מיליוני נשים בארה"ב איבדו את הזכות להפלות, לאחר שבית המשפט העליון ביטל את פסק דין רו נגד וייד. בנאום עם מושלי מדינות דמוקרטיות, אמר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, כי הוא מאמין שכמה מדינות בארה"ב ינסו לעצור נשים מלעבור למדינות אחרות לצורכי הפלה. "אנשים לא מאמינים שזה הולך לקרות. אבל זה יקרה", אמר והוסיף כי "הממשלה תבטיח גישה לגלולות הגורמות להפלה במדינות בהן היא ההליך נאסר".

השיחה בין הצדדים התרחשה לאחר שמוקדם יותר השבוע, עשרות סנאטורים דמוקרטים הפצירו בנשיא להפעיל את הסמכויות של הממשל הפדרלי, על מנת לשמור על זכותן של נשים להפיל גם לאחר פסיקת בית המשפט העליון. "אין זמן לבזבז", הזהירו 33 מתוך 50 הסנאטורים הדמוקרטים בסנאט, במכתב ששלחו לנשיא ביידן. 

פסיקת בית המשפט העליון היא זו שהבטיחה לנשים הרות זכאות להפלה במהלך שלושת החודשים הראשונים להריונה, תוך התרת הגבלות ואיסורים חוקיים בשליש השני והשלישי. 13 מדינות כבר צמצמו או חסמו באופן חמור את הגישה להפלות מאז החלטת בית המשפט. בטקסס, בית המשפט העליון פעל לאחר שקן פקסטון, התובע הכללי הגיש בקשה רשמית לבטל צו מניעה זמני שהוצא על ידי שופט ביום שלישי. הצו איפשר לנשים לחדש תהליכי הפלה במדינה כל עוד ההיריון לא עלה על שישה שבועות. למרות זאת, ב-12 ביולי יתקיים דיון נוסף בבית המשפט בנושא.

מפגינים מול בית המשפט העליון בארצות הברית לאחר ביטול הפסיקה המתירה הפלות (צילום: רויטרס)
מפגינים מול בית המשפט העליון בארצות הברית לאחר ביטול הפסיקה המתירה הפלות (צילום: רויטרס)

באוהיו, המושל מייק דה ווין חתם על צו האוסר על הפלה לאחר שהעובר קיים פעילות לב לראשונה, אירוע המגיע בדרך כלל כשישה שבועות לתוך ההיריון. מספר שעות לאחר מכן, שופט פדרלי ביטל את הצו. התובע הכללי של אוהיו, דייב יוסט, טען כי "חוקת אוהיו לא מכירה בזכות להפלה. התובעים צריכים לרדוף אחרי יעדי המדיניות שלהם בתהליך מדיני, לא בבתי המשפט".

במקביל, בניו-יורק וניו-ג'רזי דווקא בחרו לחזק ולעגן את זכויות הנשים ולאפשר לנשים ממדינות אחרות לעבור בהן הפלה. בניו-ג'רזי, המושל פיל מרפי חתם על חקיקה שתאפשר לאנשים המגיעות ממדינות אחרות לעבור הפלה להיות מוגנות מהעמדה לדין במדינות מהן הגיעו. בניו-יורק, הסנאט העביר תיקון לחוקת המדינה המעגן את הזכות להפלה ואת הזכות להשתמש באמצעי מניעה.

כעת החשש שבמדינות המגבילות הפלות, המשטרה תוכל לנסות לגשת להיסטוריית החיפוש ולנתוני המיקום הגיאוגרפי בטלפונים. בעקבות כך, גוגל הודיעה כי היא תפעל שהיא להסרת נתונים מהיסטוריית המיקום של המשתמשים שיכולים לעמוד לדין בגין ביקורים במרפאות הפלות בארה"ב.