חשד נוסף נגד הנשיא לשעבר: תובעים פדרליים בודקים אם נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ טיפל לא כשורה בחומר מסווג, כך דווח היום (חמישי) ב"ניו יורק טיימס". 

לפי הדיווח, התובעים הפדרליים החלו בחקירה האם מסמכים מסווגים של הבית הלבן שהגיעו לביתו של הנשיא לשעבר בפלורידה טופלו בצורה לא נכונה, כך לפי שני אנשים שתודרכו בנושא. החקירה המתעצמת מעלה כי משרד המשפטים בוחן את תפקידו של טראמפ ובכירים אחרים בממשלו בטיפולם בחומרים רגישים בשלבים האחרונים של שלטונו.

בימים האחרונים נקט משרד המשפטים שורה של צעדים המראים כי חקירתו התקדמה מעבר לשלבים המקדמיים. התובעים הוציאו זימון למנהל הארכיונים והרישומים הלאומיים להשיג את קופסאות המסמכים המסווגים, כך לפי שני האנשים המכירים את הנושא, שדיברו בעילום שם בגלל החקירה המתנהלת. הרשויות גם הגישו בקשות לראיונות לאנשים שעבדו בבית הלבן בימים האחרונים של הנשיאות של טראמפ, לפי אחד הגורמים.

החקירה מתמקדת בגילוי של הארכיון הלאומי בינואר לפיו בתום כהונתו של טראמפ הוא לקח לביתו באתר הנופש מאר-א-לאגו קופסאות מהבית הלבן שהכילו מסמכים ממשלתיים, מזכרות, מתנות ומכתבים. לאחר שהארגזים הוחזרו לארכיון הלאומי, הארכיונאים שלו מצאו מסמכים המכילים "פריטים שסומנו כמידע ביטחון לאומי מסווג", אמרה הסוכנות לקונגרס בפברואר.

על פי ההערכות, המסמכים המדוברים נשמרו במעון הבית הלבן לפני שנארזו ונשלחו למאר-א-לאגו. החקירה מתמקדת כיצד עשו המסמכים את דרכם לבית המגורים, מי ארגם אותם, האם מישהו ידע שחומרים מסווגים מוציאים בצורה לא נכונה מהבית הלבן וכיצד הם אוחסנו בסופו של דבר במאר-א-לאגו, לפי בעל ידע בנושא, שגם דיבר בעילום שם.

באפריל דווח כי הרשויות הפדרליות נמצאות בשלבים ראשוניים של חקירת הטיפול במסמכים המסווגים. הזימון שנשלח בימים האחרונים לארכיון הלאומי עבור המסמכים המסווגים הוא אחת מסדרת הבקשות שמשרד המשפטים הגיש לסוכנות לקבלת רישומים מממשל טראמפ בחודשים האחרונים, לפי שני האנשים.

דובר משרד המשפטים סירב להגיב. המשרד לענייני ציבור בארכיון הלאומי לא החזיר הודעת דואר אלקטרוני המבקשת תגובה. נציגיו של טראמפ לא הגיבו לבקשת תגובה.

לעתים רחוקות מובאים אישומים בחקירות על טיפול במסמכים מסווגים. אבל משרד המשפטים עורך אותם בדרך כלל כדי לקבוע אם מידע רגיש מאוד נחשף כדי שקהילת המודיעין תוכל לנקוט באמצעים כדי להגן על מקורות ושיטות.

חקירה ב-2016 על הילרי קלינטון בנושא דומה הקשורה לחשבון הדוא"ל האישי שלה הסתיימה מבלי שהיא הואשמה. ובמקרה של טראמפ, אמרו מומחים משפטיים, לנשיאים יש את היכולת בזמן כהונתם לבטל את הסיווג של כל מידע שהם רוצים, מה שמסבך עוד יותר כל תביעה אפשרית.

המסמכים המסווגים המדוברים נחשבים לרשומות נשיאותיות לפי החוק הפדרלי. בגלל ההבחנה הזו, עורכי הדין של טראמפ קיבלו הודעה על בקשת משרד המשפטים, מה שנותן להם את ההזדמנות לחסום את שחרורם על ידי פנייה לבית המשפט כדי לבטל את הזימון. לא ברור אם עורכי הדין הגיבו.

בשנה שעברה, עורך דינו של טראמפ פנה ללא הצלחה לבית המשפט כדי למנוע מהארכיון הלאומי למסור מגוון רישומים נשיאותיים לוועדה המיוחדת של הקונגרס החוקרת את התקפות ה-6 בינואר 2021 על הקפיטול.

ההסתערות על בניין הקפיטול (צילום: רויטרס)
ההסתערות על בניין הקפיטול (צילום: רויטרס)

השאלה כיצד טיפל טראמפ בחומרים ובמסמכים רגישים שקיבל כנשיא התעוררה לאורך כל תקופתו בבית הלבן, ומעבר לו. ידוע שהוא קרע פיסות נייר רשמי שנמסרו לו, ואילץ את הפקידים להדביק אותן בחזרה, כי זה לא חוקי להשמיד רשומות נשיאותיות. בנוסף, ספר שעתיד לצאת בקרוב מאת כתב "ניו יורק טיימס" מגלה שצוות בית המגורים היה מוצא גושים של נייר קרועים סותמים אסלה, והאמינו שהוא זרק אותם פנימה. הם לא ידעו את הנושאים או התוכן של המסמכים.

חקירת המסמכים המסווגים מוסיפה לשורה של בעיות משפטיות שטראמפ עדיין מתמודד עם 15 חודשים לאחר שעזב את תפקידו. תובע מקומי באטלנטה חוקר האם הוא ובני בריתו הפריעו באופן בלתי חוקי לתוצאות הבחירות של ג'ורג'יה 2020, והתובע הכללי של מדינת ניו יורק חוקר את הכספים של החברה של טראמפ. 

למרות תפקידו של טראמפ בסיוע להסתה של האספסוף שהסתער על הקפיטול ב-6 בינואר ומאמציו האחרים לשבש את הספירה והאישור של הבחירות, עד היום לא הייתה כל אינדיקציה לכך שמשרד המשפטים החל לבחון כל אשמה פלילית שיכולה להיות בעניינים האלה.

אבל מהלכי התובעים בתיק המסמכים מראים שמשרד המשפטים תחת היועץ המשפטי לממשלה מוכן לפחות לבחון עניין שעשוי בסופו של דבר לגעת ישירות בהתנהלות הנשיא. ההחלטה להתקדם בחקירה של המסמכים המסווגים עלולה למשוך את המחלקה עמוק יותר לתוך המתחים הפוליטיים במדינה. חקירות כאלה נמשכות בדרך כלל לפחות שנה, מה שמציב אותה על נתיב של פוטנציאל לסיים אותה באותו זמן שטראמפ רץ שוב לנשיאות.

כדי שתובעים יוכיחו עבירה פלילית בטיפול לא נכון בחומרים מסווגים, סביר להניח שהרשויות יצטרכו ראיות המראות שהאדם המדובר עבר במודע ובכוונה על החוק. במקרה הזה המשמעות היא הוכחה שלאדם נאמר שלקיחת המידע מחוץ לערוצים מאובטחים תפר את החוק.