בדרך לחתימה? בכיר אמריקאי אמר היום (שלישי) לסוכנות הידיעות רויטרס כי איראן הסירה חלק מהדרישות העיקריות שלה לחזרת להסכם הגרעין מ-2015. עם זאת, הדגיש כי נותרו פערים בין ארה"ב לטהרן ולא ברור האם יושג הסכם.

בצל ההערכות כי איראן קרובה לחתימה: מערכת הביטחון מאוחדת נגד הסכם הגרעין

בכיר ביטחוני לשעבר: "בארה"ב מרגישים שישראל אשמה ביציאה מהסכם הגרעין"

בתוך כך, דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעני, האשים אתמול את ארצות הברית ב"דחיינות" בשיחות להחייאת הסכם הגרעין. כנעני אמר במסיבת עיתונאים כי טהרן רוצה הסכם בר קיימא שישמור על זכויותיה הלגיטימיות.

עוד ציין כי "שום דבר לא סופי עד שהכל סוכם", אך הדגיש כי התקיימה התקדמות "טובה יחסית" במשא ומתן. לדבריו, "המערב צריך את הסכם הגרעין יותר מאיתנו".

מתקן הגרעין באיספהאן, איראן  (צילום: רויטרס)
מתקן הגרעין באיספהאן, איראן (צילום: רויטרס)

לצד זאת, אתר "אל-ג'זירה" פרסם בסוף השבוע כי ההצעה האירופית לשחזר את הסכם הגרעין משנת 2015, קורמת עור וגידים, כאשר האתר הקטרי חושף את הפרטים של ההסכם המוצע, ומצביע על כך שקיימת הסכמה רחבה בין הרפובליקה האסלאמית למדינות המערב. בתוך כך, גורמים רשמיים בוושינגטון מסרו כי המעצמות הגדולות הביאו אופטימיות זהירה.

על פי הדיווחים, העסקה הפוטנציאלית תכלול ארבעה שלבים, במשך שתי תקופות שנפרסות על 60 ימים. כמו כן, כ-150 גופים פיננסיים, ו-17 בנקים יוסרו מרשימת הסנקציות ביום השלמת ההסכם. בנוסף, קוריאה הדרומית תשחרר את הנכסים האיראניים, בשווי 7 מיליארד שקלים, אשר הוקפאו במדינה, והרפובליקה האסלאמית תקבל הקלה מובטחת מארה"ב בהקלה על הסנקציות.

במקביל, הדיווחים מעידים כי ההסכם המוצע, מכיל סעיף ובו התחייבות איראנית לשתף פעולה עם הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), וכי חומרי הגרעין שברשותה יעבור לחקירה פתוחה ושקופה. בתוך כך, החתימה על ההסכם תוביל לעצירה מחמירה של תוכנית הגרעין בתמורה להסרת הסנקציות.