הצהרתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, על גיוס מילואים של כ-300 אלף חיילים, עוררה סערה ודאגה ברוסיה וברחבי העולם כולו. בזמן שחלף מאז ההצהרה הדרמטית, תושבים רבים החלו לחפש - בצורה אפילו נואשת - כיצד הם יכולים להימלט מהמדינה, בין אם באמצעות אוטובוס, מטוס או רכבת. במקביל, אחד המונחים המחופשים ביותר בגוגל בערים מסוימות, היה "איך שוברים את היד" - שכן תושבים רבים שלא הצליחו להימלט, מנסים למצוא כל דרך אפשרית כדי שלא יצטרכו להתגייס בצבא.

"נסחטים גרעינית, יש לנו נשק רב כדי להגיב": פוטין מגייס מילואים ומאיים על המערב
החלפת פוטין תוביל לעצירת המלחמה? "לא מדעי שנעמוד בפני שינוי חיובי"
הרוסים נגד פוטין: מעל אלף עצורים בהפגנות נגד הגיוס, עומסים במעברי הגבול

הביקוש הרב שנרשם לטיסות מרוסיה הוביל לזינוק משמעותי במחירים, שכן מדינות רבות כבר לא טסות לשטחה כחלק מהסנקציות שהוטלו עליה. מנתוני גוגל עולה כי המחירים זינקו בצורה משמעותית, כאשר מחירי הטיסות מרוסיה לנתב"ג הכפילו את עצמם פי שתיים ואף יותר מכך. כעת, טיסה הכוללת לפחות עצירה אחת בדרך - תעלה קרוב למעלה מ-1,500 דולרים, כאשר עלות הטיסה הישירה עומדת בדרך כלל על כמה מאות דולרים בלבד.

נשיא רוסיה פוטין מודיע על גיוס צבאי חלקי לאוקראינה (צילום: רויטרס)

בתוך כך, דיון חירום מתקיים כעת בזום, בהשתתפות בכירים ממשרדי העלייה והקליטה, החוץ והאוצר, לצד בכירי 'נתיב' והסוכנות היהודית, זאת כחלק מההכנות בישראל לגל עלייה מאסיבי של יהודי רוסיה. הדיון מתכנס לאחר פניית השרה פנינה תמנו שטה לשר לשר אביגדור ליברמן, ובמהלכו יעלו לדיון מספר סוגיות, בהן בהקצאת תקציבים ובפתרונות לוגיסטיים דוגמת טיסות, פתרונות דיור והיבטים נוספים. לפי נתוני 'נתיב', עד כה 13 אלף יהודים ברוסיה קיבלו אשרות עלייה, וכ-20 אלף נוספים נמצאים בתהליכים.

דיון נוסף בסוגייה התקיים אתמול במשרד האוצר, ביוזמת השר ליברמן. בכינוס, אליו הגיעו בכירי המשרד, ליברמן נתן הוראה להיערך לעלייה מרוסיה בהיקפים משמעותיים, גם מבחינת תקציבית. עם זאת, עדיין לא ברור מהו הסכום שיוקצה לכך, שכן קודם רוצים בישראל לראות את המצב ואת קצב והיקפי העלייה, אך ההנחייה היא להיערך אליה.