ימנע משבר מזון עולמי? אוקראינה ורוסיה הגיעו להסכמות על חידוש ייצוא החיטה דרך הים השחור. נציגי שתי המדינות חתמו היום (שישי) על הסכם בתיווך האו"ם בטורקיה. בפגישה, שנערכה באיסטנבול, נכחו מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן

בדרך לשינוי המשוואה במלחמה באוקראינה? גורמי מודיעין בהודעה דרמטית

העסקה נועדה להבטיח מעבר בטוח של מוצרי דשן מתוצרת רוסיה, החיוניים להבטחת ביטחון מזון גלובלי. זאת, על רקע המאמצים להקל על משבר מזון עולמי שעוררה פלישת רוסיה לאוקראינה.

גורמים רשמיים באו"ם אמרו שהם מקווים שהמשלוחים המקדימים יוכלו להתחיל כבר בשבת, בתקווה להגיע לרמות הייצוא שלפני המלחמה משלושת הנמלים האוקראינים - קצב של חמישה מיליון טון דגנים בחודש - תוך שבועות.

גוטרש אמר במעמד החתימה כי עסקה כזו בין שתי מדינות בעת מלחמה היא "חסרת תקדים" וכי היא "תביא הקלה למדינות מתפתחות על סף פשיטת רגל ולאנשים הפגיעים ביותר על סף רעב". כמו כן, ציין כי ההסכם "יעזור לייצב את מחירי המזון העולמיים, שכבר היו ברמות שיא עוד לפני המלחמה - סיוט אמיתי למדינות מתפתחות".

היוזמה שנחתמה פותחת נתיב להיקפים משמעותיים של יצוא מזון מסחרי משלושה נמלים אוקראינים מרכזיים בים השחור - אודסה, צ'רנומורסק ויוז'ני. "משלוח מלאי תבואה ומזון לשווקי העולם יסייע לגשר על פערי אספקת המזון העולמית ולהפחית את הלחץ על המחירים הגבוהים", ציין גוטרש.