נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, אמר כי העולם הצליח להתחמק ברגע האחרון מאסון רדיואקטיבי, כאשר החשמל בתחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה נותק למשך שעות בשל ההפצצות של צבא רוסיה באזור. מוסקבה הכחישה מצידה את הטענות. זלנסקי הוסיף כי רק גיבוי של גנרטורים הבטיח את המשך אספקת החשמל במקום.  

ימנע אסון? רוסיה תאפשר ביקורת של האו"ם בתחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה

ההאשמה מגיעה על רקע הקריאות החוזרות לאפשר את ביקורם של פקידי האו"ם בתחנה, בקשה שלה הסכים נשיא רוסיה וולדימיר פוטין בשבוע שעבר, כך לפי הדיווחים, וגורמים אוקראיניים הודיעו כי משא ומתן מתנהל בעת הזאת על מנת שמפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית יוכלו להגיע לאתר כבר בסוף החודש. 

תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה, אוקראינה (צילום: רויטרס)
תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה, אוקראינה (צילום: רויטרס)

כזכור, בשבוע שעבר מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, ורפאל גרוסי, ראש סבא"א, הזהירו מפני אסון קטסטרופלי וקראו לרוסיה להפסיק לאלתר את הפגזותיה הכבדות באזור הכור. אף על פי שהמתקן שונה ובטוח בהרבה מזה שבצ'רנוביל, דליקה באחד המכלים שבהם מאוחסן דלק גרעיני, פגיעה במערכת הקירור שלהם או דליפת חומרים רדיואקטיביים מסוכנים מתוכם עלולות לגרום לנזק סביבתי באוקראינה.

הדעות עדיין חלוקות לגבי האם פגיעה בכור תוביל לאסון בכל רחבי יבשת אירופה. מומחה לאנרגיה אטומית מסר כי "דליפה רדיואקטיבית בזפוריז'יה תפגע בעיקר באזרחים אוקראינים שגרים בסמוך לאזור, ובעובדי התחנה, ולא תתפשט למזרח אירופה, כפי שקרה בצ'רנוביל".