התקשורת בגרמניה דיווחה אתמול כי הממשלה תאשר פיצוי למשפחות הנרצחים באולימפיאדת מינכן, זאת כ-50 שנים לאחר האסון. אילנה רומנו, אלמנתו של יוסף רומנו ז"ל שנרצח במינכן, התייחסה הבוקר (חמישי) לדיווח בשיחה עם ניסים משעל וגיא פלג, ומתחה ביקורת על הצעת הממשלה הגרמנית.

אלמנות טבח הספורטאים: "רוצות שהגרמנים ייקחו אחריות על האסון"

"זה מבזה ולא יעזור להם, אנחנו נחרים את הטקס", הדגישה, "אולי הם ילמדו בדרך הקשה. אלו חמישים שנות מאבק, זה התחיל בחשיפת מסמכים ולנסות לחפור איפה שהם לא נותנים, ולהגיע למסקנות פשוט אבסורדיות". היא המשיכה ותקפה ב-103FM: "הם באמת לא ידעו לעשות פסיק של דבר על מנת להציל אותם. מי חטף אותם? מי נתן את האפשרויות? שבועיים לפני שגריר גרמניה בלוב מודיע להם שעלול להיות פיגוע במינכן והם לא מתייחסים לזה".

רומנו אמרה: "הם עובדים באופוריה להראות גרמניה אחרת, וכך מתחיל הסיוט שלנו. היום, אחרי חמישים שנה שהגענו לאזכרות, דקת דומיה, אין מקום בעולם שלא יודע על רצח מינכן, שלמו פיצוי". האלמנה תקפה את הממשלה הגרמנית: "הם רימו ושיקרו אותנו במשך שנים, הגענו לבית המשפט פעמיים והורידו אותנו על חוק התיישנות שלא קיים עד היום, רגע לפני שהגענו לעליון באו מהר לעשות הסכם".

"אל תשכחו שבתוך אסון מינכן היו משפחות שעברו שואה, ניצולי שואה, ואיבדו את היקר להם מכל. אנחנו מחרימים. למחבלים נתנו תשעה מיליון, חודשיים אחרי, לפני חמישים שנה. חודשיים אחרי האסון הבריחו אותם במטוס, נתנו להם תשעה מיליון", צינה. המגישים שאלו כמה כסף המשפחות דורשות, ורומנו השיבה: "11 פעם מה ששילמתם למחבלים תשלמו לנו. תפתחו ארכיונים ותגלו את כל האמת".

99 מיליון?
"כן. צריך להבין, הם מתייחסים לאסון הזה כאסון מקומי, אסון של גרמניה בתוך גרמניה - זה אסון בינלאומי, יחי ההבדל. היה פיגוע שנאו נאצים תקפו טורקים, שילמו להם מיליון דולר לתשעה טורקים שהם הרגו. פה קרה, אצלנו הפשלה, האחריות, לא לתת לממשלת ישראל לשלוח יחידה מיוחדת ואחר כך לקרוא לנו 'אתם הבאתם את המלחמה לאדמת גרמניה'? עברנו איתם תלאות".

הטבח במינכן (צילום: חנניה הרמן)
הטבח במינכן (צילום: חנניה הרמן)

האלמנה הוסיפה: "אני כבר לא אעשה טיול סביב העולם, הילדים היתומים ואני קוראת בשמם, גדלו עם כאב, חוסר שמחת חיים, ואני גידלתי תודה לאל בנות לתפארת, אבל זה כבר פרינציפ. הם חייבים לעשות תיקון היסטורי".

הנשיא מעורב בזה?
"כן. הנשיא פגש אותנו. תשאלו אותו, אני לא אמורה לדבר בשמו אבל הנשיא מעורב. אני מוכרחה להגיד שנשיא גרמניה מאוד נחמד, הוא ידיד טוב של ישראל ושלנו, הוא פוגש אותנו עם נישוקים וחיבוקים, אבל כבר לפני שבעה שנים הוא קיבל את המסר כשחנכו את האנדרטה, ולא עשו עם המסר כלום. עכשיו לפני שלושה חודשים הייתה החלטה שלא נוסעים לשם, אין מה לנוסע, יש לנו פה טקסים. אתה רוצה שנבוא? תפתור את הבעיה, זו בעיה שצריכה לשבת על מצפונם וכנראה שנתנו לפקידים לעשות את העבודה, המסקנה שלהם הייתה 15 מיליון דולר, לא מקובל".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm