חרף ההערכות לפיהן ב-9 במאי, החג הבולט בלוח השנה הרוסי בו מציינת המדינה את הכניעה הנאצית במלחמת העולם השניה, תכנן נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין להציג ניצחון על צבא אוקראינה במסגרת הפלישה, הערכות מודיעיניות עדכניות מציגות תמונה אחרת, לפיה רוסיה לא עומדת בלוח הזמנים שהציבה לעצמה. 

על פי עדכון מפי המודיעין הבריטי, בתחילת הפלישה רוסיה הציבה יותר מ-120 לוחמים טקטיים, המהווים כ-65% מכלל כוחות הקרקע שברשותה. ההערכות הן כי כעת, כחודשיים מאז תחילת הלחימה, יותר מרבע מאלו איבדו מכוחן משמעותית. עוד עלה, כי היחידות המובחרות של הצבא הרוסי, לרבות כוחות הצנחנים (VDV), הותשו לחלוטין ויתכן כי יקח שנים עד לבנייתן המחודשת.

הרס בחרקוב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alkis Konstantinidis)
הרס בחרקוב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alkis Konstantinidis)

בדוח המודיעין הבריטי אף פורסמה מפה, המתעדכנת מדי יום, המפרטת את מצב הכוחות הרוסים אל מול אלו האוקראינים. על פי הדוח, מרבית חבל דונבאס מצוי תחת שליטה רוסית, בעוד דווקא בחרקוב ובמיקולאייב, נרשמה התקדמות לטובת האוקראינים.  

אמש ציין המודיעין הבריטי כי רוסיה ככל הנראה שואפת לפגוע באופן ממוקד בכלכלת האזור הדרומי של אוקראינה, בייחוד בחרסון, לטווח הארוך, לאחר שלילת החזרת האזור לשליטה אוקראינית. "מאז 'תפיסת' חרסון בתחילת מרץ, רוסיה ייצרה לגיטימציה לשליטתה בעיר ובאזורים הסובבים, באמצעות כינון ממשל פרו-רוסי", כך סבר משרד ההגנה הבריטי.

"השליטה המתמשכת של רוסיה באזור כמו גם שליטה באמצעי התחבורה, תייעל את יכולתה להתקדם צפונה ומערבה במטרה לשפר את שליטתה בחי האי קרים הסמוך", כך נטען.

כוחות אוקראינים השמידו מסוקים רוסים סמוך לחרסון (צילום: רשתות חברתיות)
כוחות אוקראינים השמידו מסוקים רוסים סמוך לחרסון (צילום: רשתות חברתיות)

עוד סברו במודיעין הבריטי, כי רוסיה שואפת בטווח הזמן הקרוב, לתקן את הבעיות ש"הגבילו" אותה עד כה, על ידי ריכוז גאוגרפי של כוחות הלחימה. לשם כך, נאלצה למזג ולהפעיל מחדש יחידות שדוללו מבחינת כוחותיהן, או שלא הצליחו להתקדם לבדן בחזית בצפון-מזרח אוקריאנה.

יתר על כן נטען כי חוסר מיומנות בקרב יחידות מסוימות כמו גם חוסר עקביות בתמיכה מהאוויר, הותירו את רוסיה כשאינה מסוגלת לבצע כראוי גם את הקרבות בשטח.

טנק רוסי במריופול (צילום: רויטרס)
טנק רוסי במריופול (צילום: רויטרס)