נתון מדאיג: עיתון "הגארדיאן" הבריטי דיווח הבוקר (שני) כי ארסנל הנשק הגרעיני בעולם יגדל לראשונה מזה עשרות שנים. העיתון ציטט את המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם, ומסר כי "מעצמות הגרעין צריכות לנקוט בפעולה מידית על מנת למנוע את הסיכוי המוגבר לשימוש בנשק".

מכון המחקר השוודי הוסיף, כי הפלישה של רוסיה לאוקראינה והתמיכה של מדינות המערב בקייב, הגבירה את המתיחות בין המדינות המחזיקות בנשק גרעיני ברחבי העולם. "כל המדינות החמושות בנשק גרעיני מגדילות או משדרגות את מחסני הנשק שלהן, ורובן מחדדות את הרטוריקה הגרעינית ואת התפקיד שנשק גרעיני ממלא באסטרטגיות הצבאיות שלהן", אמר וילפרד וואן, מנהל תוכנית הנשק להשמדה המונית במכון.

מלחמת רוסיה אוקראינה (צילום: רויטרס)
מלחמת רוסיה אוקראינה (צילום: רויטרס)

עוד נמסר מהמכון, כי לרוסיה יש את ארסנל הגרעין הגדול בעולם, עם 5,977 ראשי נפץ גרעיניים, כ-550 יותר ממה שיש לרשות האמריקאים. לשתי המדינות ביחד, יש יותר מ-90% מראשי הנפץ הגרעינייים בעולם. אם כי, סין נמצאת בעיצומה של התרחבות בנושא הגרעין. בתוך כך, סטפן לופבן, ראש ממשלת שוודיה לשעבר, הדגיש כי "היחסים בין המעצמות הגדולם בעולם הידרדרו עוד יותר, בתקופה שבה האנושות וכדור הארץ עומדים בפני מערך אתגרים משותפים שניתן להתמודד איתם רק בשיתוף פעולה בינלאומי".

כזכור, על רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה, מומחים במערב הזהירו בחודש אפריל האחרון כי היכולת הגרעינית של רוסיה היא "מדאיגה" ואי אפשר להתעלם ממנה, בעיקר לאור העובדה שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין פתח במלחמה באוקראינה כדי "לשמור על עצמו בשלטון" ונאלץ להיערך מחדש לאחר שלא הצליח לכבוש את הבירה קייב.