לצד כ-350 רבנים מאירופה ומישראל, גם רבני קהילות של מדינות מוסלמיות, כמו תוניסיה, איחוד האמירויות ואיחוד הנסיכויות, הגיעו לקחת חלק בוועידת רבני אירופה המתקיימת בעיר מינכן, כשאפילו הרב הראשי של איראן, הרב יהודה גרמי, התייצב באופן מעורר סקרנות.

מתברר שהרב גרמי נהנה מחופש תנועה והגיע לגרמניה מארה"ב, שבה יש לו קרובים, כמו בישראל. הוא בא להרגיע את באי הוועידה כי המצב המדיני והביטחוני המתוח של ארצו עם מדינת ישראל לא פגע במצבה ובמעמדה של הקהילה בת כ־20 אלף הנפשות שחיה שם, והיא אינה סובלת מכל ההאשמות או ההתנכלויות מצד הממשל או גורמים אחרים. "ברוך השם, המצב טוב ויש לנו מוסדות קהילה, כולל ישיבות, כולל לאברכים, מקוואות, מסעדות כשרות - הכל", אמר הרב גרמי. "כל בתי הכנסת פתוחים. יש לנו חופש דת", הוסיף.

אף שבית החולים היהודי ספיר, שנודע באיכותו, סגור עכשיו בגלל חוסר תקציב, מקווה הרב גרמי שהוא ייפתח שוב. בנוגע לעתיד, אמר הרב שהוא ואנשי הקהילה "מתפללים שיבוא השלום ויבוא המשיח".

נשיא הוועידה, הרב הראשי של רוסיה, הרב פנחס גולדשמידט, תיאר בנאומו את הקהילות שנחרבו לאחר שנבנו במאמץ רב בעשרות השנים האחרונות ונשא תפילה: "עלינו להתפלל למען השלום וסוף המלחמה הנוראה הזאת, כדי שלא תסלים לסכסוך גרעיני שעלול להשמיד את האנושות".

נציגים אירופאים בכירים הודיעו על הירתמותם לפתרון שאלות השחיטה הכשרה וההגבלות עליה בכמה ממדינות אירופה. הם גם התייחסו למלחמה באנטישמיות שגברה על רקע מגיפת הקורונה, שבה מוחים נגד החיסון נשאו על בגדיהם טלאי צהוב.

הנוכחים שמעו את ברכתו המוקלטת של נשיא המדינה יצחק הרצוג, אך דווקא הרב הראשי של ישראל, הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, לא היסס לפנות לרבני אירופה לסייע לרבנות הראשית במלחמתה בממשלה על רקע הרפורמות של סגן השר מתן כהנא. "צריך להיאבק בהם שיחזרו בהם מדרכם הרעה", אמר הרב. הוא הוסיף מתקפה על רפורמת הגיור המוצעת והרבנים התומכים בה: "קמו "רבנים" - במירכאות - שטוענים שאפשר לגייר בלי קבלת מצוות".

בהמשך תיאר יוסף את מהלכי הממשלה כ"מלחמת דת ברבנות הראשית", והסביר מה הוא חושב על סגן השר כהנא: "הביאו טייס שמבין בשמיים - לא בהלכה. הם רוצים גיור המוני, אבל זה לא יהיה. פניתי וביקשתי מכל רבני אירופה לבדוק מה הם יכולים לעשות. זאת פרצה חמורה".