ניתוח תמונות לוויין שפורסמו ב"ניו יורק טיימס", הצליחו להפריך את טענות רוסיה לפיהן הרג האזרחים בבוצ'ה אירע לאחר עזיבת הכוחות הרוסים את העיירה. 

כאשר הופיעו התמונות הגרפיות בסוף השבוע, בהן נראו גופות אזרחים שכובות ברחובות, חלקן עם ידיהן כבולות וחלקן עם פצעי ירי בראש, משרד ההגנה הרוסי הכחיש וטען כי הכוחות עזבו את המקום ב-30 במרץ. הרוסים אף טענו כי מדובר ב"פרובוקציה אוקראינית" מאחר והגופות הונחו לכאורה לאחר נסיגת הכוחות.

רוסיה טענה כי התמונות הן עוד "הלצה" וקראה לכינוס חירום של מועצת הביטחון של האו"ם לאור מה שכינתה "פרובוקציות של קיצוניים באוקראינה". אך על פי "ניו יורק טיימס", נראה שרבים מן האזרחים נהרגו עוד קודם, כשהצבא הרוסי שלט בעיירה. 

על פי סרטון אחד שצולם על ידי חבר במועצה המקומית ב-2 באפריל, נראו גופות הפזורות באחד מרחובותיה. תמונות הלוויין שסופקו על על ידי Maxar Technologies, מראות כי לפחות 11 מהן נמצאו ברחוב מאז ה-11 במרץ, כאשר רוסיה, לטענתה, כבשה את העיירה.

פוטין במסר מיוחד לצבא הרוסי על הפלישה לאוקראינה (צילום: רויטרס)

גופות ברחובות בושה, אוקראינה (צילום: REUTERS/Oleksandr Ratushniak)
גופות ברחובות בושה, אוקראינה (צילום: REUTERS/Oleksandr Ratushniak)

משרד החוץ האמריקאי הודיע אמש כי ארצות הברית תומכת בהקמת צוות בינלאומי שיורכב ממספר תובעים שיאספו ראיות וינתחו אותן יחד, נגד רוסיה, כחלק מחקירת החשד לפשעי מלחמה נגד אוקראינה. 

קנת' רוט, ראש ארגון זכויות האדם, אמר בראיון לרשת CNN כי התמונות של קברי האחים העולות מבוצ'ה הן "מחליאות" והזהיר כי אלו עלולות להיות "משוכפלות" בקנה מידה אף גדול מזה. הוא הוסיף כי אם הקרמלין רוצה להימנע מאחריות פלילית – "עליו לשלוט בכוחותיו". הוא ציין כי בית הדין בהאג כבר קבע כי תפתח חקירה בחשד לפשעי המלחמה באוקראינה, אך הדגיש כי יש לבצע זאת בהקדם האפשרי, שמא יעלמו חלק מן הראיות. 

בתוך כך, בצרפת הוחלט לגרש קבוצת דיפלומטים רוסים, כך מסר משרד החוץ. "הפעולות של רוסיה נוגדות את האינטרסים הביטחוניים הלאומיים שלנו, החלטתנו היא חלק מיוזמה אירופית", כך נכתב בהודעת המשרד. מוקדם יותר החליטה גם גרמניה על מהלך זהה. 

גופות ברחובות בושה, אוקראינה (צילום: רשתות חברתיות)
גופות ברחובות בושה, אוקראינה (צילום: רשתות חברתיות)

מוקדם יותר הערב, נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, התבטא פעם נוספת בגנותו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין וכינה אותו "פושע מלחמה". בנוסף קרא להעמיד את פוטין לדין בגין פשעי מלחמה.

באשר לכך, שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, השיב לו: "תגובתו מעידה על כך שלחלק ממדינות המערב יש בעיות עם מצפונן". הוא הוסיף כי רוסיה תקיים מסיבת עיתונאים בניו יורק, שם תתייחס להאשמות המיוחסות לה בעקבות התמונות מבוצ'ה.