11 שנים לאחר חיסול בן לאדן: נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, חשף הלילה (בין שני לשלישי) כי במהלך סוף השבוע ארה"ב חיסלה את מנהיג אל-קאעידה, איימן א-זוואהירי בקאבול, בירת אפגניסטן. לדברי ביידן, הפעולה שמה קץ "למסע הרצח והאלימות נגד אזרחים אמריקאים". 

באמצעות מזל"ט וטיל מתקדם: כך ארה"ב חיסלה את מנהיג אל-קאעידה

א-זוואהירי, בן ה-71, היה המתכנן הראשי מאחורי כמה מתקפות טרור על אדמת ארצות הברית, ומעורבותו בתכנון מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר 2001, היתה מעמיקה, טען ביידן. "אנשים ברחבי העולם לא צריכים יותר לפחד מהרוצח האכזרי והנחוש. ארצות הברית ממשיכה להוכיח את נחישותה ואת יכולתה להגן על אמריקנים מאלה שמבקשים לפגוע בנו", הוסיף הנשיא האמריקאי. 

חייו ומותו של אדריכל הטרור 

א-זוואהירי גדל בשכונה מהמעמד העליון במצרים, בנו של רופא ונכד של אקדמאים מכובדים בקהיר. בשנת 1981 נכלא בשל מעורבתו בהתנקשות בנשיא מצרים אנואר סדאת לאחר הסכם השלום עם ישראל. בריאיון מהכלא בזמנו אמר: "אנחנו רוצים לדבר עם כל העולם. מי אנחנו? מי אנחנו?".

ב-1985 עזב את מצרים ועשה את דרכו לפשוואר, פקיסטן, שם עבד כמנתח של לוחמים שלחמו באפגניסטן נגד ברית המועצות. בשלב זה, פגש לראשונה את בן לאדן, מנהיג מוג'הידין בעל שם שעזב גם כן משפחה אמידה כדי להצטרף למלחמה באפגניסטן, ובין השניים נוצר חיבור. 

איימן אל-זוואהרי עם אוסמה בן לאדן (צילום: רויטרס)
איימן אל-זוואהרי עם אוסמה בן לאדן (צילום: רויטרס)

בתחילת 1998 השניים הכריזו על ייסודה החזית האיסלמית העולמית של הג'יהאד נגד היהודים והצלבנים - ארגון שאיחד את הג'יהאד האיסלמי המצרי ואל קאעידה. בשלב מסויים, א-זוואהירי גם היה רופאו האישי של בן לאדן.

יחד, חתמו שני מנהיגי הטרור על פתווה, לפיה: "הדין להרוג ולהילחם באמריקאים ובני בריתם, אזרחים או חיילים, הוא חובה לכל מוסלמי". זמן קצר לאחר הצהרתם, החלו התקפות טרור נגד ארה"ב, הראשונים שבהם היו פיגועי התאבדות בשגרירויות ארצות הברית בקניה וטנזניה בהם נהרגו יותר מ-200 אנשים ויותר מ-5,000 נפצעו.

הפיגוע במגדלי התאומים, ה-11 בספטמבר (צילום: רויטרס)
הפיגוע במגדלי התאומים, ה-11 בספטמבר (צילום: רויטרס)

לאחר מכן, נערכה מתקפת הטרור על אוניית USS Cole בתימן באוקטובר 2000, כשמחבלים מתאבדים בדוגית פוצצו אותה, הרגו 17 מלחים אמריקנים ופצעו 39. השיא של מתקפות הטרור הגיע ב-11 בספטמבר 2001, כאשר קרוב ל-3,000 בני אדם נהרגו במתקפות על מגדלי התאומים בניו יורק, בפנטגון ומטוס רביעי התרסק בשדה בפנסילבניה.

עשר שנים לאחר מכן, נהפך א-זוואהירי למנהיג אל קאעידה לאחר שארצות הברית הרגה את בן לאדן. בעקבות זאת, נאלץ א-זוואהירי לעבור ממקום למקום והצליח להתחמק בקושי ממתקפה אמריקאית באזור ההררי טורה בורה באפגניסטאן, עם זאת אישתו וילדיו נהרגו. ההופעה הציבורית האחרונה שלו היתה הקלטת אודיו שפורסמה ב-13 ביולי בערוץ של אל קאעדה.