מנהיגי האיחוד האירופי הסכימו אמש (שני) לאסור על מרבית הייבוא של נפט רוסי למדינות האיחוד, הסנקציה הקשה ביותר של הגוש בן 27 המדינות על מוסקבה מאז החלה הפלישה הרוסית לאוקראינה לפני שלושה חודשים. ההחלטה מתקבלת בצל קרבות עזים שמתחוללים בין כוחות אוקראינים ורוסים שנאבקים בפאתי סברודונצק, העיר האחרונה שעדיין נמצאת בשליטה אוקראינית במחוז לוהנסק שבמזרח אוקראינה. 

"בדרך להפוך למריופול 2": צבא רוסיה נכנס לעיר סברודונצק

נשיא המועצה האירופית צ'ארלס מישל אמר אמש כי האיסור שסוכם בפסגת האיחוד האירופי בבריסל יכסה באופן מיידי יותר משני שליש מסך ייבוא הנפט מרוסיה ויקצץ "מקור ענק של מימון למכונת המלחמה שלה". 

המנהיגים אמרו שהם הסכימו לצמצם 90% מייבוא ​​הנפט מרוסיה עד סוף השנה הנוכחית, עם פטורים להונגריה - מדינה ללא נמל שנשענת במידה רבה על נפט גולמי מרוסיה - ואחרות המודאגות מההשפעה הכלכלית של האיסור.

מנהיגי האיחוד האירופי הסכימו גם לנתק את הבנק הרוסי הגדול ביותר, Sberbank, ממערכת SWIFT, וכן לחסום שלושה גופי שידור נוספים בבעלות ממשלתית רוסית, הוסיף מישל.

כאמור, ההחלטה התקבלה בזמן שרוסיה מגבירה את התקפותיה באזור דונבאס במזרח אוקראינה, שם אמר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כי המצב נותר "קשה ביותר". כיבוש הערים התאומות סיווירודונצק ולישיצ'נסק על גדות נהר סיברסקי דוניץ תעניק למוסקבה שליטה אפקטיבית בלוהנסק ותאפשר לקרמלין להכריז על צורה כלשהי של ניצחון לאחר יותר משלושה חודשי מלחמה.