הפלישה הרוסית לאוקראינה, שהחלה בסוף חודש פברואר השנה, הובילה למשבר עולמי במגוון תחומים, בהם תחום המזון, שכן רוסיה (עליה הוטלו עיצומים בינלאומיים רבים) ואוקראינה הן שתיים מיצואניות המזון הגדולות בעולם. גורמים בינלאומיים הצליחו למצוא פתרון מסוים שיקל על המשבר, זאת לאחר עלייה שנרשמה במחירי החיטה ברחבי העולם, דבר שמשפיע על מוצרי מזון רבים. 

נציגים מרוסיה ואוקראינה צפויים לחתום היום (שישי) על הסכם לפתיחה מחודשת של נמלי אוקראינה, זאת במטרה לאפשר ייצוא תבואה דרכם, כך נמסר מטורקיה ומגורמים באו"ם. ההסכם, שצפוי להיחתם בשעה 16:30 (שעון ישראל) מעורר תקווה, כי ניתן יהיה להקל את את משבר המזון העולמי, שהחמיר - בשל הפלישה הרוסית לאוקראינה.

האו"ם מזהיר: "המשך המצור על אודסה עלול ליצור משבר רעב עולמי"

"התגבשו הצעדים, מחכים לאישור משפטי": העלייה במחירי הלחם תבלם?

עליית מחירי הלחם המפוקח: מי באמת משלם את המחיר?

בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי שרי התשתיות ושרי ההגנה של רוסיה ואוקראינה, שתיים מיצואניות המזון הגדולות בעולם, צפויים להגיע לטקס החתימה, שיתקיים באיסטנבול. 

במקביל, הקרמלין אישר כי שר ההגנה צפוי לחתום על ההסכם, שהושג בתיווך האו"ם וטורקיה, שעות לאחר שנשיא אוקראינה וולודומיר זלנסקי אמר דהוא מצפה כי "החסימה שהוטלה על נמלי הים של מדינתו - תוסר". מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ונשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן צפויים להגיע לטקס החתימה. 

לפחות עשרה הרוגים ומאות פצועים במתקפת טילים רוסית על מרכז קניות באוקראינה (צילום: רויטרס)

הפרטים המלאים של ההסכם טרם פורסמו, אך סוכנות הידיעות הרוסית TASS דיווחה כי בין היתר הוסכם כי שלושה נמלים אוקראינים, כולל מרכז הייצוא הגדול ביותר באודסה, צפויים להיפתח מחדש. מדובר בהישג משמעותי, שכן  כ-20 מיליון טונות של תבואה תקועה בימים אלה באודסה, ועשרות ספינות ננטשו בשל המצור הרוסי.