השבועון הבריטי "אקונומיסט" פרסם כתבת פרופיל נרחבת ולא מחמיאה על יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, שעד לפרשת הרצח של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בשגרירות בטורקיה על ידי סוכניו זכה דווקא לדימוי של שליט מודרני ומחדש. מהכתבה עולה דמות עריצה, חשדנית, אכזרית ומבודדת.

ללא כבישים או זיהום אוויר: יורש העצר הסעודי חשף את עיר העתיד 

בזירה הבינלאומית, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן הוא ג'וקר מנצח | ד"ר ענת הוכברג מרום

חברי ילדות סיפרו על בן סלמאן שכבר כילד אף אחד לא רצה לשחק איתו כדורגל, ורבים העדיפו את חברתם של בני דודיו הנסיכים האחרים. הוא אף כונה בלעג "בן של בדואית" כיוון שאמו – אשתו השלישית של המלך סלמאן – הגיעה מרקע שבטי ולא מרקע עירוני ובעל השכלה. אולם ברבות השנים הצליח בן סלמאן לטפס במעלה בית המלוכה הסעודי עד שהגיע לתפקידו הנוכחי כיורש העצר לאחר שהמלוכה עברה לידי אביו סלמאן מן האח עבדאללה והוא הצליח לדחוק את בני דודיו מקו הירושה.

בפי מרואייני הכתבה הוא מכונה "סדאם הקטן", בהתייחס לנשיא עיראק לשעבר. הם סיפרו שהוא נוטה להתנהגות אלימה ונתון לשינויים קיצוניים במצב רוחו שאותם פרק על משפחתו הקרובה. עדי ראייה בבית המלוכה סיפרו כי באחת הפעמים הוא הכה את אשתו כל כך קשה, עד שנזקקה לטיפול רפואי. הם הוסיפו כי במהלך ויכוח עם אמו הוא ריסס את התקרה בקליעים ואף היו פעמים שנעל אותה.

התקפי הזעם של בן סלמאן לא פסחו גם על גורמים במעגלים קרובים ובכירים אחרים. בכתבה נטען שפעם אחת הוא נעל שר בתא שירותים למשך 10 שעות. כל זאת, פרט לכליאתם המפורסמת של נסיכים סעודים רבים, בתוכם כמה מבני דודיו במלון "ריץ", עד שהסכימו להחזיר כספים שהשיגו, לדבריו, במעשי שחיתות.

הפרסומים באים על רקע ניסיונות ה"רהביליטציה" לנסיך, תחילה מידי הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן בביקורו בסעודיה ועכשיו באירופה. לאחר ביקור ביוון שם חתם על חוזים רבים, הגיע בן סלמאן בלוויית שרים ואנשי עסקים לביקור רשמי בפריז והנשיא מקרון אף ערך לכבודו סעודת ערב חגיגית בארמונו.

בניגוד לביידן, קיבל מקרון את הנסיך המוחרם בלחיצת יד חמה ובחיבוקים. הוא דן איתו במכירת נשק, כולל מטוסי ראפל, בהשקעות ובמיוחד ניסה לשכנע אותו להעלות את תפוקת הנפט לנוכח החרם על הנפט והגז הרוסי.

בהצהרה משותפת שפרסמו הנשיא הצרפתי ויורש העצר הסעודי הם הסכימו לתמוך במאמצים הבינלאומיים למנוע מאיראן לרכוש נשק גרעיני, וכן לדרוש מהרפובליקה האסלאמית שלא להתערב בענייני המדינות באזור. מקרון הוסיף כי על איראן לנצל את ההזדמנות לחתום על הסכם הגרעין כל עוד הדבר אפשרי. השניים דנו גם בוועידת הביטחון האזורית בהשתתפות איראן שצרפת רוצה לכנס בירדן, לפי המתכונת של הוועידה שנערכה בשנה שעברה בבגדד, בירת עיראק.

על פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", בממשל ביידן שוקלים להטיל סנקציות על רשת גלובלית של חברות ואנשי עסקים אשר על פי החשד מעורבות ביצוא של הנפט האיראני ובכך מסייעות לאיראן להתחמק מהסנקציות המוטלות עליה. ברשת מעורב גם איש עסקים אמירותי. על פי החשד חברות הרשת העבירו את הנפט בין ספינות במים הטריטוריאליים שבין עיראק ואיראן, וזייפו מסמכים כדי להסתיר את מקור המטען ולהציג אותו כעיראקי.

בוועידה החמש־שנתית של המדינות החתומות על האמנה על אי־הפצתו של הנשק הגרעיני - שעליו חתומה איראן אבל לא ישראל - שנפתחת השבוע, ההערכה היא שארה"ב אינה מתכוונת להדגיש את נושא איראן וכי הסכנה הרוסית היא שתעמוד במרכז הדיונים.

לדברי מקור בכיר, תוכנית הגרעין האיראנית נחשפה בזמן וננקטו הצעדים הדרושים כדי למנוע אותה באמצעות ההסכם. מנגד, תקף נאסר כנאעני, דובר משרד החוץ האיראני, את התעלמותה של הקהילה הבינלאומית מן הנשק הגרעיני שנמצא, לדבריו, בידי מה שכינה "משטר האפרטהייד של ישראל המאיים על הביטחון הבינלאומי".