נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן שוחח אמש (שלישי) עם שר החוץ של ארה"ב אנטוני בלינקן על המתיחות הביטחונית לאור אירועי יום ירושלים. לפי הודעת מחלקת המדינה האמריקאית, השניים שוחחו "על חשיבות הפעילות הישראלית והפלסטינית לשמור על רגיעה והורדת המתיחות".

לפי דיווח ערבי בעיתון א-שארק אל-אווסט, הנשיא הפלסטיני אף הודיע לארה"ב, מצרים וירדן כי בכוונתו להגיב להתנהלות ישראל ביום ירושלים ביישום החלטות המועצה המרכזית, לרבות הקפאת ההכרה בישראל, ללא קשר להשלכות של כך. זאת, בניסיון ללחוץ על ישראל, ארה"ב וגורמים בינלאומיים אחרים לפתוח בתהליך מדיני.

לפי העיתון, "הצעד של הנשיא עבאס הגיע לאחר שהמאמצים הירדנים והמצרים לא הצליחו לשכנע את הממשל האמריקאי לאמץ תוכנית לפתיחת תהליך מדיני, ועם תחושה גוברת של התעקשותה של ישראל להסלמה בשטחים הפלסטיניים, לרבות שינוי המצב בירושלים ובמקומות הקדושים לה, כיבוש אדמות נוספות, הרחבת התנחלויות ושמירה על מצב הפילוג הנוכחי".

מקורות יודעי דבר אמרו לעיתון כי עבאס השתכנע שבלי החלטות קשות והרות גורל, לא ניתן להציל את מסלול השלום הנוכחי. המקורות אישרו כי תפיסה זו באה לאור "ההסלמה של המתקפה הישראלית על הפלסטינים, לצד חוסר יכולתה של ארה"ב נגד ישראל וכישלונה לממש את הבטחותיה לרשות, לרבות פתיחת הקונסוליה האמריקאית בירושלים מחדש. ובהינתן שאי אפשר להמתין עוד, בזמן שהרשות נחלשת במכוון, תפקידה נדחק לשוליים ותדמיתה מול הפלסטינים מוכתמת, בהיעדר כל אופק".  

מנגד, בהודעת משרד החוץ האמריקאי נמסר כי "שר החוץ הדגיש את החשיבות של מערכת היחסים בין ארה"ב לפלסטינים, ואת תמיכת הממשל בפתרון שתי מדינות במשא ומתן", כך מסר דובר משרד החוץ, נד פרייס.

פרייס ציין כי בלינקן הדגיש "את החשיבות של סיום החקירות על מותה של העיתונאית הפלסטינית-אמריקאית שירין אבו עקל'ה",  והוסיף: "אנחנו נשארים מחויבים לפתוח קונסוליה בירושלים. אנחנו ממשיכים להאמין שזו יכולה להיות דרך חשובה עבור ארצנו לעסוק ולספק תמיכה לעם הפלסטיני".

לאור ההתפתחויות האחרונות, עבאס נפגש אמש עם שר החוץ הירדני איימן ספדי ובכירים ירדנים נוספים במטה הנשיאותי ברמאללה. בפגישה אמר עבאס כי "אי אפשר לקבל את המצב הנוכחי ולא ניתן לסבול אותו בהיעדר אופק מדיני".

הנשיא הפלסטיני הדגיש כי ההנהגה הפלסטינית נמצאת בתהליך של נקיטת צעדים להתמודדות עם ההסלמה הישראלית הזו, תוך ביקורת חריפה על חוסר היכולת של הקהילה הבינלאומית לאלץ את ישראל לציית להחלטות הלגיטימיות הבינלאומית, "ולהפסיק את הפרקטיקות הפליליות והתעסוקתיות שלה. והצעדים שהיא מבצעת לטיהור אתני ואפליה גזעית, לאור השתיקה האמריקאית על הפרובוקציות והפרקטיקות הישראליות הללו המפרות באופן בוטה את החוק הבינלאומי".

שר החוץ הירדני איימן ספאדי מסר בעקבות זאת כי "אנחנו נמצאים ברגע קריטי. עכשיו זה הזמן לפעול כדי למנוע את הגרוע מכל. ירדן לוקחת את כל ההחלטות והאמצעים כדי לתמוך באחינו הפלסטינים ובמאמצים למצוא סיכויים אמיתיים להשגת שלום צודק ומקיף. אין שלום עם הכיבוש, ואין שלום ללא מימוש זכויות העם הפלסטיני".  השר הירדני הזהיר כי חוסר הכבוד ללגיטימציה בינלאומית מצד ישראל יגרור את האזור למעגל של אלימות והסלמה.