לקראת סיפוח מזרח אוקראינה? נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, עשוי להכריז על הצטרפותם של המחוזות הכבושים באוקראינה לרוסיה במהלך נאומו בפני הפרלמנט ביום שישי הקרוב, כך דיווח היום (שלישי) משרד ההגנה הבריטי.

עם אקדח צמוד לרקה: כך מתנהל "משאל העם" באוקראינה
נמשך משאל העם באוקראינה: "צופים שחרסון תהפוך לחלק מרוסיה בקרוב"

"במוסקבה מקווים כמעט בוודאות שכל הודעת הצטרפות תיראה כהצדקה למבצע הצבאי המיוחד ותגבש את התמיכה הפטריוטית בסכסוך", נטען בדוח משרד ההגנה הבריטי, "שאיפה זו לסיפוח תתערער ככל הנראה את המודעות המקומית הגוברת ברוסיה לכישלונות האחרונים של פוטין בשדה הקרב, ואי נחת וזעם ציבורי רב בנוגע לגיוס החלקי לצבא שהוכרז בשבוע שעבר".

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין  (צילום: רויטרס)
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)

כזכור, רוסיה קיימה השבוע משאלי עם באזורים שנכבשו בו האזרחים נאלצו להכריע בשאלה האם השטחים יסופחו לפדרציה הרוסית, והם צפויים להסתיים היום. במסגרת המשאל מנסה מוסקבה לתת תוקף רשמי לאזורים הנמצאים בשליטתה. 

אמנם, על פי העדויות בשטח, במקרים מסוימים הגיעו קבוצות של חיילים חמושים ברובי קלצ'ניקוב לבנייני המגורים והכריחו אזרחים למלא פתקי הצבעה. "הם פורצים לדלתות של אלו שלא פותחים אותן, ודורשים מהאנשים לצאת החוצה ולהצביע בעד הסיפוח לרוסיה", מסרה ראש המנהל הצבאי בעיר חרסון. עוד הוסיפה כי על מנת להימנע מהצבעה, האזרחים מנסים להעמיד פנים שאינם בביתם, או עוזבים לתקופות קצובות את מקום מגוריהם. "כולם מפוחדים", ציינה. 

שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קולבה, הפציר היום באיחוד האירופי להטיל סנקציות כלכליות על רוסיה, זאת בכדי להעניש אותה על עריכת הצבעות סיפוח השטחים באזורים הכבושים. הוא אמר כי המהלכים של מוסקבה לא ישנו את פעולותיה של אוקראינה בשדה הקרב, וכי סנקציות אישיות אינן מספיקות כעונש על משאלי העם.

יאיר נבות, פרשן לענייני רוסיה, פרסם בעמוד הטוויטר שלו כי ״'משאלי העם' המהונדסים שעורכת רוסיה בחבל דונבאס ובמחוזות חרסון וזפוריז׳יה יסתיימו היום ומחר ב'תוצאות' צפויות. הפרלמנט במוסקבה יאשר ביום חמישי את אותן 'תוצאות' בהליך בזק, וביום שישי צפוי ככל הנראה הנשיא פוטין לנאום מול כינוס משותף של שני בתי הפרלמנט. בנאום הזה הוא צפוי להכריז רשמית על סיפוחם של האיזורים האוקראינים לרוסיה, והפיכתם, בראיית רוסיה כמובן ובניגוד מוחלט לחוק הבינלאומי, לטריטוריה רוסית".