המלחמה על אדמת אוקראינה - היום ה-31המודיעין הבריטי דיווח הבוקר (שבת) כי רוסיה ממשיכה להטיל מצור על כמה ערים מרכזיות באוקראיניה, בהן חארקיב ומריופול.

עוד נמסר כי על פי ההערכות מוסקבה צפויה להמשיך להפגיז באזורים עירוניים, בניסיון לצמצם את האבדות שכבר ספגה בקרב כוחותיה, גם במחיר של פגיעה באזרחים. 

בתוך כך, מושל אזור קייב, אולכסנדר פבליוק, מסר כי כוחות רוסים השתלטו על העיירה סלבוטיץ', בה מתגוררים פועלים במפעל הגרעיני בצ'רנוביל שהושבת.

לצד זאת, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ביקר אמש בעיר הפולנית ז'שוב, שנמצאת כשעה נסיעה מהגבול האוקראיני, במפגן סמלי של תמיכה במדינת מזרח אירופה שבימים אלו נאבקת בפלישה הרוסית. 

במהלך הביקור, נפגש הנשיא ביידן עם אנשי הדיוויזיה המוטסת ה-82 של צבא ארה"ב, וציטט את מזכירת המדינה שהלכה לעולמה השבוע, מדלן אולברייט: "היה לה פעם ביטוי - 'אנחנו האומה החיונית'. אני לא רוצה להישמע פילוסופי כאן, אבל אתם נמצאים בעיצומו של מאבק בין דמוקרטיה לאוליגרכיה". 

בתוך כך, הבוקר יקיים ביידן פגישה עם נשיא פולין אנדז'יי דודה במטרה לדון כיצד יגיבו ארה"ב ובעלות בריתה למלחמה בין רוסיה ואוקראינה, וכן למשבר הפליטים שנוצר כתוצאה ממנה. לפני החזרה לוושינגטון, הנשיא גם ישא נאום שקבע הבית הלבן כ"כתובת מרכזית".

מריופול, אוקראינה  (צילום: רויטרס)
מריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)

לצד המגעים הדיפלומטיים, התקיפות הרוסיות על אדמת אוקראינה נמשכות. כאשר על פי ההערכות, כ-300 בני אדם נהרגו בהתקפה על תיאטרון במריופול לפני תשעה ימים, כך מסרה מועצת העיר, בהסתמך על דיווחי עדי ראייה.

במקביל, האו"ם אישר כי קיבל "מידע הולך וגובר" המאשש את קיומם של קברי אחים בעיר מריופול הנצורה, כך אמרה מתילדה בוגנר, ראש המעקב אחר זכויות האדם של האו"ם. 

וולודימיר זלנסקי (צילום:  Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )
וולודימיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי טען בסרטון שפירסם בדף הפייסבוק שלו כי יותר מ-16 אלף חיילים רוסים נהרגו מאז תחילת הלחימה, מספר גבוה בהרבה מההערכה שרוסיה הציגה יום קודם לכן. 

"באמצעות ריסון פעולותיה של רוסיה, אנו מובילים את ההנהגה הרוסית לרעיון פשוט והגיוני: יש צורך לנהל שיחות דחופות ובעלות משמעות. למען התוצאה, לא למטרת עיכוב", אמר זלנסקי.

הנשיא הוסיף כי אוקראינה הקימה השבוע 18 מסדרונות פינוי, שאיפשרו ליותר מ-37 אלף בני אדם להימלט מ"ערים חסומות" - כולל יותר מ-26 אלף תושבים ממריופול, שנמצאת תחת הפגזה בלתי פוסקת כבר שבועות. "המצב בעיר נותר טראגי לחלוטין", אמר.