מלחמת רוסיה-אוקראינה: בעוד הצבא הרוסי ממשיך להפציץ במוקדים רבים במדינה, נמשכים המאמצים להגיע להפסקת אש בין המדינות בשיחות שהחלו השבוע בטורקיה. בתוך כך, ישנם סימנים ראשונים להתקדמות משמעותית בשיחות. הנציגים האוקראינים לשיחות בטורקיה הביעו היום (רביעי) אופטימיות רבה בנוגע להתקדמות ולהגעה להסכם הפסקת אש.

עם זאת, הנציגים הצהירו כי רוסיה נראית "נחושה לכבוש שטחים נוספים במזרח אוקראינה" וכי בהחלט נחוץ שבוע נוסף של משא ומתן. לאחר שלוש שעות אינטנסיביות של שיחות, האוקראינים הכריזו כי ארצם מונה לנטוש את הרעיון להצטרף לברית נאט"ו, דרישה רוסית מרכזית בשיחות, ולדון בתביעות הטריטוראליות. זאת, בתמורה לערבויות ביטחוניות ממספר מדינות, כולל ישראל. כמו כן, האוקראינים דרשו מהרוסים לצמצם באופן דרסטי את הפעילות הצבאית סביב הבירה קייב, וכך להגביר את "האמון הדדי" בין הצדדים.

יועצו של נשיא אוקראינה, מיכאילו פודוליאק, הצהיר כי הדרישות האוקראיניות למשא ומתן הן הצגת ערבויות ביטחוניות מצד מדינות שונות, בדומה לסעיף 5 באמנת נאט"ו, הסעיף הקובע שחברות הברית יראו בכל התקפה על אחת מהן התקפה על הברית כולה. כמו כן, הודיע כי אוקראינה דורשת שסוגיית חצי האי קרים תחזור לשולחן המשא ומתן.

אוקראינה טוענת כי ההצהרה הרוסית כי היא תקטין את ההפצצות במדינה, אינה נראית בשטח, כי לטענתם הצבא ממשיך להכות בחוזקה בחלקים רבים במדינה. בימים האחרונים נראו קרבות קשים ביותר בין הצדדים, אם כי לא בסביבת הבירה קייב. כעת, גורמים רשמיים ברוסיה מצהירים כי המטרה היא לכבוש שטחים נוספים באזור דונבאס, שם רוסיה פועלת על מנת להקים מדינה עבור הבדלנים, בזמן שנשיא המדינה, ולדימיר פוטין, כבר הכיר בעצמאותה.

הרס באוקראינה בעקבות תקיפה רוסית (צילום: רויטרס)
הרס באוקראינה בעקבות תקיפה רוסית (צילום: רויטרס)

בתוך כך, נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, אמר כי אינו יסיק מסקנות לגבי כוונותיה של רוסיה "עד שאראה מה הפעילות שלה", כך אמר לאחר פגישה בבית הלבן עם ראש ממשלת סינגפור. ביידן הוסיף כי "נראה אם הם יפעלו להגשים את מטרתם. בנוסף, מזכיר המדינה של ארה"ב, אנטוני בלינקן, הצהיר כי "יש מה שרוסיה אומרת ומה שרוסיה עושה". לדבריו, "מה שרוסיה עושה הוא המשך האכזריות כלפי אוקראינה ואנשיה".

לאור השיחות המתקדמות, נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, הצהיר כי "אוקראינה עבדה קשה על מנת להציג לפוטין דרך לסיום המלחמה, והיא מלווה בוויתורים אוקראינים שלא ירחיקו עד כדי להפוך את ארצו ללווין של רוסיה. ההצרה להכריז על אוקראינה כמדינה נייטרלית, פירושה שאוקראינה לא תצטרף לברית נאט"ו ולא תשמש בסיס לחיילים זרים, כך לפי גורמים אמריקאים.