הפלישה לאוקראינה: הבוקר (ראשון) פקע האולטימטום שהציבה רוסיה לכוחות האוקראינים בעיר הנצורה מריופול, בו קראה למתבצרים להיכנע. כאמור, משרד ההגנה הרוסי הכריז אמש כי הוא מאפשר לכוחות להיכנע עד השעה 5:00 לפנות בוקר, אחרת יסלים את התקפותיו. נכון לשעה זו, לא פורסמה הודעת כניעה מהצד האוקראיני.

לצד זאת, ראש ממשלת אוקראינה דניס שמיהל מסר כי הכוחות האוקראינים שנותרו בנמל הדרומי של העיר עדיין ממשיכים להתנגד לדרישה הרוסית להיכנע. "העיר עדיין לא נפלה", אמר לתוכנית בריאיון לרשת ABC, והוסיף כי חיילים אוקראינים ממשיכים לשלוט בחלקים מסוימים של העיר.

כוחות רוסים במריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)
כוחות רוסים במריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)

במקביל לכך, שר החוץ של אוקראינה דמיטרו קולבה אמר כי לא התקיימה לאחרונה כל תקשורת דיפלומטית בין רוסיה לאוקראינה ברמת משרדי החוץ שלהן וכי המצב במריופול, שאותו תיאר כ"קשה", עשוי להיות "קו אדום" בדרך של משא ומתן.

עיר הנמל הדרומית נמצאת תחת מצור כבר יותר מחודש, וספגה אבדות גדולות בחיי אדם ובנזק לעיר. המושל הצבאי באזור דונייצק באוקראינה, אמר בשבוע שעבר כי על פי ההערכה 22 אלף אזרחים נהרגו בעיר.

מריופול, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )
מריופול, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )

מריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)
מריופול, אוקראינה (צילום: רויטרס)

ערב המלחמה גרו במריופול יותר מ-400 אלף בני אדם ואף על פי שרבים נמלטו, בימים אלו נמצאים בעיר כ-100 אלף אזרחים שנותרו כמעט ללא מים, מזון וחשמל. לצד זאת, מספר חיילים אוקראינים שנמצאים בעיר הנצורה מחזיקים מעמד נגד המתקפה הרוסית למרות יחסי הכוחות, אך מספרם אינם ברור. 

בתוך כך, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר בריאיון ל-CNN כי אוקראינה לא מוכנה לוותר על שטחים בחלק המזרחי של המדינה כדי לסיים את המלחמה עם רוסיה, וצבא אוקראינה מוכן להילחם בצבא מוסקבה באזור דונבאס בקרב שלדבריו יכול להשפיע על מהלך המלחמה כולה.

וולודימיר זלנסקי (צילום:  Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )
וולודימיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )

זלנסק הוסיף כי למדינתו אין ערובה שרוסיה לא תנסה שוב לכבוש את קייב אם היא תצליח ללכוד את דונבאס. "זו הסיבה שחשוב לנו מאוד לא לאפשר להם, לעמוד על שלנו, כי הקרב הזה יכול להשפיע על מהלך המלחמה כולה", אמר זלנסקי.