משאל העם הכפוי שמנהלת רוסיה במחוזות הכבושים בדרום-מזרח אוקראינה-לוהאנסק, ז'פוריז'יה, דונייצק וחרסון - נכנס היום (ראשון) ליומו השלישי. במסגרת המשאל - האזרחים נאלצים להכריע בשאלה האם השטחים יסופחו לפדרציה הרוסית, כחלק מהניסיון של מוסקבה לתת תוקף רשמי לאזורים הנמצאים בשליטתה. 

מזרח אוקראינה תסופח לרוסיה? משאל העם יתקיים בשבוע הקרוב
 זלנסקי במתקפה על ישראל: "המום מהיעדר התמיכה שלה"
לאחר שאיראן מכרה מל"טים לצבא הרוסי: אוקראינה בצעד דיפלומטי דרמטי

על פי העדויות, במקרים מסוימים, הגיעו קבוצות של חיילים חמושים ברובי קלצ'ניקוב לבנייני המגורים והכריחו אזרחים למלא פתקי הצבעה. "הם פורצים לדלתות של אלו שלא פותחים אותן, ודורשים מהאנשים לצאת החוצה ולהצביע בעד הסיפוח לרוסיה", מסרה ראש המנהל הצבאי בעיר חרסון. עוד הוסיפה כי על מנת להימנע מהצבעה, האזרחים מנסים להעמיד פנים שאינם בביתם, או עוזבים לתקופות קצובות את מקום מגוריהם. "כולם מפוחדים", ציינה. 

התקשורת מדווחת בנוסף כי מלבד הבתים של האנשים, הפקידים מבקרים גם בבתי חולים, בתי ספר ומקומות עבודה, בהם ניתן לאסוף מספר מרוכז של קולות. 

אזרחים מקומיים במריופול ממלאים פתקי הצבעה במשאל העם הכפוי  (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )
אזרחים מקומיים במריופול ממלאים פתקי הצבעה במשאל העם הכפוי (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )

משאל העם המבוים נחשב לא-חוקי הן על ידי הדין הבינלאומי והן על ידי אוקראינה, ואינו עומד כלל בסטנדרטים הדמוקרטים לבחירות חופשיות והוגנות. מנהיגי מדינות המערב גינו את המהלך, כאשר הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן כינה אותו "מבייש" והבטיח להגיב בחריפות במידה והשטחים יסופחו בכוח לרוסיה.