מקורבים למנהיג העליון של הרפובליקה האסלאמית של איראן, עלי חמינאי, קראו היום (שבת) לנשיא האיראני, איברהים ראיסי, לדחות בחודשיים את המשא ומתן על הסכם הגרעין עם מעצמות המערב. המקורבים הדגישו כי במידה ויסכים לכך, "הכל ישתנה לטובתה של איראן". זאת, על רקע הדיווחים כי הסכם הגרעין המתגבש קרוב לחתימה. 

בתוך כך, המקורבים שלחו מסר לנשיא האיראני דרך העיתון "כיהן" הפרסי, וסברו כי "המצב היום בהחלט טוב יותר ממה שהיה לפני שנה. לפי התחזיות המצב ישתפר בהדרגה. הממשלה גם הראתה שאפשר לעשות דברים גדולים גם בלי הסכם הגרעין משנת 2015 ובלי ה-FATF, שהוקם על ידי מדינות ה-G7". עוד נכתב בעיתון כי "אנחנו לא מפלגה שממהרת, אם המצב יימשך כך עוד חודשיים, המצב ישתנה ויהפוך לגן עדן".

הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)
הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)

במקביל, בעיתון האמריקאי "בולמברג" דווח כי "גורמים המעורים בפרטי השיחות, אמרו שהמחלוקות בין ארצות הברית לאיראן בנוגע לפרטים העיקריים של החייאת ההסכם עדיין נמשכות. זה עשוי להימשך מספר שבועות כדי לנסות ולפתור אותן". הצהרות אלו מגיעות על רקע הנוסח שהוצע על ידי ראש מדיניות החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, לאחר שנראה היה כי המשא ומתן הגיע למבוי סתום. 

עוד דווח בבלומברג, כי על אף שצדדי המשא ומתן לא הגיבו באופן פומבי להפתחויות האחרונות, יש תחושה כי טהרן נתונה תחת לחץ לעשות ויתורים נוספים, שכן, איראן נטשה מוקדם יותר החודש את בקשתה להסיר את משמרת המהפכה מרשימת ארגוני הטרור של ארה"ב. עוד דווח כי "הנושא של האתרים האיראניים שיש בהם חשד לפעילות גרעינית, הוא אחד המכשולים העיקריים להתקדמות במשא ומתן בשבועות האחרונים". במקביל, רפאל גרוסי, יושב ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, אמר השבוע כי "ישנה אפשרות להגיע לפתרום בנושא". הוא סבר כי החייאת ההסכם משנת 2015, תאפשר לפקחי הסוכנות לחדש את המעקב ואת הבדיקה המיידית אחר האתרים האיראנים.

כזכור, משרד החוץ האיראני מסר כי טהרן קיבלה את התגובה האמריקאית להערות בנוגע להסכם הגרעין, והתחילה ללמוד אותן. "נודיע לרכז האירופי על עמדתנו", צוין. ברשת אל-ערביה דווח כי האמריקאים דחו את כל התנאים הנוספים שדרשה טהרן, וכן הדגישו כי העשרת האורניום של איראן לא תעלה על 4%. עוד דווח כי וושינגטון דרשה להסיר כל מגבלות איראניות על פקחים בינלאומיים.