים שוטפים: 

14:00: משרד החוץ של מונטנגרו עדכן כי דיפלומטים רוסים מחוייבים לעזוב את המדינה תוך 72 שעות. 

13:58: הרשויות בעיר מיקולאייב מתריעות מפני תקיפה אווירית.

13:55: הקרמלין מסר כי הוא ממתין לתגובת אוקראינה לאחר השיחות, והוסיף כי לא מתנהלות שיחות עם הממשל האמריקאי. "הסברנו לאוקראינה כיצד אנו רואים את הבעיה, כעת זה בידיים שלהם", ציינו.

13:15: פוטין קרא למדינות ליישר את ההדורים עם רוסיה, והבהיר כי היא תמלא את התחייבויותיה הכלכליות.

13:04: האו"ם אימץ את ההחלטה לבדוק האם רוסיה מבצעת פשעי מלחמה באוקראינה.

12:53: ההתקדמות הרוסית לעיר הנמל מיקולאייב נעצרה, כך הודיע היועץ לנשיא אוקראינה אולקסי ארסטוביץ'. "אנחנו יכולים לחוש אופטימיות זהירה לגבי הסיכויים העתידיים של מתקפת האויב - אני חושב שהיא תיעצר גם באזורים אחרים", אמר בתדרוך בטלוויזיה.

12:45: היועץ לנשיא אוקראינה זלנסקי הביע אופטימיות זהירה לגבי האופן שבו המצב יכול להתפתח: "אין איום מיידי על אודסה, המצב בעיר מריאופול נמצא תחת שליטה".

12:18: קנצלר גרמניה שולץ: "נאט"ו לא יתערבו צבאית בסכסוך באוקראינה".

12:02: ראש עיריית מיקולאייב אישר כי החיילים הרוסיים נכנסים לעיר.

11:50: יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, רפאל גרוסי, אמר במסיבת עיתואנים כי מתקני הגרעין באוקראינה נמצאים תחת שליטת הצבא הרוסי, אך הוסיף כי "בינתיים מדובר בצוות אוקראיני בלבד שמנהל פעולות בזפוריז'זיה".

הרס באוקראינה בעקבות תקיפה רוסית (צילום: רויטרס)
הרס באוקראינה בעקבות תקיפה רוסית (צילום: רויטרס)

11:43: נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו שוחח עם מקבילו הרוסי ולדימיר פוטין בטלפון. בסיום השיחה אמר לוקשנקו כי "צבא בלארוס לא משתתפים ולא ישתתפו במבצע הצבאי של רוסיה באוקראינה".

11:15: נשיא אוקראינה זלנסקי פנה ישירות לעם הרוסי בבקשה לערוך הפגנות על כיבוש המתקן הגרעיני: "העם הרוסי, אני רוצה לפנות אליכם: איך זה אפשרי? אחרי הכל נלחמנו יחד ב-1986 נגד אסון צ'רנוביל".

10:50: משרד החוץ של רוסיה מסר כי תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה "עובדת כרגיל", והאשים את אוקראינה בשריפה שפרצה במקום.

10:38: מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן: "נאט"ו היא ברית הגנה אבל אם יגיע עימות אנחנו מוכנים אליו". 

נאט''ו (צילום: רויטרס)
נאט''ו (צילום: רויטרס)

10:35: הרשויות באזור צ'רנייב באוקראינה מסרו כי 47 בני אדם נהרגו בתקיפות רוסיה הלילה.

10:30: בלארוס תגברה את ההגנה האווירית שלה לאורך הגבול, בהתאם להוראת הנשיא אלכסנדר לוקשנקו.

10:25: דיווח: נשיא אוקראינה זלנסקי שרד שלושה ניסיונות התנקשות מאז החלה הפלישה הרוסית.

10:15: מעל 90,000 פליטים מאוקראינה חצו לסלובקיה מאז תחילת הפלישה הרוסית, כך מסרה המשטרה במדינה.

10:00: שר החוץ של רומניה, טיטוס קורלציאן, אמר כי "נאט"ו חייבת לשקול מחדש את ההצבה שלה בצד המזרחי של אירופה". הוא הוסיף כי צריך להסתגל לכך שבלארוס הפכה למחוז צבאי של רוסיה.

09:30: הפרלמנט הרוסי העביר חוק לפיו יוטלו 15 שנות מאסר על כל מי שיפיץ "מידע כוזב" על כוחות הצבא. יו"ר הפרלמנט וויאצ'סלאב וולודין הודיע כי החוק ייכנס לתוקף החל ממחר.

09:20: משרד החוץ הסיני: "מודאגים מהמצב הביטחוני באוקראינה, נעקוב אחר מצב המפעל הגרעיני".

09:05: משמר הגבול הפולני: כ-624.5 אלף פליטים מאוקראינה נכנסו למדינה מאז ה-24 בפברואר. 

08:30: הרשויות באוקראינה: כוחות צבא רוסים השיגו שליטה על תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'זיה.

07:50: הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א): אוקראינה מסרה לנו כי השריפה במפעל הכוח הגרעיני זפוריז'זיה לא השפיעה על ציוד "חיוני". אך הוסיפה כי היא מכניסה את מרכז האירועים והחירום שלה למצב תגובה מלא עקב המצב.

07:30: נשיא אוקראינה זלנסקי התייחס לתקיפה המתקן הגרעיני, ואמר: "אף מדינה מלבד רוסיה מעולם לא ירתה על כורים של תחנת כוח אטומית. פעם ראשונה, פעם ראשונה בהיסטוריה". וקרא למנהיגי אירופה "להתעורר עכשיו" ולעצור את הכוחות הרוסיים "לפני שזה יהפוך לאסון גרעיני".

07:20: רוסיה הגבילה את הגישה לגופי התקשורת: BBC RUSSIAN SERVICE, MEDUZA MEDIA OUTLET ו-RADIO LIBERTY.

06:32: הרשויות באוקראינה דיווחו כי כובתה השריפה שפרצה בבניין האימונים בתחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה.

פגיעת רקטות במתקן גרעיני באוקראינה  (צילום: רויטרס)
פגיעת רקטות במתקן גרעיני באוקראינה (צילום: רויטרס)

06:15: מנכ"ל AIRBNB הודיע כי AIRBNB מפסיקה את כל הפעילות ברוסיה ובבלארוס בעקבות המלחמה באוקראינה. 

05:50: רשויות הבריאות בארה"ב הודיעו כי יוותרו על הדרישה לבצע בדיקת קורונה לפני המראה לאזרחי ארה"ב היוצאים מבלארוס ורוסיה. 

05:31: ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון כתב בחשבון הטוויטר שלו: "זה עתה דיברתי עם נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי על המצב המדאיג ביותר בתחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה. על רוסיה להפסיק לאלתר את התקפתה על תחנת הכוח ולאפשר גישה בלתי מוגבלת לשירותי החירום למפעל".

05:24: ראש העיר הסמוכה לתחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה עדכן כי ישנם נפגעים בשריפה שפרצה בעקבות המתקפה הרוסית, בהם פצועים קשה שלא ניתן לפנות אותם. 

05:02: הנשיא זלנסקי הפיץ הודעה דחופה בעקבות המתקפה הרוסית על תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה וקרא: "אירופה חייבת להתעורר! תחנת הכוח הגרעינית הגדולה ביותר באירופה עולה באש. ממש ברגע הזה. טנקים רוסיים יורים לעבר מתקנים גרעיניים. הם מצוידים באמצעי ראיית לילה, הם יודעים על מה הם יורים". 

"אני פונה לכל האוקראינים, האירופאים, האנשים שמכירים את המילה "צ'ורנוביל". מי יודע כמה צער והקרבה הביא הפיצוץ בתחנת הכוח הגרעינית, זו הייתה קטסטרופה עולמית. רוסיה רוצה לחזור על זה. אירופאים, תתעוררו בבקשה! אין עוד מדינה בעולם, מלבד רוסיה, שאי פעם ירתה בנשק לעבר מתקני כוח גרעיניים. בפעם הראשונה בתולדות האנושות, מדינת טרור השתמשה בטרור כוח גרעיני".

"כסה את העולם באבק גרעיני" - זה לא רק איום מצד הפדרציה הרוסית, זו המציאות עכשיו. אין לנו מושג מה תגרום השריפה. צריך לעצור את הצבא הרוסי. אם יהיה פיצוץ, יהיה סוף לכולם, סוף לאירופה. רק הפעולות המיידיות של אירופה יכולות לעצור את הכוחות הרוסיים. אל תתנו לאירופה למות!", קרא הנשיא. 

פגיעה בתחנת כוח גרעינית באוקראינה (צילום: רויטרס)
פגיעה בתחנת כוח גרעינית באוקראינה (צילום: רויטרס)

04:54: שרת האנרגיה האמריקאית אמרה כי משרדה הפעיל את צוות התגובה לאירועים גרעיניים וכי היא עוקבת אחר האירועים במפעל הגרעיני באוקראינה. היא ציינה כי הכורים במפעל מוגנים על ידי מבני בידוד חזקים וכי הכורים עוברים תהליך של כיבוי באופן בטיחותי. "לא ראינו רמות קרינה מוגברות במתחם", הוסיפה. 

04:46: דובר המתקן הגרעיני בזפוריז'יה עדכן כי הלחימה הופסקה ליד תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה ורמות קרינת הרקע תקינות, אך השריפה נמשכת במתקן. הדובר אמר כי למפעל לא נגרם נזק קריטי, אם כי רק יחידת ייצור חשמל אחת מתוך שש פועלת. 

04:30: גורם בממשל ארה"ב אמר כי לפי המידע העדכני שבידיהם, אין שום אינדיקציה לרמות קרינה מוגברות במפעל הגרעיני באוקראינה. 

04:24: הבית הלבן מסר כי ביידן שוחח עם זלנסקי  כדי לקבל עדכון על השריפה בתחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה. ביידן הצטרף לקריאתו של זלנסקי לרוסיה להפסיק את הפעילות הצבאית באזור ולאפשר לכבאים לגשת לאתר. 

04:14: הרגולטור הגרעיני של אוקראינה אמר לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) כי "לא דווח על שינוי ברמות הקרינה באתר תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה", כך לפי ציוץ של סבא"א. 

04:12: מנהל תחנת הכוח הגרעינית אמר לערוץ הטלוויזיה האוקראינה 24 כי הושגה שליטה על בטיחות הקרינה במתחם. 

03:53: סוכנות הידיעות הרוסית RIA דיווחה כי רמות הקרינה נותרו ללא שינוי בתחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה באוקראינה, כך לפי דובר המפעל. 

נזק מהפצצה רוסית באוקראינה (צילום: רויטרס)
נזק מהפצצה רוסית באוקראינה (צילום: רויטרס)

03:51: שירות החירום הלאומי של אוקראינה אמר כי השריפה בתחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה פרצה מחוץ למתחם, בבניין אימונים. 

03:49: הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) נמצאת בקשר עם הרשויות האוקראיניות על רקע השריפה במפעל הגרעים בזפוריז'יה. 

03:40: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח עם הנשיא האוקראיני זלנסקי, כך סיפר לרויטרס אדם מעורה בשיחה. 

03:21: סוכנות הידיעות AP ציטטה גורם אנונימי בממשלת אוקראינה שטען כי רמות קרינה מוגברות זוהו במפעל הגרעיני בזפורי'זיה. 

02:57: שר החוץ של אוקראינה אומר שהצבא הרוסי יורה מכל הצדדים על תחנת הכוח הגרעינית הגדולה בזפורי'זיה והזהיר כי כבר פרצה אש במקום: "אם זה יתפוצץ, זה יהיה גדול פי 10 מצ'רנוביל. הרוסים חייבים לחדול מיידית מהאש, לאפשר לכבאים להקים אזור מאובטח". 

02:55: סוכנות הידיעות הרוסית RIA דיווחה כי לפי משרד האנרגיה האוקראיני יחידה אחת לייצור חשמל במפעל הכוח הגרעיני זפורי'זיה באוקראינה נפגעה במהלך מתקפה על ידי חיילים רוסים. 

02:00: דיווח באוקראינה: תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה עולה באש בעקבות התקפה רוסית.