החזון הרוסי?: ראש המודיעין האוקראיני, קירילו בודנוב, טען היום (ראשון) כי רוסיה מנסה לפצל את אוקראינה לשתי מדינות נפרדות, מאחר וזו לא הצליחה לכבוש את המדינה כפי שקיוותה. "למעשה, זהו ניסיון ליצור צפון ודרום קוריאה באוקראינה", כך הבהיר. כמו כן, הוא צופה כי מלחמת הגרילה במדינתו תחל בקרוב, באזורים אותם רוסיה כבשה.

המלחמה באוקראינה: נזק רב במריופול הנצורה בעקבות ההפגזות מצד הרוסים (צילום: רויטרס)

בתוך כך, גל הסנקציות של המערב על רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה נותן כנראה את אותותיו, ואפילו הרוסים מודים כי ישנה השפעה על הכלכלה במדינה. בתדרוך לכלי התקשורת, אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב, כי הכלכלה הרוסית חווה כעת מכה קשה.

אף על פי כן, שרת החוץ הבריטית, ליז טרוס, אמרה כי יש סיכוי להקלה בצעדי הענישה נגד הבנקים, העסקים והאוליגרכים אם "הקרמלין יוציא את החיילים מאוקראינה ויתחייב שלא תיהיה תוקפנות נוספת". טרוס הדגישה כי המערב ישמור על האיום של "סנקציות מתקדמות" אם פוטין יחדש את התקפתו. דבריה של שרת החוץ הבריטית, עולים בקנה אחד עם עמדתו מקבילה האמריקאי, אנתוני בלינקן, שהציע שהעיצומים הכלכליים יוסרו אם תהיה נסיגה מצד רוסיה.

כזכור, אתמול דווח כי בניגוד לעמדת נאט"ו, שר החוץ הטורקי, מבלוט קאווזוגלו, אמר כי האוליגרכים הרוסים מוזמנים למדינתו, אך הם חייבים לציית לחוק הבינלאומי כדי לעשות עסקים. "אם אוליגרכים רוסים או כל אזרח רוסי רוצה לבקר בטורקיה כמובן שהם יכולים, אם זה נגד החוק הבינלאומי אז זה כבר סיפור אחר", אמר קאווזוגלו במהלך הוועידה הבינלאומית של פורום דוחה. 

אנקרה אמנם גינתה את הפלישה הרוסית לאוקראינה, אולם הביעה התנגדות עקרונית לסנקציות שהטילו בעלות בריתה בנאט"ו. בכיר באנקרה אמר כי טורקיה אינה שוקלת להצטרף לסנקציות ומצפה מרוסים עשירים לרכוש נכסים ולבצע השקעות. "אנחנו פועלים ברגישות בנושאים כמו הבאת כספי האוליגרכים לטורקיה", אמר .

במקביל לכך, שר החינוך הבריטי, נדים זהאווי, אמר הבוקר כי "העם הרוסי צריך להחליט מי הוא רוצה שיוביל אותו. טוב שזה יהיה עם מישהו דמוקרטי". דבריו של זהאווי מגיעים לאחר שאתמול, נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, אמר במהלך ביקורו בפולין כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, "אינו יכול להישאר בתפקידו". 

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)


בתגובה, דובר הקרמלין פסקוב אמר שזו לא החלטתו של ביידן אלא של העם הרוסי. יו"ר בית הנבחרים הרוסי תקף ואמר: "העלבונות שהשמיע נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נגד ולדימיר פוטין הם התקף זעם של אימפוטנציה, אולי המנהיג האמריקאי חולה וצריך לעבור בדיקה רפואית". הבוקר הבהירו בבית הלבן כי "הנשיא ביידן לא התכוון לקרוא להחלפת הממשל ברוסיה, אלא הדגיש כי פוטין אינו יכול להפעיל כוח באופן שכזה כלפי שכניו.