ספינת המלחמה הרוסית "מוסקבה" טבעה בים השחור, זאת לאחר שהותקפה ככל הנראה על ידי טילים שגרמו לשריפה על סיפונה. הספינה במשקל 12,500 טון, הייתה חמושה במספר טילים נגד ספינות וקרקע-אוויר, והייתה היחידה מסוגה בים השחור. אלכסנדר קרפיוק, מתנדב בכוחות האוקראיניים שפועל לצד הנחתים ומדווח מהחזית מאז 2014, דיווח כי הסיירת "מוסקבה", ספינת הדגל של הצי הרוסי בים השחור, עולה באש אחרי שנפגעה משני טילי שיוט מדגם נפטון.

 לפי האתר האוקראיני של "פורבס", טביעתה היא האובדן הצבאי היקר ביותר של רוסיה במלחמה עם אוקראינה. המכון לחקר המלחמה (IOW) אומר שהוא לא הצליח לאמת שאוקראינה הטביעה את ספינת המלחמה, אבל האובדן של מוסקבה - ללא קשר לסיבה - היה "ניצחון תעמולה גדול לאוקראינה". לעומת זאת, זה עלול לערער את המורל הרוסי, אמר המכון. עם זאת, במונחים צבאיים, ייתכן שההפסד אינו כה משמעותי.

IOW אומר כי המוסקבה שימשה כנראה בעיקר לביצוע התקפות טילי שיוט נגד מרכזים לוגיסטיים ושדות תעופה באוקראינה. "התקיפות הללו היו אפקטיביות אך מוגבלות במספרן בהשוואה לתקיפות אוויריות וטילים קרקעיים לאורך הפלישה, וסביר להניח שאובדן המוסקבה לא יהווה מכה מכרעת", אמר IOW. גם מומחי צבא רוסים ממעיטים במשמעות הצבאית של הטביעה.

"הספינה באמת ישנה מאוד. למעשה, יש תוכניות להוריד אותה משירות מבצעי כבר במשך חמש שנים", אמר הפרשן לענייני הצבא הרוסי אלכסנדר חרמצ'יקין לסוכנות הידיעות רויטרס. "יש לזה יותר ערך סטטוס מערך קרבי , ובכלל, לא היה לו שום קשר למבצע הנוכחי. זה לא ישפיע על מהלך הלחימה".

המוסקבה הייתה בין קבוצת ספינות שתכננה ברית המועצות בסוף שנות ה-70 כדי להתמודד עם קבוצות נושאות מטוסים אמריקאיות ולספק הגנה אווירית לכלי שיט סובייטיים הפועלים באוקיינוס. ספינת המלחמה הושקה במספנה באזור מיקולאייב שבאוקראינה (אז חלק מברית המועצות) ביולי 1979.הספינה החלה את דרכה המבצעית בסוף דצמבר 1982, אורכה היה 186 מטר (610 רגל) והיא תוכננה לשאת צוות של 476 חיילים עם 62 קצינים נוספים.

ספינת המוסקבה (צילום: REUTERS/HO/Alan Burns-NATO)
ספינת המוסקבה (צילום: REUTERS/HO/Alan Burns-NATO)

היא הייתה ספינת הדגל של הצי הסובייטי בים השחור והייתה מצוידת בתותחי סיפון, טורפדו ומרגמות, וכן בנשק גרעיני במהלך המלחמה הקרה. היה לה גם סיפון מסוקים. ב-2008, במהלך מלחמתה של רוסיה בגאורגיה, הייתה ה"מוסקבה" מעורבת בפעולות בים השחור. ממשלת גאורגיה אמרה כי הספינה השתתפה גם בהתקפה על המדינה.

כמו כן השתתפה לזמן קצר במהלך המצור על הצי האוקראיני במרץ 2014 כחלק מסיפוח קרים ובשנה שלאחר מכן היא סיפקה הגנה אווירית לכוחות הרוסיים שפעלו בסוריה. ב-24 בפברואר השתתפה האונייה בכיבוש אי הנחשים.