הפלישה הרוסית לאוקראינה - היום העשירי: גם הבוקר (שבת) נמשכת המתקפה הרוסית על ערי אוקראינה, אחרי שאתמול הצליחו הכוחות הרוסים לכבוש את חרסון וערים נוספות ולכתר ערים אחרות, בהן מריופול וחרקוב.

לראשונה מתחילת הלחימה, הרוסים הודיעו על הפסקת אש הומניטרית בערים הנצורות, במהלכה יתאפשר פינוי תושבים לצד תיקון תשתיות ואספקת מזון ומים. פינוי האזרחים החל בשעה 11:00 והיה אמור להימשך כחמש שעות, אך הופסק לאחר שהכוחות הרוסים לא כיבדו את הפסקת האש, כך דיווחו הרשויות באוקראינה. 

לכל העדכונים מהלחימה באוקראינה - לחצו כאן

עדכונים שוטפים: 

15:15: נשיא טורקיה רג'יפ ארדואן ישוחח מחר עם ולדימיר פוטין. על פי הדובר הרשמי של ארדואן, הנשיא הטורקי צפוי לבקש מפוטין לעצור את הלחימה באוקראינה.

14:02: שר החוץ הרוסי לברוב אמר כי "הצהרותיו הזועמות של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אינן מעוררות אופטימיות לגבי גורל השיחות לסיום המלחמה באוקראינה". הוא הוסיף וטען כי "רוסיה בודקת מידע לפיו ייתכן שלאומנים באוקראינה אינן מאפשרות פינוי אזרחים מהעיר מריופול" דרך המסדרונות ההומניטריים, זאת בניגוד לדיווחים באוקראינה לפיהם הרוסים ממשיכים בהפגזות למרות הסכם הפסקת האש.

13:39: סוכנות הפליטים של האו"ם עדכנה כי עד כה ישנם 1.3 מיליון פליטים מאוקראינה, וציינה כי המספר עשוי לעלות ל-1.5 מיליון עד מחר בערב.  

13:06: הרשויות המקומיות עדכנו כי פינוי האזרחים במריופול נעצר מאחר שרוסיה לא מכבדת את הפסקת האש. מועצת העיר ביקשה מהתושבים לחזור למקלטים בעיר ולהמתין למידע נוסף על הפינוי. 

12:46: דיווח באוקראינה: הרוסים ממשיכים בהפגזות למרות הפסקת האש. תושב מריופול העיד: "אני שומע הפגזה כל שלוש דקות". סגן ראש העיר מריופול אמר ל-BBC כי ההתקפות נמשכות למרות הפסקת האש.
"הרוסים ממשיכים להפציץ אותנו ולהשתמש בארטילריה. זה מטורף", אמר סגן ראש העיר. "אין הפסקת אש במריופול ואין הפסקת אש לאורך כל נתיב הבריחה. האזרחים שלנו מוכנים לברוח אבל הם לא יכולים לברוח בהפגזה".

12:12: נשיא טורקיה ארדואן ישוחח מחר עם פוטין: "טורקיה מוכנה לעשות כל שתוכל כדי לעצור את מלחמת אוקראינה-רוסיה".  

11:38: מועצת העיר של העיר מריופול באוקראינה אמרה כי הכוחות הרוסיים אינם מקיימים את הפסקת האש המוסכמת לכל אורכו של המסלול ההומניטרי המתוכנן לפינוי אזרחים. "אנחנו מנהלים משא ומתן עם הצד הרוסי כדי לאשר את הפסקת האש לאורך כל נתיב הפינוי", נכתב בהצהרה.

11:30: ארה"ב וגרמניה הודיעו על שליחת כוחות צבאיים נוספים לליטא, בהם טנקים ומערכות הגנה אווירית. 
 

נזק מהפצצה רוסית בצ'רניהיב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)
נזק מהפצצה רוסית בצ'רניהיב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)

11:14: אזעקה בקייב. 

11:06: ממשלת אוקראינה אמרה כי התוכנית היא לפנות כ-200,000 איש ממריופול ו-15,000 מוולנובאקה, וכי הצלב האדום הוא הערב להפסקת האש.

10:26: שר ההגנה של אוקראינה אמר כי 66,224 גברים אוקראינים חזרו מחו"ל כדי להצטרף למלחמה נגד רוסיה.

09:43: עיריית מריופול עדכנה כי פינוי האזרחים יתחיל בשעה 11:00 שעון מקומי. לפי הדיווחים ברוסיה, המעבר ההומניטרי יישאר פתוח במשך 5 שעות ויאפשר יציאת אזרחים מהעיר. 

09:31: באוקראינה פרסמו הנחיות לקראת פתיחת המסדרונות הומניטריים במריופול ובוולנובאקה. במריופול תיקבע השעה המדויקת שבה ייפתח המסדרון ההומניטרי, כאשר משרד ההגנה הרוסי הצהיר כי "מצב שקט" יהיה בתוקף מהשעה 09:00. לאחר מכן ניתן יהיה להתחיל בתיקון התשתיות הקריטיות בעיר - חשמל, מים ותקשורת. כמו כן, ניתן יהיה לספק למריופול מוצרים ותרופות חיוניות.

09:20: אזעקה בקייב. 

09:13: משרד ההגנה הרוסי הבהיר כי הכוחות ממשיכים במתקפה רחבה באוקראינה, כך דווח בסוכנות הידיעות הרוסית RIA.

09:03: פייפאל הודיעה על הפסקת הפעילות ברוסיה. 

08:33: לפי דיווחים ברוסיה, משרד ההגנה הרוסי טען כי כוחות הצבא הרוסי באוקראינה יעברו ל"מצב שקט" בשעה 10:00 שעון מוסקבה כדי להבטיח "מסדרונות הומניטריים" לתושבי מריופול וולנובה הנצורות. 

08:20: אזעקה בצ'רניהיב. 

07:48: באוקראינה טוענים כי במהלך הלילה החזירו לידיהם את השליטה בתחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה. 

07:30: משרד ההגנה של אוקראינה עדכן כי במהלך תשעת ימי המלחמה השמידה ההגנה האווירית האוקראינית לפחות 39 מטוסים רוסיים ו-40 מסוקים. 

05:30: לפי דיווח ב-CNN, בכיר מודיעיני במערב הזהיר כי רוסיה תשלח עוד כ-1,000 שכירי חרב לאוקראינה בשבועות הקרובים ובמקביל היא עלולה "להפגיז ערים עד לכניעתן". 

במקביל, מסך הברזל מתהדק סביב רוסיה עם עוד ועוד רשתות תקשורת שהודיעו כי יפסיקו את הפעילות ברוסיה בעקבות חסימת כלי התקשורת והרשתות החברתיות שם וכניסתו לתוקף של החוק שאוסר על פרסום "פייק ניוז". בין הרשתות שהודיעו שיפסיקו את הסיקור ברוסיה: CNN, BBC, וושינגטון פוסט, בלומברג ועוד. 

04:30: הנשיא האוקראיני ולודימיר זלנסקי: "נאט"ו נתנה אור ירוק להפצצה נוספת של אוקראינה כשסירבה ליצור אזור אסור לטיסה. לא תוכלו לקנות מאיתנו ליטרים של דלק עבור ליטרים מהדם שלנו שנשפך עבור אירופה".