מגנה על המורשת: קנצלרית גרמניה לשעבר, אנגלה מרקל, הבהירה כי אינה מתנצלת על התנהלותה הדיפלומטית מול רוסיה ועל התנגדותה לצירוף אוקראינה לברית נאט"ו והאשימה כי הנשיא ולדימיר פוטין "רוצה להרוס את אירופה".

בשיחה שקיימה אתמול עם העיתונאי אלכסנדר אוסנג מהדר שפיגל מול קהל בתיאטרון הברלינר אנסמבל, הריאיון הראשון שלה מאז שפרשה בדצמבר האחרון אחרי 16 שנות כהונה, מרקל התייחסה בהרחבה למלחמה באוקראינה

"זו התקפה ברוטלית שמפרה את החוק הבינלאומי, ואי אפשר לתרץ את זה", אמרה מרקל, שהדגישה כי החלטתו של פוטין לפלוש לאוקראינה הייתה "טעות גדולה". "הוא רוצה להרוס את אירופה", התריסה. "חשוב מאד שהאיחוד האירופי יישאר מאוחד כעת".

מרקל גם הדגישה כי יש לה אמון בהתנהלותה של הקואליציה הנוכחית של הקנצלר אולף שולץ, וזאת על אף שמפלגת האיחוד הנוצרי-דמוקרטי שעמדה בראשה יושבת כעת באופוזיציה ועל רקע הביקורות על חוסר המעש של שולץ בכל הנוגע לסיוע צבאי מהותי לאוקראינה. "אני לא יכולה לדמיין שלא יהיה אמון בממשלה הפדרלית הנוכחית", אמרה.

מרקל לא נרתעה מהביקורת כי המדיניות הפייסנית שלה כלפי רוסיה תרמה למשבר הנוכחי. היא הגנה על החלטתה שלא לתמוך בצירוף אוקראינה לנאט"ו בשנת 2008 כי "זו הייתה הכרזת מלחמה עבור פוטין".

אנגלה מרקל (צילום: REUTERS/Murad Sezer)
אנגלה מרקל (צילום: REUTERS/Murad Sezer)

היא גם הגנה על תמיכתה בהסכמי מינסק שנועדו לעצור את הלחימה במזרח אוקראינה אולם נכשלו שוב ושוב. "לולא ההסכמים האלה, פוטין היה גורם לנזק עצום באוקראינה ב-2014", אמרה מרקל, שציינה כי שבע השנים האחרונות אפשרו לאוקראינה להתפתח ולהחזיק ביכולות הגנתיות משמעותיות.

"עצוב מאד שזה לא הצליחה, אבל אני לא מאשימה את עצמי על שניסיתי", הצהירה הקנצלרית לשעבר. "מה היה קורה אם לאף אחד לא היה אכפת ב-2014 ופוטין היה ממשיך? אני לא רוצה לדעת בכלל". מרקל הוסיפה כי "אני לא רואה שאני צריכה להגיד 'זה היה שגוי' ולכן אין לי על מה להתנצל". "דיפלומטיה היא לא דבר מוטעה רק בגלל שהיא לא עבדה", סיכמה.

מיכאילו פודוליאק, יועץ בכיר בלשכת נשיא אוקראינה, אמר הבוקר בתגובה כי "אם הקנצלרית מרקל ידעה שרוסיה מתכננת מלחמה והמטרה של פוטין היא להרוס את האיחוד האירופי, אז למה היא אפשרה לבנות את צינור הגז נורד סטרים 2?". "'לא הייתי נאיבית' - אמרה הקנצלרית. אז למה שמת את האיחוד האירופי על מחט הנפט והגז של רוסיה? ולמה גרמניה צריכה לתקן את הטעויות האלה כעת?", צייץ.